Gå til innhold

Til de som tror på en skaper av universet:


Royo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke hele poenget at denne verden bare er midlertidig og at hvis vi oppfører oss bra så kommer vi til himmelen. Derfor blir vi testet bla. gjennom krig og elendighet?

6928034[/snapback]

Ikke om vi tror de protestantiske kristne. Det hjelper ikke hvor bra du oppfører deg hvis du ikke er kristen, hvis du ikke tror slipper du ikke inn.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle tenke på gud som en bevisthet?

Kanskje det er en form for kraft\energi?

Og bare for å spør, hvorfor skal gud hjelpe oss mot oss selv?

 

Vil krig og lidelse noen gang forsvinne? Tvilsomt, ivertfall ikke slik som dagens grådige verden fungerer.

:)

 

EDIT; Kanskje gud ikke vil blande seg inn pga dette er våres ansvar.. :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Det minner meg om at jeg hadde et par Jehovas Vitner på besøk, hvor den ene av dem foreslo en verdensregjering ledet av Gud som en løsning på problemet med internasjonal terrorisme.

6928422[/snapback]

Hvis de kunne få Gud til å vende tilbake fra sitt selvvalgte "ville ikke hjelpe dere mer" og stille opp i FN sånn en dag tror jeg nok de fleste hadde akseptert den løsningen. Lykke til!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvis den er begrenset, så er han ikke allmektig. En puslete gud, med andre ord. En wannabe?

Nja... hvis skapelsen er en puslete gjerning, så gjerne det...

Ikke nødvendigvis, men hvis Gud ikke har kontroll på skapelsen sin så er han jo ganske puslete.

 

Som en allmektig gud kunne Gud gjort så vi ikke var arrogante.

6926382[/snapback]

Jepp... han kunne også kanskje gjort oss ute av stand til å yte vold og miljøkriminalitet... men i stedet ga han oss en bevissthet til å gjøre som vi vil.

Selvmotsigende tull. Han kunne omdefinert reglene så bevissthet og fri vilje kun førte til godhet. Hvis han ikke er en puslete gud, men allmektig som man påstår, så er det han som bestemmer alt.

 

Alle våre gjerninger under ansvar... for på dommens dag skal vi alle stå til rette for våre gjerninger...

Og poenget med det? Et eller annet perverst påfunn fra Gud?

 

Du må gjerne la være å tro noe som helst. Faktum er at du har ikke peiling på hva som skjer når kroppen legger ned årene... Så da kan du tro at alt bare blir sort, grønt eller bare blir borte til ingenting...Det er også en tro... for ingen har bevist hva som skjer... bare en masse hentydninger og påstander.

Nei, faktisk ikke. Man kan nemlig gjøre vitenskapelige undersøkelser, så jeg har et mye bedre, og ikke minst saklig og rasjonelt, grunnlag for mitt syn på døden enn deg.

Lenke til kommentar
Nei, faktisk ikke. Man kan nemlig gjøre vitenskapelige undersøkelser, så jeg har et mye bedre, og ikke minst saklig og rasjonelt, grunnlag for mitt syn på døden enn deg.

6928614[/snapback]

 

Alt det andre du skrev enn det der.. oppsummert... du har helt rett forutsatt at vi snakker om en Gudeperson som ikke er noe smartere enn sine skapelser... Hvis vi nå sier at Gud faktisk eksisterer så er ikke du istand til å gi noen profil på Gud. Du er rett og slett ikke smart nok til å kunne forstå nok til å påstå at han er puslete, ond eller pervers som var det nye innslaget. Å påstå at du kan det vil si at du hever deg selv svært høyt.

 

Når det gjelder det lille sitatet jeg tok med i dette innlegget så skal jeg forklare deg et par ting.

Du har en rett og mange feil der.

JA... du kan gjøre vitenskapelige undersøkelser... det har også blitt gjort utallige vitenskapelige undersøkelser. De har vel ført til flere spørsmål enn svar, har de ikke? Ingen har vel dukket opp igjen med håndfast bevis på hva som faktisk skjer etter at døden har inntruffet. De som har vært erklært døde og kommet tilbake har vel kommet med fortellinger av mer religiøs art... Mye det samme på tvers av religionene? Dette prøves å forklares med reaksjoner i det lille av hjernen som var fortsatt aktiv etter at personen var erklært død? Eller ved psykologiske hypoteser...

