Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drøvel hovnet opp, Tips til å få ned?


Complexity

Anbefalte innlegg

Har vært syk helt siden høstferien begynte, og har hatt vodt i mandlene og drøvelen helt siden da.. Har også vært svimmel og hatt en del hodepine..

 

 

Men i dag da jeg voknet fikk jeg ett sjokk, for drøvelen er svær :dontgetit:

 

Så svær at det nesten kjennes ut som jeg må svelge den..

Og når jeg hoster osv popper den opp på tunga, og jeg må på en måte svelge den litt...

 

men det var ikke det jeg skulle si, jeg lurer på om dere har tips til å få ned hevelsen?

 

drikker kaldt vann, for det sku hvist hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det drøvelfenomenet opplever eg så godt som kvar gong eg vert forkjøla. Ein gong vart han så stor som eit par klinkekuler, og svært hoven. På meg så går det som regel over etter eit døgn eller så. Det er rimeleg plagsomt medan det står på, men eg trur ikkje det er stort å gjere med det. Det er i alle fall ikkje farleg! Som andre har nemnt, så trur eg nok det er ein fordel å drikke mykje.

 

God bedring! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Opphovna drøvel? :wow: Har jeg aldri før opplevd..

 

Det høres snålt ut, ta deg en tur til legen før du kveles :!:

6928494[/snapback]

 

Er ikke så ille at jeg kveles :p

 

Forrige helg fikk en kamerat en større drøvel enn i mine villeste mareritt, den opptok hele munnen. Det var etter en natt med øl og sprit, så han var i elendig form i tillegg. Han sa at munnen var utrolig tørr, så han drakk flere liter med vann, og utover dagen gikk det over.

6928646[/snapback]

 

JA! min munn er knusktørr om mårran når jeg våkner! ikke en dråpe spøtt engang, må springe til vasken hvær gang jeg våkner.. har vært sånn i 2-3 dager nå.

 

Det drøvelfenomenet opplever eg så godt som kvar gong eg vert forkjøla. Ein gong vart han så stor som eit par klinkekuler, og svært hoven. På meg så går det som regel over etter eit døgn eller så. Det er rimeleg plagsomt medan det står på, men eg trur ikkje det er stort å gjere med det. Det er i alle fall ikkje farleg! Som andre har nemnt, så trur eg nok det er ein fordel å drikke mykje.

 

God bedring! :)

6928728[/snapback]

 

Oki, hørtes bra ut :)

 

Ja fant ut at det hjelper å drikke mye, og spise kald yoghurt..

 

Har drokke så mye vann nå at jeg må på dass hele tiden :p

 

Edit: en ting jeg plutselig begynte å stusse på.. Hva er egentlig meninga med drøvelen? har den noen funksjon untatt å hovne opp? :dontgetit:

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

I fylgje Caplex:

 

drøvelen, uvula, tappeformet forlengelse av bakkanten av den bløte gane midt i munnhulen; inneholder en langsgående muskel og lukker for nesesvelgrommet under svelging.

Så han har altså ein funksjon, men eg veit om folk som har fått drøvelen operert bort grunna mellom anna snorking, så det går fint an å fjerne han.

 

Kanskje dei som ikkje har drøvel har lettare for å få maten opp i nasegangen når dei et - ikkje veit eg... :p

Endret av Garegaupa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
I fylgje Caplex:

 

drøvelen, uvula, tappeformet forlengelse av bakkanten av den bløte gane midt i munnhulen; inneholder en langsgående muskel og lukker for nesesvelgrommet under svelging.

Så han har altså ein funksjon, men eg veit om folk som har fått drøvelen operert bort grunna mellom anna snorking, så det går fint an å fjerne han.

 

Kanskje dei som ikkje har drøvel har lettare for å få maten opp i nasengangen når dei et - ikkje veit eg... :p

6929719[/snapback]

 

hehe, ja må ta å spørre kompisen min, han har verken mandler eller drøvel :p

Lenke til kommentar
det er et hendelse å spise! Plutselig kjenner du noe som ligger mellom tunga og ganen (? ).. hadde dette i 2 dager...

6930951[/snapback]

 

Det er en hendelse å spise?

 

Ja den spretter opp på tungen av å til.. Men den har blitt mye mindre nå så tror ikke det er så farlig :)

 

Drukket mange mange liter vann i dag og tror det hjalp en del :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Tore_*

Sitter her nå med samme plagen, var på fest i går å ble litt i overkant full, med påfølgende oppkast :sick:

Da jeg sto opp fikk jeg nesten sjokk, drøveln dekker hele svelget, og det er en prøvelse å svelge...

