Gå til innhold

Skrivebord kan man vel klare seg uten


Anbefalte innlegg

Er det faktisk noen her som bruker Skrivebordet sitt i Linux til noe som helst? Dette er bare en tråd for å undersøke om folk virkelig bruker skrivebordet og i så fall hva til.

 

Jeg har vært en fast bruker av KDE i flere år og liker det, men begynte nylig å tenke etter vitsen med skrivebordet(Dekstop). Det ligger selvsagt noen få ikoner på mitt skrivebord, men som regel bruker jeg det aldri. Samme har det vært for Windows, bruker aldri skrivebordet der heller. Ikke engang et bilde(bare et svart underlag).

 

Alt jeg trenger er et panel som med menyen, snarveier til programmene jeg bruker, liste over åpne programmer og systemkurven og klokken så klart. Som regel ligger det alltids et åpent program over skrivebordet mitt. Men selv om skrivebordet er der så trenger man jo ikke å bruke det. Så jeg begynte å lure om det er noen som aktivt benytter Skrivebordet i en form eller annen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det faktisk noen her som bruker Skrivebordet sitt i Linux til noe som helst? Dette er bare en tråd for å undersøke om folk virkelig bruker skrivebordet og i så fall hva til.

 

Jeg har vært en fast bruker av KDE i flere år og liker det, men begynte nylig å tenke etter vitsen med skrivebordet(Dekstop). Det ligger selvsagt noen få ikoner på mitt skrivebord, men som regel bruker jeg det aldri. Samme har det vært for Windows, bruker aldri skrivebordet der heller. Ikke engang et bilde(bare et svart underlag).

 

Alt jeg trenger er et panel som med menyen, snarveier til programmene jeg bruker, liste over åpne programmer og systemkurven og klokken så klart. Som regel ligger det alltids et åpent program over skrivebordet mitt. Men selv om skrivebordet er der så trenger man jo ikke å bruke det. Så jeg begynte å lure om det er noen som aktivt benytter Skrivebordet i en form eller annen?

6980601[/snapback]

 

under gnome dette altså:

 

* alt-tab

* ctrl-alt pil-til-høyere/venstre

* alt-f1

* alt-f2

 

..er alt jeg bruker .. "start-menyen" er satt til "autohide"; generelt sett ser jeg aldri noe til gnome og desktopen -- snarveitaster så langt det lar seg gjøre i programmer også

Lenke til kommentar

Har ting på skrivebordet, men bruker det i grunn ikke. Kjører alltid ting i fullscreen og da er det tungvindt å måtte minimere stash for å åpne noe fra desktopen...

 

- Alt-F2 (FYI: gmrun > GNOMEs run sak)

- Ctrl-Alt-Høyreklikk (confa til å bringe frem Openbox menyen)

 

Veldig effektiv løsning.

Lenke til kommentar
Jeg bruker det ofte til å lagre filer (som bilder, etc) jeg mottar over MSN og programmer jeg pakker ut og tester.  Så kan jeg lett ta en opprydning på det etterpå, siden jeg har en tendens til å glemme bort filer jeg lagrer andre steder.

6980840[/snapback]

 

Eg gjer akkurat det same. Har ein tendens til å legge absolutt alt eg lastar via http på desktoppen. Blir eit helsikes rot. :-)

Lenke til kommentar

Jeg har noen av de programmene jeg bruker mest på skrivebordet. Det er bare 5 ikoner. Faktisk synes jeg det er bedre å ha de mest brukte direkte på skrivebordet enn å ha dem i et panel, meny eller "skuff".

 

Panelet vil jeg helst holde fritt for ekstra ikoner. Applikasjonsmenyen og en skuff bruker jeg å legge noen programikoner i, men det er programmer jeg ikke bruker fullt så ofte.

 

Når det gjelder fremtidens "desktop" tror jeg det blir virtuelle 3D-verdener - men litt mer oversiktelige enn i de underjordiske gangene i Doom. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Jeg har noen av de programmene jeg bruker mest på skrivebordet. Det er bare 5 ikoner. Faktisk synes jeg det er bedre å ha de mest brukte direkte på skrivebordet enn å ha dem i et panel, meny eller "skuff".

 

Panelet vil jeg helst holde fritt for ekstra ikoner. Applikasjonsmenyen og en skuff bruker jeg å legge noen programikoner i, men det er programmer jeg ikke bruker fullt så ofte.

 

6981188[/snapback]

 

Hvis du har snarveier til programmer liggende på panelet er de lett tilgjengelig, men hvis du har dem liggende på skrivebordet er du nødt til å lukke vekk åpne vinduer for å komme til dem.

Lenke til kommentar

Joda, det er riktig. Men Ctrl+Alt+d (vis desktop i Ubuntu) gjør omtrent samme nytten.

 

Grunnen til at jeg ikke vil ha for mange ikoner på panelet, er fordi jeg ønsker mest mulig plass til de kjørende programmene. Dessuten har jeg slått sammen de to panelene i Ubuntu til ett og lagt dem nederst på skjermen, slik at det minner om Windows XP. Så jeg har bare ett panel.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ihvertfall såpass sjelden så mange programmer at det er no heft å minimere for å komme til skrivebordet, for å komme til filene som ligger der. På grunn av dette er det en hel del filer som ofte ligger der, eksempelvis dokumenter, er lettere å legge/finne dem der enn å lage ei mappe til dem som jeg så må åpne, eller å lage en snarvei i menyen.

Forøvrig er det ei mappe på skrivebordet nå, med de samme filene i. Det blei ganske enkelt for rotete siden nye og gamle dokumenter blei liggende.