Vitenskapen har kommet med mange hypoteser med biokjemiske prosesser i hjernen, psykologiske hypoteser og til og med at hjernen ikke er senter for tankeaktivitet som vi kjenner det, så vi må lete andre steder..

Men felles for alle vitenskapelige undersøkelser er at det finnes ikke noe endelig svar.... bare teorier og hypoteser...

 

Så du har ikke noe bedre, saklig og rasjonelt grunnlag for ditt syn på døden enn meg. Det er bare nok konlusjon basert på at du prøver å heve deg selv... i dette tilfellet over meg.

 

Men jeg spør deg... hva er mitt syn... hva tror jeg skjer etter døden?

Nei, si det... du kan ikke engang komme med et korrekt svar på det...

Så når du ikke en gang kan gi en profil på meg... hvordan kan du da gi en profil på en evt. allmektig Gud?

 

See... you can't...

 

Men dersom du kan fortelle meg og verden her hva min tro og mitt syn på døden er, så skal jeg kapitulere... Da skal ikke jeg diskutere mer om dette med deg da det blir helt klart at du vet bedre enn meg om dette emnet...

Lenke til kommentar
JA... du kan gjøre vitenskapelige undersøkelser... det har også blitt gjort utallige vitenskapelige undersøkelser. De har vel ført til flere spørsmål enn svar, har de ikke?

Nei. Nå prøver du deg på å underminere vitenskapen med uærlige metoder. Fy.

 

Ingen har vel dukket opp igjen med håndfast bevis på hva som faktisk skjer etter at døden har inntruffet.

Eh, vitenskapen ved hva som skjer når man dør. Du har hørt om "leger", har du ikke? De har litt peiling på slikt, blant annet.

 

De som har vært erklært døde og kommet tilbake har vel kommet med fortellinger av mer religiøs art...

De som har vært erklært døde og kommet tilbake ble erklært døde ved en feiltakelse.

 

Så du har ikke noe bedre, saklig og rasjonelt grunnlag for ditt syn på døden enn meg.

Jo, det har jeg. Ditt syn på døden er basert på blind tro. Mitt syn på døden er basert på vitenskap og forskning.

 

Så når du ikke en gang kan gi en profil på meg... hvordan kan du da gi en profil på en evt. allmektig Gud?

Man kan ganske enkelt observere påstandene som fremsettes om "Gud", og konkludere med at de er selvmotsigende, og gir et utrolig rotete bilde av en susekopp av en gud som ikke har kontroll på noe som helst, og som tydeligvis elsker død og pine.

Lenke til kommentar

Har du undersøkt hva vitenskapen sier om døden da?....

Og hvordan kan vitenskapen vite hva som skjer når man er død, utenom de fysiske endringene selvfølgelig...

 

Leger har ikke meir peiling på hva som skjer når man dør enn hva vi har...

Det ser ut som du har mange svar, del dem da viss alle her tar feil.... :p

 

Hvorfor tenker folk på hva som skjer når man er død?

Du vill få svaret en gang uansett. :)

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
JA... du kan gjøre vitenskapelige undersøkelser... det har også blitt gjort utallige vitenskapelige undersøkelser. De har vel ført til flere spørsmål enn svar, har de ikke?

Nei. Nå prøver du deg på å underminere vitenskapen med uærlige metoder. Fy.

 

Ingen har vel dukket opp igjen med håndfast bevis på hva som faktisk skjer etter at døden har inntruffet.

Eh, vitenskapen ved hva som skjer når man dør. Du har hørt om "leger", har du ikke? De har litt peiling på slikt, blant annet.

 

De som har vært erklært døde og kommet tilbake har vel kommet med fortellinger av mer religiøs art...

De som har vært erklært døde og kommet tilbake ble erklært døde ved en feiltakelse.

 

Så du har ikke noe bedre, saklig og rasjonelt grunnlag for ditt syn på døden enn meg.

Jo, det har jeg. Ditt syn på døden er basert på blind tro. Mitt syn på døden er basert på vitenskap og forskning.

 

Så når du ikke en gang kan gi en profil på meg... hvordan kan du da gi en profil på en evt. allmektig Gud?

Man kan ganske enkelt observere påstandene som fremsettes om "Gud", og konkludere med at de er selvmotsigende, og gir et utrolig rotete bilde av en susekopp av en gud som ikke har kontroll på noe som helst, og som tydeligvis elsker død og pine.

