Gå til innhold

Utsetter AM3 og DDR3 til 2008?


Anbefalte innlegg

Som dere sier: ikke den største bekymringen for AMD.

Er nok mer viktig att de klarer å få K8L og 4X4 på plass fortest mulig etter Kentsfield. Klarer de å selge 4X4 til nesten samme pris som Kentsfield, tror jeg ikke de vil få så store problemer med å være forsinket med firekjerne CPUene.

6998718[/snapback]

Er ikke overbevist om at 4x4 kommer til å bli noen seriøs konkurrent til Kentsfield. For det første krever det nye HK med to sokler dersom ikke jeg har misforstått helt(som er dyrt å produsere), effekttapet vil bli større, kompliserer vannkjøling for dem som driver med det og det er vel heller tvilsomt at løsningen vil ha bedre ytelse enn Kentsfield. Og dersom AMD ikke begynner å dumpe CPUene til kostpris, så blir løsningen antageligvis ikke billigere heller. Båndbredde er vel kanskje 4x4 eneste store salgsargument over Kentsfield, men det gjenstår å se om det vil bety noe i praksis for ytelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Kan noen enkelt og greit forklare hva hypertransport er for noe?

6999578[/snapback]

HyperTransport er et kommunikasjons-grensesnitt (databuss) som AMD bruker til kommunikasjon mellom prosessor og brikkesett. Denne løsningen er forskjellig fra den tradisjonelle FSB-løsningen siden kommunikasjonen blir mer direkte. Minnebussen er uavhengig av Hypertransport, og de tar ikke båndbredde fra hverandre. I multisokkel-systemer brukes Hypertransport også for kommunikasjon mellom prosessorene.

6999612[/snapback]

Brukes ikke hypertransport til å kommunisere med RAM også?

Lenke til kommentar
Brukes ikke hypertransport til å kommunisere med RAM også?

7013871[/snapback]

Nei

7014262[/snapback]

Hva brukes der?

7014551[/snapback]

Plattformene har en struktur som er forskjellig fra den tradisjonelle oppbygningen, hvor FSB er felles bindeledd for nordsiden (som blant annet inneholder en minnekontroller), og sørsiden (som styrer andre underordnede enheter, som harddisker, lyd, nettverk, osv).

 

Athlon64 har ikke FSB, men isteden to uavhengige busser. Minnekontrolleren er integrert i prosessoren, og kommuniserer med minnet gjennom minnebussen. Hypertransport kommuniserer ikke med minnet, men bare med brikkesettet, via en uavhengig buss. Bildet viser denne strukturen:

 

MC2.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har en AMD Athlon 64 CPU og jeg har da tydelig kunnet endre på FSBen. Hvorfor skriver du da at "Athlon64 har ikke FSB, men isteden to uavhengige busser."?

 

EDIT: Jeg vet at jeg kanskje spør litt dumt, men "prosessor-teori" er upløyd mark for meg.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Det stemmer det Quintero sier. Athlon64 (og alle andre K8-baserte AMD-prosessorer) har to uavhengige busser. En HTT-buss som kommuniserer med brikkesettet og en minnebuss som kommuniserer med minnet. Prosessor kommuniserer ikke med minnet via brikkesettet.

 

FSB, eller Front Side Bus som forkortelsen står for, finnes ikke på de nevnte prosessorene. FSB er et system der prosessoren kommuniserer utelukkende med resten av PCen via en buss.

 

Du må ha forvekslet FSB med HTT.

Lenke til kommentar
Det stemmer det Quintero sier. Athlon64 (og alle andre K8-baserte AMD-prosessorer) har to uavhengige busser. En HTT-buss som kommuniserer med brikkesettet og en minnebuss som kommuniserer med minnet. Prosessor kommuniserer ikke med minnet via brikkesettet.

 

FSB, eller Front Side Bus som forkortelsen står for, finnes ikke på de nevnte prosessorene. FSB er et system der prosessoren kommuniserer utelukkende med resten av PCen via en buss.

 

Du må ha forvekslet FSB med HTT.

7015261[/snapback]

Jeg har sett en del ganger at hovedkortprodusenter og butikker oppgir det som FSB, selv om det er feil. Så det er ikke rart at folk forveksler det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...