Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54GL med DD-WRT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WRT54...lation_Tutorial

 

* Here is where my experience was a bit different than the instructions said it would be. I never got success message, instead of got a failed message. This is when I started to get a bit nervous that I had bricked my brand new router! So I started reading furiously through all the documentation I could get my hands on about recovering a bricked WRT when I relaunched "192.168.1.1" and found that DD-WRT was working! Don't ask me... but the flashed seemed to have worked perfectly despite the error message I got.

 

 

Har du prøvd å logge inn, og isåfall, hva får du opp?

Lenke til kommentar

Må bare si at flashingen gikk bra.

Ruteren var jo i første omgang satt opp.

 

1. Jeg holdt inne reset knappen bak på ruteren i 30 sekunder (til ruteren skrur seg av og på).

 

2. Koblet meg til 192.168.1.1, passordet er jo admin som default.

Gikk til Adminstration - Firmware upgrade - browse - velgte mini filen.

 

3. Slappet av litt over 5 min med en cola.

 

4. Gjorde punkt 1 igjen.

 

5. Kom inn på ruteren på samme IP, men brukernavnet er root og passordet er admin som default.

 

6. Gikk inn på Adminstration og valgte Firmware upgrade.

 

7. Valgte generic filen. Ventet en stund.

 

8. Ferdig. Man treng ikke resette ruteren igjen, da DD-WRT gjør det selv.

 

9. Satte xmit power til 50mW, valgte kanal 13.

 

Resultat: Fra 200kb/s til 690kb/s (max) med D-Linken.

 

Narvis: Ta deg god tid til dette :thumbup:

 

Mini legges inn for å "cleare" NVRAMen i Linksysen (da noe noe av den gamle firmwaren ligg i den) + Linksys sin orginale firmware støtter ikke firmwares over 3mb. Derfor legges mini inn først. Minien har litt mindre funksjoner enn generic.

 

Generic, firmware som kan legges inn etter flashing av mini. Mer funksjoner osv...

 

Har veldig god oversikt i DD-WRT, som f.eks. signalstyrke til PCene som er koblet Wireless, load på ruteren, nice layout og ++++ av instillinger som man kan gjøre.

LES FØRST!

 

Det er ikke store fordelen med å øke signalstyrken, bare mer støy.

Over 100mW risikerer du sikkert å bli down syndromert :cry:

 

Narvis, fortell meg hvordan det gikk med deg og ;)

 

Spyder: Sjekk linkene tidligere i denne tråden. Kanskje de kan hjelpe deg litt på vei.

Endret av regeli
Lenke til kommentar

Jeg har en WRT54GS, og kan på det sterkeste anbefale HyperWRT. Brukte DD-WRT en god stund. Ikke noe problemer med den, men unødvendig mange innstillinger man (som regel) aldri har bruk før, noe som jeg også tror fører til treige menyer, og treig lagring av innstillinger.

 

Så gikk jeg over til HyperWRT, som bygger veldig mye på standard-firmware, men med et par smarte tilleggsfunksjoner.

F.eks Static IP-adresse etter MAC-adresse på NIC. Veldig greit hvis man har noen laptoper man bruker hjemme og vil ha en fast IP-adresse på der, og så kunne ta den med et annet sted uten å måtte endre fra fast IP til dynamisk IP på selve laptopen. Bare å la maskinen stå til å motta dynamisk IP, så vil den alltid ha den faste adressen du definerer hjemme hos seg.

 

Så har den også WOL, noe jeg har behov for på filserveren min. Jeg har hot-swap-brønn til RAID-diskene mine på filserveren, hvor hver disk har en av/på-knapp. På mitt RAID5-sett over 4 disker holder det da å skru av to disker med to små trykk, og jeg har mistet 600GB med data. Derfor låser jeg frontdøren på kabinettet, og med WOL på ruteren kan jeg bare plinge den i gang når filserveren av og til er avskrudd.

Lenke til kommentar

Jeg flasha min Linksys WRT54GL til DD-WRT i går. Fremgangsmåten står fint forklart på sidene dems. Det var ikke noe stress i det hele tatt.

 

Ble derimot litt skuffet over hvor lite belastning aksesspunktet klarte. Greit at det er et billig aksesspunkt, men alle prater om hvor stabilt og fint det er. Og ja, det er det sikkert, om man bare har et par brukere.. Jeg prøvde med litt flere brukere (10stk), og begynte å få noen av dem til å overføre over nettverket. Da tok det ikke lange tiden før saken knelte, og alle mista forbindelsen samtidig.

