Gå til innhold

Ultimatum mot AllofMP3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det du tydeligvis ikke skjønner HAL, er at USA i utgangspunktet er laget på prinsippet om så lite regjering som mulig, og at et inngrep som dette ikke er annet enn ekstrem lobbyvirksomhet på et internasjonalt plan. Poenget er ikke selve saken, det er prinsippet. Det er ingen her som forsvarer piratkopiering.

7012573[/snapback]

 

Jaha? Det var jo et knakende godt innlegg som inneholdt omtrent 0% nyttig informasjon. Forøvrig er månen en gul ost.

Lenke til kommentar
Det du tydeligvis ikke skjønner HAL, er at USA i utgangspunktet er laget på prinsippet om så lite regjering som mulig, og at et inngrep som dette ikke er annet enn ekstrem lobbyvirksomhet på et internasjonalt plan. Poenget er ikke selve saken, det er prinsippet. Det er ingen her som forsvarer piratkopiering.

7012573[/snapback]

 

Jaha? Det var jo et knakende godt innlegg som inneholdt omtrent 0% nyttig informasjon. Forøvrig er månen en gul ost.

7012775[/snapback]

 

... og ditt innlegg var hva? Du hadde ingen replikk til mitt innlegg, og derfor kom du med sverting av mitt (og ironisk nok er det innlegget ditt som ligger nærmest din egen kritikk)?

 

Jeg kan da ikke skjønne annet enn at innholdet i innlegget mitt er lettfattelig både i henhold til at jeg svarer på din påstand om at kritikerne av dette forsvarer piratkopiering, og hvorfor kritikerne nettopp ikke gjør det, men at dette er en prinsippsak.

Lenke til kommentar
Det du tydeligvis ikke skjønner HAL, er at USA i utgangspunktet er laget på prinsippet om så lite regjering som mulig, og at et inngrep som dette ikke er annet enn ekstrem lobbyvirksomhet på et internasjonalt plan. Poenget er ikke selve saken, det er prinsippet. Det er ingen her som forsvarer piratkopiering.

7012573[/snapback]

 

Jaha? Det var jo et knakende godt innlegg som inneholdt omtrent 0% nyttig informasjon. Forøvrig er månen en gul ost.

7012775[/snapback]

 

... og ditt innlegg var hva? Du hadde ingen replikk til mitt innlegg, og derfor kom du med sverting av mitt (og ironisk nok er det innlegget ditt som ligger nærmest din egen kritikk)?

 

Jeg kan da ikke skjønne annet enn at innholdet i innlegget mitt er lettfattelig både i henhold til at jeg svarer på din påstand om at kritikerne av dette forsvarer piratkopiering, og hvorfor kritikerne nettopp ikke gjør det, men at dette er en prinsippsak.

7012820[/snapback]

 

Vel, du vet; trash in -> trash out. Det finnes flere kritikere på dette forumet som forsvarer det meste, men ditt argument om lobbyvirksomhet har ingentingen med saken å gjøre. Vi snakker om piratkopiering og WTO medlemsskap, ikke hvorvidt USA er avregulert samfunn eller ikke og lobbyisters makt. Selvsagt har USA lobbyister som alle andre demokratiske samfunn og disse ønsker selvsagt å beskytte sine interesser. Det som er patetisk er den generelle tidsånden der man på et kvasiintellektuelt vis angriper USA for alt de gjør og man bruker argumenter og metoder som er direkte latterlige, feilaktige og som minner sterkt om politisk indoktrinering. WTO er en organisasjon for organisering av verdenshandelen der man har kjøreregler for hva som er tillatt og hva som ikke er det. Russland er ikke WTO medlem og dersom de fortsetter å tillate piratkopiering av musikk og film kommer de heller aldri til å bli medlem av WTO. Så enkelt er det. Årsaken er selvsagt at dette ikke kan forsvares på lik linje med alt annet tjuveri og at USA og andre parter ikke ønsker at noen stjeler varer de ikke har rett på.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så enkelt. Det er ikke piratkopiering per se, men heller et område som er uklart. At USA forlanger at et privat selskap skal stoppes via myndighetene er jo noe paradoksalt. Det er jo ikke slik at det er myndighetene som piratkopierer.

