Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting i rattet ved bremsing Volvo 850


Storet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Risting i rattet ved bremsing er som regel forårsaket av skjeve bremseskiver. Jeg ville byttet begge skiver og klosser fram og samtidig smurt opp bevegelige deler i bremsekalipperen slik at du er sikker på at ikke klossene henger på. Dersom klossene henger på kan det bli såvidt varmt at skivene blir skjeve. Når det gjelder slitasjen på dekkets ytterkant, så kan det være feil spissing, det lar seg som regel justere på en forstillingskontroll. Det kan også være at bærebrua er skeiv eller at foringer i forstillingen er slitte. En forstillingskontroll gir ganske sikkert svar på hvorfor ytterkanten av dekket slites.

Lenke til kommentar

Her er det nok snakk om flere feil.....

 

Kast i skivene er nok årsaken til vibr ved bremsing. Bytt begge og klosser samtidig. Sjekk av glidebolter ved flytende calipere samtidig er en selvfølge, selv om dette sjelden gjør skivene så varme at de får kast.

 

Feil spissing vil gi tilnærmet lik slitasje på begge sider, enten på utsiden eller på innsiden av forhjulene. Dersom det et bare på ene siden kan det være noe som er slått ut av stilling etter brutalt møte med fortauskant, enten nedre bærebru eller selve fjærbeinet.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke merket vibrasjoner under bremsing ved defekt drivknute, men man skal aldri si aldri. Drivknuter merkes som regel (best) ved å kjøre i sirkel med fullt rattutslag, og høre etter knatre-lyder fra drivverket.

 

Nå holder drivknutene lenge, med mindre det blir hull på belgen, eller en av klemmene går av, slik at oljen renner ut og du får sand og dritt inn i leddet. En god regel er å sjekke disse hver gang man bytter hjul (vår og høst), og reparere ev. skade umiddelbart. Det blir garantert dyrere å vente.

Lenke til kommentar
Hei..

 

Har en Volvo 850 som har starte å riste i rattet når jeg bremser opp pluss att det slites veldig masse på ytterkant på høgre hjulet..

 

Hva kan dette være...

6989137[/snapback]

 

Mine begynte å riste fordi jeg bremsa for lite...samla seg dritt på klossene.

 

Prøvd med 2-3 harde oppbremsinger?

 

Forøvrig så er risting ved bremsing et vanlig problem på 850

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...