Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54GL med DD-WRT


Anbefalte innlegg

Har en Linksys WRT54GL ruter nå.

Har lest litt rundt på nettet of funnet ut at man kan kjøre et slags Linux OS på den.

Det heter DD WRT og siste versjon er SP2. Men jeg les at det var litt ustabilt med Linux på.

 

Er det bedre å kjøpe en WRT54GS ruter da eller?

Kan noen forklare meg hva alle disse ulike versjonene som finnes til den er?

Hva er den korrekte "settings" på den type ruter?

 

Som jeg har forstått det, reset main settings i ruter, velg flash filen (.bin) og flash ruteren. Viss det er så enkelt så må det være gode greier.

 

Har en Dlink DWL-G810 Ethernet bridge som skal koble seg til den.

Håper de er kompatible med hverandre ellers så blir jeg sur, da den kostet 650kr.

 

Folk med erfaringer eller tips må bare skrive i vei:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den ruteren har Linux installert "out-of-box".

6939810[/snapback]

 

"out-of-box", hva vil det si?

6941421[/snapback]

At Linux er ferdig installert.

 

Bruker selv dd-wrt på en WRT54GL og det er en kjempefin kombinasjon.

Ta en titt her:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Insta...mmended_Devices

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Insta...pported_Devices

 

Bare ikke kjøp den nyeste WRT54G'en (7.0). Den er horribel (lite ram, liten flash og den er ikke støttet av dd-wrt).

Endret av phatscum
Lenke til kommentar

Den originale firmwaren på linksys routere er basert på linux, så å gå over til dd-wrt gjør ikke noen forskjell i så måte.

 

Kan forøvrig bare si at dd-wrt 23 sp2 har vært 100% stabil for meg, bedre enn den originale firmwaren var. Eneste grunnen til ikke å oppdatere måtte være om du er redd for garantien, men jeg tror sjansene for at du får bruk for den er ganske liten.

 

Du har forstått flashingen rett, men pass på at du flasher dd-wrt.vXX_mini_generic.bin, og ikke noen spesialversjoner, siden disse ikke er laget for flashing fra nettleseren. Etter at du har gjort dette kan du flashe med standard, voip, eller hva du skulle ønske, men bare generic versjon selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv en WRT54GL med DD-WRT 23 SP2-mini . Dette er en kjempegod løsning . Fungerer mye bedre en orginal firmware . Prøvde standard versjonen av 23 SP2 også men syntes at dette ble litt tregt ved bittorrent . Dette var bare en følelse jeg hadde ikke noe dokumentert . Kan anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen.

Jeg er godt på vei nå:-)

 

1. Legge inn dd-wrt.v23_mini_generic.bin eller dd-wrt.v23_micro_generic.bin først?

 

2. Når jeg har tatt en av de to tar jeg og legger inn dd-wrt.v23_generic.bin.

 

Etter flashingen så er det vell en del forandringer?

Brukernavnet er root og passordet er admin har jeg lest.

 

Er det noe spesielt i oppsettet jeg må gjøre eller eventuelle guider?

 

Huset er 3 etasjer. Ruteren står i 1st etasje og bridgen (D-Link GWL-810) står i 3th etasje. Håper den rekker så langt opp da det meste er treverk i huset.

Hva bør signalstyrken settes på i ruteren?

Har hørt om 80mW er mer en nok.

 

I 3th etasje er det den Dlinken som gir internett til PCen, to Xboxer og en Dreambox. Dette er koblet inn på en 4 ports switch.

Problemet nå med den gamle 11mbit ruteren, er at det er så stor trafikk at det er er kollisjon i switchen og alt går tregt.

 

Switchen er 100mbit. Får max 300kb/s på en god dag når jeg skal ha 680kb/s egentlig. Alle enheter som er koblet til switchen har hver sin IP, så dette burde ikke lage kollisjonen.