Det første jeg tenkte når jeg så denne tråden var "herregud, enda en linux-fetish"... :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker det ofte til å lagre filer (som bilder, etc) jeg mottar over MSN og programmer jeg pakker ut og tester.  Så kan jeg lett ta en opprydning på det etterpå, siden jeg har en tendens til å glemme bort filer jeg lagrer andre steder.

6980840[/snapback]

 

 

Jeg bruker også hyppig skrivebordet til å lagre midlertidige filer, og det funker bra fordi jeg hater rot på skrivebordet.

 

Dermed må jeg fortest mulig:

1. Slette filene igjen hvis det bare er drit

2. Arkivere dem på et annet sted hvis de er verdt å ta vare på

 

:thumbup:

6983197[/snapback]

 

 

Samme her!

Lenke til kommentar
Det første jeg tenkte når jeg så denne tråden var "herregud, enda en linux-fetish"...  :)

6982792[/snapback]

Hvorfor det?

 

Jeg synes tråden er grei, plassert i riktig forum, og trådstarteren stiller et høflig og saklig spørsmål.

Og et høflig og saklig spørsmål fortjener et høflig og saklig svar.

Lenke til kommentar
Er det faktisk noen her som bruker Skrivebordet sitt i Linux til noe som helst? Dette er bare en tråd for å undersøke om folk virkelig bruker skrivebordet og i så fall hva til.

 

Jeg har vært en fast bruker av KDE i flere år og liker det, men begynte nylig å tenke etter vitsen med skrivebordet(Dekstop). Det ligger selvsagt noen få ikoner på mitt skrivebord, men som regel bruker jeg det aldri. Samme har det vært for Windows, bruker aldri skrivebordet der heller. Ikke engang et bilde(bare et svart underlag).

 

Alt jeg trenger er et panel som med menyen, snarveier til programmene jeg bruker, liste over åpne programmer og systemkurven og klokken så klart. Som regel ligger det alltids et åpent program over skrivebordet mitt. Men selv om skrivebordet er der så trenger man jo ikke å bruke det. Så jeg begynte å lure om det er noen som aktivt benytter Skrivebordet i en form eller annen?

6980601[/snapback]

 

 

Bruker det masse - hovedsakelig til skrotlagring/mellomlagring av div ting før arkivering eller sletting (dette skjer sånn ca. annenhver måned, når jeg ikke lenger finner noenting og finner ut "her må det ryddes!")

 

Programmer jeg bruker ofte bruker jeg midten av øvre panelet i gnome til. Meget praktisk. Ellers så brukes også alt-f2 en god del, men det er utrolig hvor mye stæsj man kan putte inn på dette panelet. Av applets så er jo geyes et must :p - samt system monitor med cpu, ram, swap, nettverk, og disklast.

 

Ang gnome, så har det en haug med nyttige hurtigtaster (alt-f2, control-alt-piltast, evt. med shift også for å flytte et program, alt-f10/f5, alt-f7, alt-f1, og en haug med andre. Bruker dem hele tiden.

 

nautilus-open-terminal eller hva det nå enn heter, er en en *meget* nyttig ting å ha.

 

Av andre nyttige gnome-funksjoner, har vi montering av disker etc. Men det er virkelig synd at ikke sftp/ssh-vfs'ene funker noe særlig!

Lenke til kommentar
Bruker det masse - hovedsakelig til skrotlagring/mellomlagring av div ting før arkivering eller sletting (dette skjer sånn ca. annenhver måned, når jeg ikke lenger finner noenting og finner ut "her må det ryddes!")

Beste jeg noen gang så, var screenshot av en fyr som hadde absolutt hele desktopen fylt med ikoner/snarveier til ulike programmer og filer. Det var så rotete at han tydeligvis sleit med å finne igjen ikonene, så for å bøte på det hadde han laget flere duplikater av de viktigste ikonene (f.eks. Counter-Strike) spredt rundt på skjermen - alltid lett tilgjengelig :!:

 

(Får se om jeg finner igjen den screenshoten)

Lenke til kommentar

jeg bruker skrivebordet men er hovedsaklig bare til lagring av random shit til jeg får det stasjet vekk i home. Også kommer cdrommer og eksterne disker og lignende poppende opp der.

 

Og siden jeg har compiz er det jo lett å få frem skrivbordet, trenger ikke trykke noe en gang, bare musen ned i høyre hjørne. ^^

Lenke til kommentar
Bruker det masse - hovedsakelig til skrotlagring/mellomlagring av div ting før arkivering eller sletting (dette skjer sånn ca. annenhver måned, når jeg ikke lenger finner noenting og finner ut "her må det ryddes!")

Beste jeg noen gang så, var screenshot av en fyr som hadde absolutt hele desktopen fylt med ikoner/snarveier til ulike programmer og filer. Det var så rotete at han tydeligvis sleit med å finne igjen ikonene, så for å bøte på det hadde han laget flere duplikater av de viktigste ikonene (f.eks. Counter-Strike) spredt rundt på skjermen - alltid lett tilgjengelig :!:

 

(Får se om jeg finner igjen den screenshoten)

6984780[/snapback]

 

 

Ok..jeg har vært borti et liknende tilfelle..,må bare fortelle.. Jeg er student på NTNU og skulle på et av de første forelesningene i høst. Faget jeg tar har flere forelesere men hu førsta vi hadde (eller andre) hadde selvfølgelig Mac. Det som imidlertid var litt morsomt var at når hun kobla segg opp på kanonen dukka skrivebordet hennes opp. Jeg så å skrattet godt for meg selv. Mapper som overlappa hverandre og iconer som lå over hverandre og dette var over hele skrivebordet. Vet ikke hvordan filsystemoppbygginga er i mac men det går vel ann å legge mapper inn i andre mapper? Og det verste var at hu skulle forelese om funksjonalisme. Teknisk ukompetanse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...