Gå til innhold

Kort innpå. Hvilken ram kan jeg bruke?


Mc_Twist

Anbefalte innlegg

Jeg har pc2700 Crucial, har bare 256 mb. Det jeg lurte på var om jeg må, eller om det er sterk å annbefale samme type for 256 mer. Det står en del spesifikasjoner på denne rammen som CL. 2,5 6 ns..har alle typer pc2700 disse spesifikasjonene, blir det konflikter om ikke den neste rambrikken har disse spesifikasjonene?. Tenkte nemlig å kjøpe 256mb noname brikken. pga. prisen.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-02 14:33, skrev RPA:

Jeg har også Crucial Pc2700 256mb ram som er av denne typen :Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 32Meg x 64


Noen som hvet om det blir problemer med å bruke en slik i lag med :
fra Pcmax.

Har ikke råd til en til brike av samme merke. Noen som har prøvd denne kombinasjonen? Hovedkort: MSI kt3-ultra aru


 

Det skal i utgangspunktet ikke være noe forskjell på brikker fra forskjellige produsenter, ihvertfall ikke så lenge de har de samme spesifikkajonene (unbuffered, non-ecc, samme CL-timing osv osv). Men det anbefales å kjøpe merkeram ... NoNamebrikker er ikke noe å satse på, siden dette som regel er brikker med de billigste(og dårligste) minnechip'ene som er å få tak i. Større produsenter setter litt strengere krav til chip'ene de bruker i sin produksjon. Om du har lite med penger, så er det mye penger i å sjekke priser veldig nøye på forskjellige butikker... kan ofte være store prisforskjeller.

 

Uansett, så vil begge brikkene måtte operere på de innstillingene til den tregeste brikka...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:


Den 2002-11-02 13:25, skrev Jørgen-aa:


Et lite noob spm. har denne cl greia noen med ytelsen og gjøre ?? i såfall hvordan


 

Ja. "CL" eller "CAS" står for Coloumn Access Strobe(?) Lantency og forteller hvor mange klokkepulser datamaskinen må vente for på hver søkeoperasjon i minnet. CL2 => at ram'en har 2 klokkepulsers responstid på en kommando. Denne forsinkelsen er ekstremt viktig for ytelsen i en del applikasjoner.

 

Eks. En vanlig cpu idag skal gjøre 100 instruksjoner og cpuen har en cache-hit på 99% (dvs at 99% av alle instruksjoner finnen den direkte i cachen), men den siste instruksjonen krever at cpuen henter litt data fra hovedminnet. CPU'en vil bruke ca. like lang tid på å gjøre de 99 første instruksjonene som det tar å gjøre den ENE instruksjonen som krevede minneaksess.

 

For litt mer grundig info om hvordan ram'en fungerer

Ace's Hardware : Guide to Memory Technology Part I

Ace's Hardware : Guide to Memory Technology Part II

Ace's Hardware : Guide to Memory Technology Part III

Lenke til kommentar

Crucial og corcair er vel av omtrent samme kvalitet. Nå husker ikke jeg hvilke minnechipper de bruker, men mener at de bruker de samme?

 

Uansett, du har lite eller ingenting å tjene på å bytte fra TwinMOS til Crucial. Det er bare idiotisk. Ikke er det noe vits i å supplere med en corcair/crucial brikke heller, siden du bare kan kjøre på det TwinMOS brikken tåler.

 

Uansett, det er snakk om 2-5Mhz til 300kr's forskjell.

 

Har du mye spenn, kjøp en TwinMOS 512MB til, av samme type som den du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...