 

Signalstyrken i 3th etasje er 2 streker i Windows trådløs nettverkstilkobling når jeg tester det på den bærbare PCen med Linksys kort i.

Håper dette forbedrer seg med ny ruter.

 

Bridgen jeg bruker nå er også en gammel Linksys 11mbit.

Dlinken har jeg nettopp kjøpt og skal brukes så fort den nye ruteren kommer i hus.

 

Har prøvd å bruke D-Linken og, litt bedre fart (30kb/s), men da virket ikke Dreamboxen. Farten er like dårlig når det er kun PCen som er koblet til switchen og uten switch.

 

Jeg bestilte WRT54GL i går og er nå sendt fra Netshop:-)

Endret av regeli
Lenke til kommentar

Dersom jeg oppgraderer til mini-versjonen, slik jeg skal når jeg oppgraderer fra original firmware, kan jeg da legge inn original firmware senere hvis jeg ønsker? Eller "ødelegger"/forandrer jeg noe slik at det ikke er mulig å gå tilbake til original firmware?

 

Skal man forresten legge inn dd-wrt.v23_mini_generic.bin først, og deretter legge inn dd-wrt.v23_generic.bin? Hvorfor ikke bare dd-wrt.v23_generic.bin med en gang lissom?

Lenke til kommentar
Dersom jeg oppgraderer til mini-versjonen, slik jeg skal når jeg oppgraderer fra original firmware, kan jeg da legge inn original firmware senere hvis jeg ønsker? Eller "ødelegger"/forandrer jeg noe slik at det ikke er mulig å gå tilbake til original firmware?

 

Skal man forresten legge inn dd-wrt.v23_mini_generic.bin først, og deretter legge inn dd-wrt.v23_generic.bin? Hvorfor ikke bare dd-wrt.v23_generic.bin med en gang lissom?

6962038[/snapback]

Man må legge inn mini versjonen først, fordi firmwaren til Linksys som ligger inne orginalt ikke støtter flashing av firmware som er større enn 3mb. DD-WRT generic er større enn 3mb.

 

Du kan når som helst gå tilbake til orginal firmware.

Lenke til kommentar

Skal flashe den etter jobb i dag, i kveld en gang.

Har hatt det litt travelt i det siste. Jeg gleder meg til å prøve DD-WRT.

Med orginal firmware nå er signalstyrken akuratt den samme.

 

Tror jeg skal prøve xmit power på 50-60mW, bruke kanal 7 eller 13 og skifte SSID på ruteren etter flashingen. For håpe det er bedre signalstyrke da, viss ikke får jeg kjøpe en antenne.

Lenke til kommentar
Skal flashe den etter jobb i dag, i kveld en gang.

Har hatt det litt travelt i det siste. Jeg gleder meg til å prøve DD-WRT.

Med orginal firmware nå er signalstyrken akuratt den samme.

 

Tror jeg skal prøve xmit power på 50-60mW, bruke kanal 7 eller 13 og skifte SSID på ruteren etter flashingen. For håpe det er bedre signalstyrke da, viss ikke får jeg kjøpe en antenne.

6962659[/snapback]

 

Du får poste en reply om hvordan det gikk da, og om det ble noen komplikasjoner på veien.

 

Forresten, når du ha flasha med dd-wrt.v23_mini_generic.bin, må du forandre på noen innstillinger eller noe før du flasher med dd-wrt.v23_generic.bin?

Lenke til kommentar
Jeg kjører selv en WRT54GL med DD-WRT 23 SP2-mini . Dette er en kjempegod løsning . Fungerer mye bedre en orginal firmware . Prøvde standard versjonen av  23 SP2 også men syntes at dette ble litt tregt ved bittorrent . Dette var bare en følelse jeg hadde ikke noe dokumentert . Kan anbefales  :thumbup:

6941504[/snapback]

 

Hva er forskjellen på mini og standard da? Du mener mini er bedre enn standard? Mangler mini mange extra-features i forhold til standard?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...