 

Men får bare prøve å presse i meg masse kaldt vann å se om det går over

 

Takk for tipsene

 

Tore

Lenke til kommentar

Som det er blitt foreslått; spis noe kaldt. Det kan minske hevelsen. Smertestillende kan brukes slik at du får i deg mat. Bedre å ta det og kunne spise skikkelig enn å ikke få mat. Har erfart at honning og melk, først varmet opp litt for å få løst inn honningen, så avkjølt til blandingen er lunken eller kaldere funker bra mot sår hals. Kan uansett ikke garantere noe virkning i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

hmm... godt å høre at den har en funksjon. Jeg mista min for 8 år siden under en operasjon (bihulene).

Etter operasjonen var den veldig mørk i fargen og veldig vond når jeg svelget. I løpet av en ukes tid ble den mindre og mindre, og til slutt ble den helt borte. Men har ikke hatt noe problemer uten den da...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Guest_Reinert_*
Har vært syk helt siden høstferien begynte, og har hatt vodt i mandlene og drøvelen helt siden da.. Har også vært svimmel og hatt en del hodepine..

 

 

Men i dag da jeg voknet fikk jeg ett sjokk, for drøvelen er svær :dontgetit:

 

Så svær at det nesten kjennes ut som jeg må svelge den..

Og når jeg hoster osv popper den opp på tunga, og jeg må på en måte svelge den litt...

 

men det var ikke det jeg skulle si, jeg lurer på om dere har tips til å få ned hevelsen?

 

drikker kaldt vann, for det sku hvist hjelpe :)

 

Har erfart at om du er tett i nesa er det lettere å begynne å snorke (snorking er drøvelen som vibrerer), og kraftig snorking (gjerne etter fylla) kan gjøre drøvelen hoven - og dermed stor og øm. :cry: Snorkinga med åpen munn er også grunn til at du blir veldig tørr i munnen, særlig hvis du i tillegg er dehydrert av fylla! :thumbup:

Har dessverre ingen ytterligere tips på å få hevelsen ned igjen..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Opphovna drøvel? :wow: Har jeg aldri før opplevd..

 

Det høres snålt ut, ta deg en tur til legen før du kveles :!:

 

Er ikke så ille at jeg kveles :p

 

Forrige helg fikk en kamerat en større drøvel enn i mine villeste mareritt, den opptok hele munnen. Det var etter en natt med øl og sprit, så han var i elendig form i tillegg. Han sa at munnen var utrolig tørr, så han drakk flere liter med vann, og utover dagen gikk det over.

 

JA! min munn er knusktørr om mårran når jeg våkner! ikke en dråpe spøtt engang, må springe til vasken hvær gang jeg våkner.. har vært sånn i 2-3 dager nå.

 

Det drøvelfenomenet opplever eg så godt som kvar gong eg vert forkjøla. Ein gong vart han så stor som eit par klinkekuler, og svært hoven. På meg så går det som regel over etter eit døgn eller så. Det er rimeleg plagsomt medan det står på, men eg trur ikkje det er stort å gjere med det. Det er i alle fall ikkje farleg! Som andre har nemnt, så trur eg nok det er ein fordel å drikke mykje.

 

God bedring! :)

 

Oki, hørtes bra ut :)

 

Ja fant ut at det hjelper å drikke mye, og spise kald yoghurt..

 

Har drokke så mye vann nå at jeg må på dass hele tiden :p

 

Edit: en ting jeg plutselig begynte å stusse på.. Hva er egentlig meninga med drøvelen? har den noen funksjon untatt å hovne opp? :dontgetit:

 

Vet det er en gammel tråd, men: Jeg mener at vestlendinger hadde slitt litt uten drøvelen. Ingen SKARRE-R uten drøvel..!

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Guest_martine_*

hei .. drøvlen min var hovna opp i går .. drikk sitron te med honning i og svelg sånn ca 20 pepper korn .. ned med teen alle pepperkorna på en gang :D ... :yes:

Lenke til kommentar

Shit, sliter med det samme selv nå, ubehagelige greier. Kjennes ut som jeg må spy hele tiden, og umulig å sove da det virker som drøvelen "faller" ned i halsen når jeg sovner. Kom igjen fra en standard påsketur med gutta til Trysil, med en del alkohol over en ukes tid, er vel sannsynligvis bare kroppen som skal vise fingern tilbake etter en ukes forfall :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...