Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få verdigjenstander gjennom jobben istedenfor lønn


Don Juan

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i min familie driver et firma.

 

Jeg jobber der hver sommer, og får lønn for det.

 

Men ville det være noe galt, lovlig/juridisk sett, at jeg fikk f.eks en laptop PC (som er kjøpt av bedriften uten moms) som lønn, istedenfor i kroner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laptoppen kommer til å brukes litt innenfor jobb, men hovedsakelig for privat bruk. Vet ikke om dette har noe å si, men ville bare nevne det.

 

 

Så jeg må skatte altså? Men skatteetaten kan vel umulig finne ut noe av dette?

 

 

Og hvis jeg skattet, ville jeg betalt like mye for den, som jeg ville betalt den via privat kjøp (med moms)?

Skrevet

Når det kommer til skattefradrag på utstyret for at det skal bruker blant annet i jobb så får du ikke det om maskinen også skal bruker privat.

For at du skal slippe å betale skatt på maskina så må den ene og alene kun benyttes til jobb.

Skrevet

Så jeg må skatte altså? Men skatteetaten kan vel umulig finne ut noe av dette?

 

 

6929985[/snapback]

 

Du er trygg så lenge selskapet ikke får bokettersyn og tilhørende besøk for å telle eiendeler.

Skrevet (endret)

Kan noen forklare for oss vanlige dødelige hve de mener i dette spørsmålet i fra skatteetaten?

 

Spørsmål 35: Hvordan er den avgiftsmessige behandling når utlånet helt ut finansieres gjennom redusert lønn?

 

Svar: Dersom bedriftens kostnader tilsvarer sparte kostnader til lønn, arbeidsgiveravgift m m, regnes ikke utstyret som anskaffet til bruk i bedriftens avgiftspliktige virksomhet. I slike tilfeller har bedriften ikke rett til fradrag for inngående avgift på kjøpesummen eller leasingvederlaget.

Endret av Naitsan
Skrevet (endret)
Kan noen forklare for oss vanlige dødelige hve de mener i dette spørsmålet i fra skatteetaten?

Spørsmål 35: Hvordan er den avgiftsmessige behandling når utlånet helt ut finansieres gjennom redusert lønn?

Svar: Dersom bedriftens kostnader tilsvarer sparte kostnader til lønn, arbeidsgiveravgift m m, regnes ikke utstyret som anskaffet til bruk i bedriftens avgiftspliktige virksomhet. I slike tilfeller har bedriften ikke rett til fradrag for inngående avgift på kjøpesummen eller leasingvederlaget.

6933030[/snapback]

Jeg antar det betyr følgende:

 

Når en bedrift kjøper f.eks. en PC som skal brukes i bedriften, kan de trekke fra mva'en. Dersom de gir bort maskinen istedet, f.eks. som "ekstralønn" til en heldig ansatt, får de ikke fratrekk for mva'en likevel, siden maskinen ikke skal brukes i den faktiske driften.

Endret av klilleng
Skrevet

Hvordan vil det bli hvis bedriften kjøper pc-en for bruk i jobbsammenheng og så kaster den en uke etterpå? imidlertid vil en av de ansatte smile pent til sjefen og tilby seg å ta den med hjem for å spare miljøet eller noe sånt...

 

Hvordan vil det være, skattemessig (og ellers juridisk) sett?

 

- Delphi

Skrevet
Hvordan vil det bli hvis bedriften kjøper pc-en for bruk i jobbsammenheng og så kaster den en uke etterpå? imidlertid vil en av de ansatte smile pent til sjefen og tilby seg å ta den med hjem for å spare miljøet eller noe sånt...

 

Hvordan vil det være, skattemessig (og ellers juridisk) sett?

6934446[/snapback]

Antakeligvis vil det gjennomskues at man prøver å lure systemet, og behandles på samme måte som om man skulle gitt den bort til den ansatte. (Hvis noen finner det ut og/eller bryr seg i det hele tatt, da..)

Skrevet
Jeg antar det betyr følgende:

 

Når en bedrift kjøper f.eks. en PC som skal brukes i bedriften, kan de trekke fra mva'en. Dersom de gir bort maskinen istedet, f.eks. som "ekstralønn" til en heldig ansatt, får de ikke fratrekk for mva'en likevel, siden maskinen ikke skal brukes i den faktiske driften.

6933176[/snapback]

 

 

Er ikke helt oppdatert på dette området, men stemmer det at bedrifter får tilbakebetaling av mva en gang per år?

 

 

Hvis bedriften da eier maskinen inntil mva er tilbakebetalt, og så blir maskinen gitt som lønn til arbeidstaker.. hvordan ville det funket?

Skrevet
Er ikke helt oppdatert på dette området, men stemmer det at bedrifter får tilbakebetaling av mva en gang per år?

6936650[/snapback]

Annenhver måned mener jeg det er

6936666[/snapback]

Små bedrifter kan søke om å få oppgjøret årlig. Vanligvis er det annenhver måned, ja. (10. februar, april, juni, august, oktober og desember).

Skrevet
Hvis bedriften da eier maskinen inntil mva er tilbakebetalt, og så blir maskinen gitt som lønn til arbeidstaker.. hvordan ville det funket?

6936650[/snapback]

Da "må" de oppføre den som "uttak", og beregne mva på det. Dog vanskelig å kontrollere i praksis..

Skrevet (endret)
Hvis jeg skatter da, vil totalutgiften bli like stor som om jeg kjøpte laptopen privat?

6931214[/snapback]

Ikke på langt nær. Du vil bare måtte betale din vanlige skatteprosent, som står på skattekortet ditt, av PC'ns verdi. Betaler du 25% skatt normalt, og PC inkl. moms koster 10.000, må du føre opp 10.000 som lønn på selvangivelsen, og betale 2.500 i skatt.

 

Om du vil prøve å snike i systemet her, er vel det letteste om du får en laptop som har vært brukt i la oss si et år på jobben. Dermed kan jobben kjøpe ny pc, og ved ettersyn kan de vise den frem sammen med regnskapene. "Hva med den PC'n dere kjøpte for et år siden da..?" vil de kanskje spør, hvorpå man kan svare "åh, den var utdatert, elendig på batteriet og full av virus. Så den kastet vi."

Endret av toth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...