6930940[/snapback]

 

Tror kanskje du skal sette deg ned å lese innlegget ditt en gang til...

Underminerer jeg vitenskapen med uærlige metoder..? Hvordan da? Har vitenskapen bevist om det er noe liv etter døden kanskje?

Så kan gå til en lege å spørre om han vet om det er noe etter døden... Han vet kun hva som skjer med kroppen.

Så du mener de som har ligget i opptil x-antall minutter uten puls og målbar hjerneaktivitet var i live? Når vitenskapen din har satt kriterier for når en person er død og alle kriterier er oppfylt. Tror kanskje du skal sette deg litt nøyere i akkurat de situasjonene som er dokumentert. Jeg har ingen fasit på hva de skyldes, men jeg antar du som den eneste personen i verden har det?

Faktisk så har du fortsatt ikke noe bedre grunnlag for å si om det er noe etter døden enn meg... det at du faktisk tror det sier litt mer om at du synes mer om deg selv enn det du faktisk fortjener.

Du kan kanskje lage en profil hvor du prøver å få plass de fleste kristne av forskjellige kristne retninger under... men noen profil på Gud klarer du aldri... Du klarer ikke på meg en gang.

Lenke til kommentar
Hvorfor  tenker folk på hva som skjer når man er død?

Du vill få svaret en gang uansett. :)

6931090[/snapback]

Hvordan kan jeg får svaret, når jeg ikke lenger finnes? Jeg eksisterer kun fordi hjernen min fortsatt rusler og går. Når den sier farvel har ikke jeg lenger noe sted jeg kan eksistere, og i det øyeblikk noe slikt skjer, dør jeg.

 

Epicurus formulerte seg ganske bra synes jeg:

"Why should I fear death? If I am, death is not. If death is, I am not. Why should I fear that which can only exist when I do not?"

 

 

Du får heller le av meg når vi møtes i etter-livet, hvis du har rett. Skulle gjerne gjort det samme mot deg, men desverre får jeg aldri muligheten...

Lenke til kommentar
Et allmektig vesen må da kunne skru tiden tilbake og hindre lidelse i å noen gang ha forekommet. Det faktum at vi er her i dag og opplever lidelse er et bevis på at det ikke finnes noen god, og samtidig allmektig skaper. Og en ting til; hvem skulle ha skapt skaperen, og skaperens skaper, og skaperen av skaperens skaper osv. osv....?

6923089[/snapback]

 

Hvem sier at et allmektig vesen bryr seg om organismene som befolker en knaus i universet? Hvorfor må noen ha skapt skaperen? Du begrenses av din egen sneverhet slik vi alle gjør. Å diskutere en skaper av universet utifra vår latterlig begrensede kunnskap er som å be en maur beskrive avanserte økonomiske prinsipper. Vi er uvitende amøber i universet, knapt nok i stand til å beskrive de enkleste prosesser. La oss ikke tro at vi kan forstå universet og hva, om noe, som ligger bak.

Lenke til kommentar
Hvem sier at et allmektig vesen bryr seg om organismene som befolker en knaus i universet? Hvorfor må noen ha skapt skaperen? Du begrenses av din egen sneverhet slik vi alle gjør. Å diskutere en skaper av universet utifra vår latterlig begrensede kunnskap er som å be en maur beskrive avanserte økonomiske prinsipper. Vi er uvitende amøber i universet, knapt nok i stand til å beskrive de enkleste prosesser. La oss ikke tro at vi kan forstå universet og hva, om noe, som ligger bak.

6931615[/snapback]

Er veldig enig med deg. Det er langt utenfor min forstand å skjønne hvor kompleks naturen egentlig er. Det er gøy å fundere på, men umulig å komme med svar. Vi må bare innse at mennesket i all sin storhet fortsatt er et svært begrenset vesen.

 

Men - det som bekymrer meg er hvordan ubegrunnede funderinger blir til "sannhet" gjennom maktapparater, og hvordan det bygges opp institusjoner som aktivt går inn for å spre disse "sannhetene" til godtroende verden over. Det verste er hvordan forkynnelsen av religiøse ideer stort sett skjer i barndommen, før de unge mottakerne har fått noen sjanse til å utvikle en kritisk selvstendighet. Hvordan skal vi noen gang får progressjon i tankegangen, når fremtidens sinn forsøples med falske sannheter? Det var vel motivasjonen min for å starte tråden i utgangspunktet.