 

Poenget, fortsatt, er at regjeringen i USA er basert på en idé om at man skal ha så lite sentralstyring som mulig, og man skal i alle fall ikke kuke med private selskaper. At de nå sitter og har meninger om et privat selskap i et annet land og bruker et internasjonalt samarbeid som brekkstang.... det må du medgi er kvalmt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

HAL9000 har helt rett i det han skriver..

Forskjellen på ett sivilsert land/samfunn og ett "U-land"/"tilbakestående" folkeslag (slik vi vellykkede I-land ser det) er at skal du "stjele".. så må du følge noen skrevne(og noen uskrevne) spilleregler.

Å være åpenlyst korrupt/ikke ha noen spillregler (lover) som setter rammene for hvordan man kan stjele/snylte/utbytte hverandre blir rett og slett for primitivt..

WTO er derfor en organsiasjon man kan være med i dersom man vedtar "noen" skrevne regler for å handle varer land imellom.

 

Det er da ett stort marked for piratkopierte(stjålne) varer, så AllofMP3 er ikke noe unntak i så måte.

Genialt egentlig å leve godt av andres verk. I dyreriket kalles det snylter/vert. I andre sammenheng kalles det suksess/dyktighet/kreativitet.

Interessant å observere hvordan slike tråder "trigger" harde utfall fra enkelte som har ulikt politisk(personlig) syn(interesse) om gitte tema.

Det er da selvfølgelig at de som ikke vil betale/betale minst mulig for musikk synes ett nettsted som ALllofMP3 er bra. Pipen ville nok fått en annen lyd dersom de satt som direktør i ett større musikk-selskap og synes årets utbytte på 12.7 mill burde vært 20.3mill (lovlig 0-skatteyter selvsagt).

Joda.. Lover og regler vedtatt av almuen må vi ha.

 

 

Sånn..:

Da får vi se hvordan det står til med ironidetektorene.. :)

Lenke til kommentar
Hvilke alternativer med like stor valgfrihet (ikke DRM) og utvalg finnes til AllOfMp3.com? Jeg kjenner ikke til noen.

7012718[/snapback]

Når man ser hvordan musikk og filmer flyter gratis på nett så skjønner jeg veldig godt at ingen plateselskaper tør å selge musikk uten DRM på nett.

 

Veien til å dele nyinnkjøpt musikk med 'hele verden' er jo enda kortere når man bare kan gjøre filene tilgjengelig istedet for å fysisk rippe fra CD.

Lenke til kommentar
Hvilke alternativer med like stor valgfrihet (ikke DRM) og utvalg finnes til AllOfMp3.com? Jeg kjenner ikke til noen.

7012718[/snapback]

Når man ser hvordan musikk og filmer flyter gratis på nett så skjønner jeg veldig godt at ingen plateselskaper tør å selge musikk uten DRM på nett.

 

Veien til å dele nyinnkjøpt musikk med 'hele verden' er jo enda kortere når man bare kan gjøre filene tilgjengelig istedet for å fysisk rippe fra CD.

7014117[/snapback]

 

Kortere er den, men har det noe å si i praksis? Alt blir jo rippet og delt uansett, tror neppe enda en kilde gjør det mer eller mindre utbredt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Allofmp3 er et fantastisk tilbud, men så lenge pengene ikke går til artistene så er det simpelt tyveri - da er det nesten bedre å kopiere en cd eller laste ned gratis. Heller det enn å støtte en russisk mafia.

 

Men seriøst så bør platebransjen se potensialet de har her og slutte å surre rundt DRM løsninger og heller betrakte folk som ærlige og rederlige. Vi er stort sett det hvis pris står i forhold til produkt og våre rettighter til produktet er noenlunde fritt (det vil si at jeg kan spille det jeg har kjøpt på alle enheter jeg eier). Men det kommer nok, sakte men sikkert....

Lenke til kommentar
Kortere er den, men har det noe å si i praksis? Alt blir jo rippet og delt uansett, tror neppe enda en kilde gjør det mer eller mindre utbredt.

7014142[/snapback]

Det er godt mulig.

 

Uansett så er det jo dessverre langt på vei brukerne selv som har lagt opp til DRM-kjøret som er nå. Hadde folk hatt såpass moral at det ikke var ekstrem flyt av 'gratis' musikk og film på nett - med andre ord hvis man bare delte betalte førstehåndskopier med et par venner og kjente og ikke 'hele verden' - så hadde heller ikke behovet for DRM vært til stede.

