Gå til innhold

Anbefal meg bra elektronica


Øssa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Electronica er jo en avsindig vidtfavnende sjanger. Det blir litt som å be noen anbefale en stein på stranda. Hvis du kan komme et par artister eller låter du allerede liker blir det lettere å anbefale.

 

Men i mellomtiden kan jeg jo sveive opp et par av mine favoritter. All Music Guide tilbyr gratis smakebiter av mange låter hvis du ikke vil, kremt, bruke andre metoder som plateselskapene hater og nerdene elsker.

 

Orbitals varme, intelligente og tildels svært melodiøse techno er en av de få selvskrevne å sjekke ut innenfor electronica. Brødrene Hartnoll har holdt på siden sent 80-tall og har utmerket seg med å lage gode album, i motsetning til singlefokuset til svært mange av deres technokolleger. I tillegg har de en nydelig sans for melodier. Disse lurer seg gjerne umerkelig frem mens låten bygger seg mer og mer opp. Sjekk ut Halcyon and on and on (hyppig samplet av NRK!), The Girl With The Sun In Her Head, The Box (part 2), Way Out (Spare Parts Express, som Way Out går over i mener jeg personlig er et av tidenes musikalske høydepunkter, men er antagelig mer for viderekomne), Bath Time The Saint eller Technologicque Park. Album: Orbital 2, In Sides (husk å få versjonen med bonusCD) eller Middle of Nowhere.

 

Plone har vel egentlig bare laget et album som jeg vet om, men det er til gjengjeld svært sjarmerende med mye lydlek og melodier det er lett å like. Tenk på det som den snåle, men godhjertede halvbroren til Air. Sjekk ut On My Bus eller Marbles. Album: For Beginner Piano.

 

Tangerine Dream er en av de virkelige electronica-gudfedrene. De begynte så tidlig som i gisp, 1967, og det er vel egentlig kun Kraftwerk (og kanskje Jean Michel Jarre eller Mike Oldfield, om du vil krangle) som har influert denne musikktypen mer. De har vel gitt ut mer enn 200 album til nå, mye skit, men noe av det er rent gull også. Merk, de har vært innom de fleste undertyper electronica, alt fra minimalistambient via masse filmmusikk til sløy synthpop og mer klassiske technospor, så ikke gi opp før du har prøv iallefall to-tre av sporene. Sjekk ut Force Majeure, Livemiles (part II), Dolphin Dance, Central Park, Poland (de første 11 minuttene), World of the Day eller Le Parc. Album: Best of fra 1989 er en grei start, med gode versjoner eller utdrag fra mange av låtene jeg nevner.

 

God lytt! :thumbup::yes:

Lenke til kommentar

Her er noen utvalgte album. Ikke alle som passer like bra overens, men.

 

Bent - Programmed to Love

Bent - Ariels

Coil - The Ape of Naples

Xploding Plastix - Amateur Girlfriends go Proskirt Agent

Xploding Plastix - The Donca Matic Singalongs

Shpongle - Are You Sphongled?

Sphongle - Tales of the Inexpressible

Sphongle - Nothing Lasts

Röyksopp - Melody AM

Röyksopp - The Understanding

Radiohead - Kid A

Radiohead - Amnesiac

Nova Nova - Memories

Massive Attack - Mezzanine

Goldfrapp - Felt Mountain

Goldfrapp - Supernatural

Gary Numan - Jagged

Faithless - Reverence

Everything but the Girl - Walking Wounded

Cocteau Twins - Victorialand

Cocteau Twins - Stars and Topsoil

Björk - Vespertine

Björk - Homogenic

Autechre - Tri Repetae

Air - Moon Safari

Lenke til kommentar

Björk, absolutt alt hun har laget men gjerne særlig Homogenic. Det er virkelig musikk som du burde sjekke ut. Fy for ei dame!

 

Andre ting jeg vil anbefale:

Ugress - Cinematronics

Massive Attack - Mezzanine

Ulver - Blood Inside

Leftfield - Leftism

Venetian Snares - Rossz Csillag Allat Szuletettr

 

Anbefaler noe av det samme som cun her, og det er ganske enkelt at det er så bra at det kan ikke bli nevnt for mange ganger. :p

Lenke til kommentar

Boards of Canada - Music has the right to children

Biosphere - Substrata

Kolar Goi - Kolar Goi

Autechre - Amber

Lamb - Lamb

Gork - Fishing for snirks

Illumination - The Chilluminati Remixes

Orbital - Snivilisation

Soulwax - Any Minute Now

Underworld - Dubnobasswithmyheadman

Xploding Plastix - Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...