 

 

Og forresten, jeg har aldri hevdet at et allmektig vesen ville brydd seg om noe som helst, jeg sier bare at et godt, allmektig vesen ville gjort det.

 

Dessuten blir det brist i logikken å si at skaperen kan være uendelig og mystisk, når man benekter at naturen i seg selv kan være det.

Konklusjon: Ingen skaper, kun uendelig natur vi så vidt forstår brøkdelen av.

 

 

 

 

 

(Vi kan godt legge denne tråden på hylla nå, hvis mange mener at temaet har vært oppe så altfor mye tidligere...)

Lenke til kommentar
Har du undersøkt hva vitenskapen sier om døden da?....

Ja. har du?

 

Og hvordan kan vitenskapen vite hva som skjer når man er død, utenom de fysiske endringene selvfølgelig...

Fordi "de fysiske endringene" er det eneste som skjer. Det finnes ikke ett eneste fnugg av vitenskapelig grunnlag for å påstå at det finnes noe "overnaturlig".

 

Det morsomste her er jo at jo mer vitenskapen forklarer, desto mindre plass blir det til religion og overtro. Tidligere brukte man "overnaturlige" forklaringer som vi i dag har vitenskapelige forklaringer på. Den gang var det de samme argumentene: "Hvordan vet vitenskapen at..."

 

Leger har ikke meir peiling på hva som skjer når man dør enn hva vi har...

Jo, de har mye mer peiling på det, for de har studert medisin, og vet derfor hva som fysisk skjer med kroppen.

 

 

 

 

 

Tror kanskje du skal sette deg ned å lese innlegget ditt en gang til...

Jasså? Hvorfor?

 

Underminerer jeg vitenskapen med uærlige metoder..?

Nei, du prøver. Og feiler.

 

Hvordan da? Har vitenskapen bevist om det er noe liv etter døden kanskje?

Se over. Du bruker samme argumentasjon som de som i gamle dager trodde på tusser og troll fordi de så noe de ikke kunne forklare. Nøyaktig på samme måten virker din overtro.

 

Så kan gå til en lege å spørre om han vet om det er noe etter døden... Han vet kun hva som skjer med kroppen.

Og i følge vitenskapen er det kun det som skjer med kroppen som er relevant, for mennesket er bare en kropp. Alt er fysisk. Tankene dine (eller du selv!) er elektriske impulser i hjernen din!

 

Så du mener de som har ligget i opptil x-antall minutter uten puls og målbar hjerneaktivitet var i live?

De som våkner opp var aldri døde. Så lenge hjernen fortsatt fungerer, så er de levende. Når hjernen dør, så er man død for alltid.

 

Når vitenskapen din har satt kriterier for når en person er død og alle kriterier er oppfylt.

"Vitenskapen min" er den som har gitt oss samfunnet vi lever i. Den har gitt oss PCene vi skriver på. Hvis du forkaster "vitenskapen min", så må du også forkaste all teknologi. Kanskje du tror at PCen egentlig er små tusser og troll som løper rundt inne i en boks?

 

Tror kanskje du skal sette deg litt nøyere i akkurat de situasjonene som er dokumentert.

Hva er dokumentert? Du kan bare glemme å komme med tomme påstander.

 

Faktisk så har du fortsatt ikke noe bedre grunnlag for å si om det er noe etter døden enn meg...

Jo, det har jeg. Jeg baserer meg på vitenskapen. Du baserer deg på... ingenting. På blind tro. Du har ingen som helst grunn i det hele tatt til å tro det du tror, men du gjør det likevel.

 

Du godtar med andre ord noe uten noen som helst form for bevis. Skummelt. Det er det religion går ut på.

 

Du kan kanskje lage en profil hvor du prøver å få plass de fleste kristne av forskjellige kristne retninger under... men noen profil på Gud klarer du aldri... Du klarer ikke på meg en gang.

6931252[/snapback]

Jeg trenger ikke å lage en profil på noen, og heller ikke på deg. Jeg forholder meg til det du skriver og argumentene dine, og de er ikke gyldige.

 

 

Hvem sier at et allmektig vesen bryr seg om organismene som befolker en knaus i universet?

Hvorfor sendte han da visstnok sønnen sin for å "frelse" oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...