 

Myndighetene må også ta sin del av skylden her; at folk har null respekt for andres åndsverk og ikke synes musikk eller film er en vare som er verdt en dritt er jo farget av at det ikke har vært et godt lovverk som beskytter digitale åndsverk på plass. Hadde dette vært innført på bred internasjonal basis for 5-6 år siden med ordentlige konsekvenser for de som brøt loven hadde nok situasjonen vært en helt annen idag.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Det som er enda mer kvalmt, er at noen utnytter andres arbeid til å bli søkkrike.

7012549[/snapback]

Seriøst, de som mener at det er "kvalmt" eller liknende hvordan allofmp3 skor seg på andres bekostning, tenk på dere selv :mrgreen:

Eksempel med klær:

Hvor tror du de cK boxerene du har på deg ble laget? Klær blir gjerne laget av asiatere som jobber 24 timers skift, bor i brakker ved fabrikken og tjener noen kanskje et øre for de boxerene som koster 399,- en norsk butikk. Hvem var det som sa noe om å sko seg på bekostning av andre? Nå vil man kunne si at "men de får jo tross alt betalt", ja, da må jeg gi meg

Lenke til kommentar
Seriøst, de som mener at det er "kvalmt" eller liknende hvordan allofmp3 skor seg på andres bekostning, tenk på dere selv :mrgreen:

Eksempel med klær:

Hvor tror du de cK boxerene du har på deg ble laget? Klær blir gjerne laget av asiatere som jobber 24 timers skift, bor i brakker ved fabrikken og tjener noen kanskje et øre for de boxerene som koster 399,- en norsk butikk. Hvem var det som sa noe om å sko seg på bekostning av andre? Nå vil man kunne si at "men de får jo tross alt betalt", ja, da må jeg gi meg

7018907[/snapback]

 

Og poenget ditt er? At det er like greit å gi opp å kjempe mot kapitalismen og fordeling av rikdom? Kjøper du klær i butikken så vet du i hvertfall at noen får noe betalt for å ha laget den. Kjøper du fra allofmp3 så vet du at artisten får absolutt ingenting for arbeidet som ble lagt ned i å lage låten.

 

Aller helst skulle jeg helst betalt artisten direkte hvis så var mulig - men det gjennomsnittlige plateselskapet er jo livredd denne form for teknologi fordi det gjør mange distributørledd unødvendige og dermed mindre penger i deres lommer. Men uansett vet jeg at når jeg kjøper en CD i butikken her så går i det minste en del av dette til artisten... det gjør det altså ikke hvis du handler fra allofmp3.

 

Og når jeg kjøper boxer skulle jeg helst hatt en garanti for at en stor del av summen jeg kjøper varen for går faktisk til de som lager den og ikke til masse mellomledd. Men slik fungerer dessverre ikke samfunnet i dag.

Lenke til kommentar

Dette sier litt om hvem som styrer "merkenavnet USA" i disse dager .. Ikke amerikanere men Corporate America .. Mitt navn på USA er nå "the Corporate States of America - CSA " .. Forøvrig se dokumentaren "The Corporation" .. Har ikke direkte å gjøre med emnet men corporations. Litt skremmende greier som sier noe om hvor fascistisk styrt de multinasjonale selskapene faktisk er .. Og disse selskapene styrer nå i stor grad USA (og ikke bare USA)

 

PS: for min del kan de gjerne stenge nettsida, det er mer eksemplet på HVOR HØYT politisk nivå i USA som slikt kommer på som er saken her.. Det samme skjedde jo mot Sverige angående Pirate Bay .. Alvorlige trusler på høyt politisk nivå ..

 

PS2: Angående Calvin Klein boxere... Det er virkelig på tide folk boikotter varer produsert under nær slavearbeid forhold i Kina og omegn ..

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Forøvrig er USA allerede medlem av WTO så de latterlige argumentene om at USA ikke respekterer internasjonale avtaler og lignende politisk venstrevridd svada kan bare legges bort.

 

De respekterer kanskje -deler- av WTO-avtalen, men vær oss så vennlig å ikke bruke flertall om hvilke internasjonale avtaler USA faktisk respekterer.. og kudos for å snike med svartmaling av det politiske venstresynet i samme setning, elegant gjort, siden det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Men hey; alltid kjekt å vite hvilken leir du hører til. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...