Gå til innhold

Hvorfor blir man "fjern" når man ikke har sovet?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Søvnen består av flere stadier og hele rekka er på et par timer.

De førstestdiene så rydder hjernen opp i gamle minner og reorginaserer alt sammen. dette tar mest tid.

Når man når de siste 10 minuttene kommer i rekka så er det REM søvn.

 

I REM søvn lagres dagens hendelser og viktige minner fra korthids hukomelses.

 

Det er også da man drømmer.

 

så man kan si at hvis man sover i 6 timer så drømmer man i ca. 30 min.

6974218[/snapback]

 

Siterer igjen det du skrev ang en ting: "Når man når de siste 10 minuttene kommer i rekka så er det REM søvn."

 

Enn hvis man ikke får sove helt til kroppen våkner selv, altså du blir vekket? da vet jo ikke kroppen at den skal starte med denne REM-søvnen, og får ikke tid til å lagre dagens inntrykk.

Lenke til kommentar

er vel veldig mye psykisk også, jeg har selv døynet, og ikke vært trøtt dagen etter, og vært i høy fysisk aktivitet hele tiden...

 

har også vært våken i 3 døyn, og ikke vært sløv, men jeg tok da en god del energi-drikke, som er en del sterkere enn det man får i norge...

 

(ble tatt av vaktene og måtte blåse i alko-måler da, men tror ikke det var mer pga oppførsel, ikke pga jeg så full ut)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Enkelte klarer å våke lengere enn ande. Det finnes ikke noe fasit svar på dette. Grunnen til at man trenger søvn er fordi hjernen trenger hvile. Hjernebarken jobber konstant. Selv om man ikke gjør stort så er det konstant aktivitet i hjernebarken. Eneste når vi får søvn, da minker aktiviteten i hjernebarken. Når du har vært våken i et døgn så minker blodtilførselen i kroppen. Hjernen gir beskjed at man skal sove og da trenger ikke kroppen så mye blod. Du kan prøve å holde deg våken. Da må du kjempe mote hjernen din.

 

Når trekkfugler flyr sørover for vinteren så flyr de i flere dager i strekk. Fuglene trenger også sovn. Men de gjør det på en litt spesiell måte. De "slår" av aktiviteten i den ene hjerne delen mens det er aktivitet i den andre. Slik får de hvlit hjernen. Dette har du sikkert også opplevd selv. Du sitter foran tv'n og du sovner av i 2-3 minutter. Men du legger ikke merke til at du sovner av.

 

Man kan faktisk dø ved får lite søvn. Man kan være uten mat i ca 4 uker. Men man kan kun være uten søvn i ca 22 dager.

Lenke til kommentar

Å døgne(være våken 24t) går jo glatt for de fleste.. Men alle vet jo hva "overtrøtt" er, og at humoren f.eks endres. Så at det skjer noe med hjernen er det vel liten tvil om.

Jeg gikk ca 10 dager med alt for lite søvn, i snitt ca 3 timer døgnet. Det endte riktignok med en slags følelese av beruselse, ikke psykisk men fysisk. Jeg slurvet med bevegelser, var svimmel og så dobbelt. Jeg hadde i tillegg "vært på galeien" flere av kveldene. Da jeg kjørte bil siste dagen av denne perioden måtte jeg bare parkere, det ble alt for farlig å kjøre, syn og konsentrasjon var på bånn. Det tok meg vel 2 netter med normal søvn før jeg var tilbake i normal modus igjen. Grei erfaring å ha med seg, men ikke å anbefale om man kjører bil, som sagt. ;)

Lenke til kommentar
Enkelte klarer å våke lengere enn ande. Det finnes ikke noe fasit svar på dette. Grunnen til at man trenger søvn er fordi hjernen trenger hvile. Hjernebarken jobber konstant. Selv om man ikke gjør stort så er det konstant aktivitet i hjernebarken. Eneste når vi får søvn, da minker aktiviteten i hjernebarken. Når du har vært våken i et døgn så minker blodtilførselen i kroppen. Hjernen gir beskjed at man skal sove og da trenger ikke kroppen så mye blod. Du kan prøve å holde deg våken. Da må du kjempe mote hjernen din.

 

Når trekkfugler flyr sørover for vinteren så flyr de i flere dager i strekk. Fuglene trenger også sovn. Men de gjør det på en litt spesiell måte. De "slår" av aktiviteten i den ene hjerne delen mens det er aktivitet i den andre. Slik får de hvlit hjernen. Dette har du sikkert også opplevd selv. Du sitter foran tv'n og du sovner av i 2-3 minutter. Men du legger ikke merke til at du sovner av.

 

Man kan faktisk dø ved får lite søvn. Man kan være uten mat i ca 4 uker. Men man kan kun være uten søvn i ca 22 dager.

7235441[/snapback]

 

 

Verdensrekorden uten søvn er på 7 dager (uten noe slags stoff osv), og jeg har hørt at man kan maks klare seg uten mat i ca 7-8 dager, stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
man klarer seg lenge uten mat, men uten drikke overlever man ikke lenge...

 

mener det var ca 1mnd uten mat...

 

Bare en ting jeg kom til å tenke på..

Alle har jo sett de barna i Afrika som har store oppblåste mager.

Hvorfor har de egentlig det når de ikke spiser noe?

Veit det er en slags reaksjon men, noen som veit konkret?

 

Sku trodd de var fora med helium.

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar

På skuletur til lillehammer i år hadde eg og kameraten min en konkuranse. Eg klarte 46 timer og han 47, han hadde ti min søvn tidlegare på dagen.

Nå har eg aldri vært ruset men eg følte meg helt JÆVLIG etter 46 timer. Må si eg var nær med å besvime. og viss det føles slik å være ruset veit eg ikkje om eg gidder å drike meg drita i framtida.

 

Mvh Oly

Endret av konfirmant
Lenke til kommentar

Når jeg har värt voken i over et dögn merker jeg tydelig at reaksjonstia mi er tydelig satt opp, jeg har en tendens til å bli litt svimmel noen ganger og jeg sitter og flirer av alt. Noe som ligner sykt på meg når jeg er beruset.

Så ja jeg vil si at du nesten kommer i en beruset tilstand.

Lenke til kommentar
Har opplevd at jeg har drømt en slags oppfølger til noe jeg er ganske sikker på har drømt før. Men når jeg våkner så er jeg langt ifra sikker på om jeg faktisk har drømt det før eller om jeg drømte det første gangen i dag og at det er det jeg husker :p.

6986264[/snapback]

Den der opplever jeg også utrolig ofte. Er i drømmeland overbevist om at dette er noe som har vært drømt om for lenge lenge siden. Men når jeg våkner så avviser jeg det, og det virker som helt usannsynlig tull alt sammen.

 

Drøm er snodig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...