Gå til innhold

Forsøk på svindel på Brukmarked?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Holder på å prøve å selge min Nokia N80 på bruktmakedet. I den anledning fikk jeg en ganske så suspekt mail.

 

 

Første mail:

 

is the item still up for sale. mail m,e the working condition if it is

 

Den mailen var forsåvidt ikke så suspekt, så jeg sendte litt info om telefonen. Fikk svar dagen etter:

 

Thanks for the mail,concerning my enquiry.I am satisfied with the

condition of the item and i will be willing to offer you 50 more

and i will handle the

packing materials without you paying for any shipping

charges cos i already have an  account with FedEx.

I would be glad to make payment with the following payment option :

By sending you a

Money through my (money gram) account.

Kindly get back to me with your full name , and contact address , private email address and likewise your phone # .

I need the above requirements as soon as possible so that i can

explain the process on how to receive a your money via money gram 

and

as well finalize payment immediately.Looking forward in doing business

 

Her var det litt mer fishy saker. For det første virker det som det er standard-mailer som kan sendes til mange, ingen referanse i det hele tatt til hva som selges eller hva jeg har svart.

I tillegg vil han bruke en "Money gram account", noe som er med på å underbygge svindel-teorien.

 

Mailene kommer fra en dårlig @yahoo.com-adresse og navnet hans ser ut som et navn som det krever et kvart sekunds betenkningstid å finne på.

 

Er egentlig ganske så sikker på at det er et svindelforsøk, så jeg kommer ikke til å selge noe som helst til denne karen, men jeg kan jo ta feil.

 

Det jeg lurte på er vanlig å få slike mailer når man selger ting på bruktmarkedet?

 

- gordito

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk noe lignende da jeg hadde salg på QXL, men her ba vedkommende om kontonr og adresse samt fødselsnummer. Det var lagt inn som spørsmål til selger. Jeg svarte på spørsmålet med noe som : Try your scam somewhere else. I am not stupid. :) Da svaret var lagret og jeg gikk inn på annonsen en time senere, var de borte. Jeg så at brukernavnet allerede var utestengt av QXL, og han hadde opprettet det samme dagen. :!: Kjapt reagert av QXL. Disse svindlerne prøver seg de fleste steder.... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Denne type svindelforsøk er omtalt en rekke ganger her på forumet (dukker stadig vekk opp nye tilfelelr) og i pressen. Metoden går på at du får en moneyorder, sjekk e.l. på et lang større beløp for å dekke dine utgifter. Du går i banken, får konto kreditert med forbehold, sender gjenstanden og overskytende beløp. Etter noen uker kommer sjekken i retur fra utlandet med beskjed om at den er falsk. Din konto belastes - og bingo: svindelen har lykkes og du sitter med tapet.

 

EDIT:

Legg også merke til at mailen ikke inneholder noe som er spesifikt for din anonse, hverken hva det er eller pris.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Det er samme driten som jeg opplever hver gang jeg legger noe ut på qxl.no.. Noen nigerianere utgir seg for å være amerikanske koner som har lyst å kjøpe det jeg selger til mennene sine som er ambassadører i Nigeria. Alt jeg trenger og gjøre er å gi dem mine kontoopplysninger og addresse osv, så skal jeg få det 3dobbelte av det jeg spør etter. Ganske morsomt at Amerikanske ambassadører i Nigeria har koner som heter bla : Samuel, Nwango , zwasti og Shimbonga.

 

Det har hendt meg ca 5-6 ganger, spesielt ved salg av elektriske ting som data , mobiler etc.

 

Ikke gi dem en dritt, de tapper kontoen din og ber deg om å komme til Nigeria å sånt piss.

Lenke til kommentar
Så sjekker fra utlandet må verifiseres FRA utlandet? Skulle jo tro at hvis jeg betaler ei regning i banken med en fake-sjekk, ville det bli oppdaget med det samme de scanner sjekken i kassa (før jeg går fra disken).

7018239[/snapback]

Nei, dette gjelder ikke for utenlandske sjekker eller money orders. Forfalskningene er godt utført slik at sjekken må tilbake til påstått utstederbank for å verifiseres. Dette kan ta tid, avhengig av hvilken bank og hvor den er.

Lenke til kommentar

Haha, fikk en til.

 

Dear Seller,

My name is steve i am a representative of UNICEF WORLD ORGANISATION of united kingdom branch and i am pleased to inform you that my organisation has shown interest in buying your item(Mobiltelefoner) posted on( www.bruktmarked.no) for one of our delegate on HIV summit in west africa nigeria and i am also happy to infrom you that the organisationhas decided to add extra 55 pounds sterling to close all aucions on the item.Your money will be send via the official banker of the organisation(bank of england)so i will employ you to act fast because this is your chance of been recognise by a world organisation on health matters and your name will be one of our members.

So if you are interested get back to me as soon as possible.

The shipping address is below

Bola stewat

p.o.box 19710

u.i post office

ibadan ,oyo state

Nigeria.africa

 

 

Steve Arnold(representative)

Unicef Organisation.

6 sisulu street,

Brixton,london

SW9 7NX

United Kingdom

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Ingen her som har prøvd å følge opp en slik mail.. Er alltids morsomt å lese utdrag fra slike konversasjoner..  :cool:

7054037[/snapback]

Jeg hadde en artig epost utveksling med en som ville kjøpe en mobiltelefon av meg. Gikk frem og tilbake noen eposter, med opplysninger, var veldig positiv og ga sikkert vedkommende håp om at nå var det en som bet på. Så avsluttet jeg med å spør om det virkelig var noen som gikk på slike svindler. Da fikk jeg ikke noe svar. Har dessverre slettet epostene så kan ikke gjengi akkurat hva som ble skrevet.

 

Fikk også en "Nigeria epost" en gang, med beskjed om at min kjære onkel "ettellerannet sammeetternavnsommeg" var død, og jeg hadde arvet 6 millioner dollar. Der også hadde jeg en lengre riktig så morsom utveksling....

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg den versjonen hvor jeg fikk mail fra det Nederlandske superstatlige vissvasslotteriet var bra. Jeg var trukket ut tilfeldig blant en tilfeldig gruppe internettbrukere, og hadde vunet hovedprisen på 1 000.000 $ kontant. .... Måtte bare sendte dem litt mer personopplysninger enn det en vanligvis trenger for å bli sikkerhetsklarert for tjeneste på den israelske ambasaden. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...