 

Hvis noen har noen tips til hvordan punktet skal kunne klare mer belastning, så post i vei.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest i denne tråden så ble jeg guidet på rett spor så nå har jeg endelig klart det med sukse. nå har jeg bare generic igjen å flashe. vet ikke om det bare er jeg som innbiller meg at det går raskere å åpne sider men det virker hvertfall som det går raskere, noen som vet om det faktisk går raskere eller ?

 

da sier jeg 1000 vis av takker til alle sammen :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg flasha min Linksys WRT54GL til DD-WRT i går. Fremgangsmåten står fint forklart på sidene dems. Det var ikke noe stress i det hele tatt.

 

Ble derimot litt skuffet over hvor lite belastning aksesspunktet klarte. Greit at det er et billig aksesspunkt, men alle prater om hvor stabilt og fint det er. Og ja, det er det sikkert, om man bare har et par brukere.. Jeg prøvde med litt flere brukere (10stk), og begynte å få noen av dem til å overføre over nettverket. Da tok det ikke lange tiden før saken knelte, og alle mista forbindelsen samtidig.

 

Hvis noen har noen tips til hvordan punktet skal kunne klare mer belastning, så post i vei.

6968855[/snapback]

 

Flasha du med mini generic? prøv også hyperwrt thibor 15c http://www.thibor.co.uk/ og post resultat

Lenke til kommentar
Jeg flasha min Linksys WRT54GL til DD-WRT i går. Fremgangsmåten står fint forklart på sidene dems. Det var ikke noe stress i det hele tatt.

 

Ble derimot litt skuffet over hvor lite belastning aksesspunktet klarte. Greit at det er et billig aksesspunkt, men alle prater om hvor stabilt og fint det er. Og ja, det er det sikkert, om man bare har et par brukere.. Jeg prøvde med litt flere brukere (10stk), og begynte å få noen av dem til å overføre over nettverket. Da tok det ikke lange tiden før saken knelte, og alle mista forbindelsen samtidig.

 

Hvis noen har noen tips til hvordan punktet skal kunne klare mer belastning, så post i vei.

6968855[/snapback]

 

10 stk brukere? Alle på WLAN eller en kombinasjon av LAN og WLAN? Jeg har nemlig samme problemet på en D-Link DI-624, men er usikker på hva som er problemet når den titt og ofte restarter, og alle brukerne mister forbindelsen i noen sekunder...

Lenke til kommentar
Jeg kjører selv en WRT54GL med DD-WRT 23 SP2-mini . Dette er en kjempegod løsning . Fungerer mye bedre en orginal firmware . Prøvde standard versjonen av  23 SP2 også men syntes at dette ble litt tregt ved bittorrent . Dette var bare en følelse jeg hadde ikke noe dokumentert . Kan anbefales  :thumbup:

6941504[/snapback]

 

Hva er forskjellen på mini og standard da? Du mener mini er bedre enn standard? Mangler mini mange extra-features i forhold til standard?

6965487[/snapback]

 

Jeg syntes at routern ble raskere å konfigurere med mini contra standard . Standard hadde veldig mye som jeg aldrig kommer til å få behov for . Men det er bare en smaksak og en følelse jeg hadde . Syns rutern ble mere stabil ved høy load også med mini .

Lenke til kommentar
Jeg flasha min Linksys WRT54GL til DD-WRT i går. Fremgangsmåten står fint forklart på sidene dems. Det var ikke noe stress i det hele tatt.

 

Ble derimot litt skuffet over hvor lite belastning aksesspunktet klarte. Greit at det er et billig aksesspunkt, men alle prater om hvor stabilt og fint det er. Og ja, det er det sikkert, om man bare har et par brukere.. Jeg prøvde med litt flere brukere (10stk), og begynte å få noen av dem til å overføre over nettverket. Da tok det ikke lange tiden før saken knelte, og alle mista forbindelsen samtidig.

 

Hvis noen har noen tips til hvordan punktet skal kunne klare mer belastning, så post i vei.

6968855[/snapback]

Jeg har V23 SP1 standard, og den har ikke problemer med flere brukere i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Flasha du med mini generic? prøv også hyperwrt thibor 15c http://www.thibor.co.uk/ og post resultat

6968963[/snapback]

Kjørte standard på den da jeg gjorde testen. Ikke satt meg inn i forskjellen på mini og standard (bortsett fra at mini er mindre). Jeg får ikke testa det på nytt før jeg skal på jobb igjen neste uke, men skal se hva jeg får gjort da. (Har dessverre ikke en drøss med bærbare pc'er her hjemme :p)

 

10 stk brukere? Alle på WLAN eller en kombinasjon av LAN og WLAN? Jeg har nemlig samme problemet på en D-Link DI-624, men er usikker på hva som er problemet når den titt og ofte restarter, og alle brukerne mister forbindelsen i noen sekunder...

6968968[/snapback]

Linksysen ble brukt som et rent aksesspunkt, WAN er disabled, så alt gikk over LAN.

 

Jeg har ellers kjørt noen 3com saker som har vært ganske bra (og billig), og det virker på meg som de fremdeles gruser linksys'n her. Men de klikker også ved høy belastning.

Eldre tråd jeg posta om 3com klikk på hwb.no

 

Mulig dyre aksesspunkter må til.. men jeg kaster ikke ut 3000-5000kr ut vinduet før jeg faktisk vet at ikke de også bryter sammen ved belastning.

Lenke til kommentar
Jeg har V23 SP1 standard, og den har ikke problemer med flere brukere i det hele tatt.

6969059[/snapback]

 

Definer "flere brukere". Mange aksesspunkt som klarer flere brukere... men når det kommer over 10-12 brukere, og hver bruker begynner å lage stor belastning (overføring over nett), så kneler de fleste.. (snakker ikke da om ciscobokser til 5000kr.. men har heller ikke testa dem, så hvem vet)

 

Når jeg knelte 3com saken min (som skal klare 64 brukere samtidig, mot 16 på vanlige jallabokser) hadde jeg 16 brukere tilkoblet som var på nett... og av de var det 5stk som overførte store filer over nettverket samtidig... Det gikk bra i sånn 5-6min, men så datt alle ut... Ellers har jeg aldri hatt noe problem med at 3com sakene mine detter ut uten at jeg har fremprovosert det. Problemet er at antall trådløse klienter øker.. og plutselig er det en del som bruker dem til større filoverføringer.. og da risikerer jeg at alt kolapser uten at jeg har prøvd å fremprovosere det.

Lenke til kommentar
Jeg har V23 SP1 standard, og den har ikke problemer med flere brukere i det hele tatt.

6969059[/snapback]

 

Definer "flere brukere". Mange aksesspunkt som klarer flere brukere... men når det kommer over 10-12 brukere, og hver bruker begynner å lage stor belastning (overføring over nett), så kneler de fleste.. (snakker ikke da om ciscobokser til 5000kr.. men har heller ikke testa dem, så hvem vet)

6969173[/snapback]

Jeg hadde en server på ethernet med litt last, to maskiner som spilte online, to maskiner som spilte på lan, en iptelefon som ble brukt, og tre maskiner som bare surfa litt og satt på msn. To av de surfemaskinene overførte en film mellom seg.

 

Funka helt fint.

Lenke til kommentar

Narvis, du nå nok bare prøve deg fram med de kanalene. Men er du 3 kanaler unna de andre så går det bra :)

 

Fikk du til flashingen forresten?

 

 

Nettverket hos meg:

 

Topcom modem som går videre til WRT45GL ruteren.

I ethernet porten til ruteren er det kun en PC som er koblet til.

Alt dette er i første etasje.

 

I tredje etasje er det en WRT54G ethernet bridge koblet til en eldre Clas Ohlson switch (W Linx sw 005cm. I switchen er PC nr 2 koblet til, en Xbox, Xbox 360 og Dreamboxen. Bridgen er koblet til i Uplinken. Så er det PC nr 3 som har eget trådløst kort (PCI).

 

Kjøpte den Linksys bridgen i dag hos Siba for 999kr. Grunnen var at D-Link bridgen ikke støttet crossover mode, altså D-Linken måtte stå i en annen port en Uplink og Dreamboxen fungerte ikke ordentlig med D-Linken.

Men jeg synes ikke D-Link er noe dårlige av den grunn.

 

Eneste som er dritt er at switchen lyser FDX/COL hele tiden på alle portene.

Kan det bety kollisjon. Mesteparten av utstyret kjører hver sin IP.

 

Link til switchen: W Linx

Bilde:Bilde av fronten

 

Alt fungerer nå. har 22% i signalstyrke står det i ruteren, men får alikevell 680kb/s med bittorrent. Burde jeg kjøpt en antenne eller noe?

Vil det bli konflikter med så lav signalstyrke man tro?

 

Når man har flere enheter tilkoblet gjennom en bridge bør man skrive ruteren sin IP eller bridgen sin som gateway?

Nå er ruteren gateway.

Endret av regeli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...