Gå til innhold

Blackberry til Norge?


JZA

Anbefalte innlegg

Noe sier meg at det ikke lanseres noe på en lørdag

7060753[/snapback]

Trigcom selger nå BB og leier nett av NetCom.

 

Modellen de selger er BlackBerry 8700g.

 

Specs:

Quad-band + EDGE

Blåtann v2.0

QVGA-skjerm med 65k farger

64 MB minne, ikke minnekort

16 dagers standby / 4 timer tale

11 x 7 x 2 cm / 134 gram / 154 cc

 

Den er altså mye større enn Nokia E61, har dårligere skjerm, ikke 3G, ikke WLAN, ikke minnekort, ikke talestyring, ikke MMS (?) og dårligere taletid, men noen dager lenger standbytid. Jeg håper virkelig Trigcom åpner for andre terminaler enn BBs.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt forstå at Blackberry _systemet_ ble populært i USA. Da dette systemet kom på markedet der så var det ganske nyskapende og skaffet seg ett stort marked. Prinsippet bak systemet er godt, men de har ikke fulgt med i tiden og nå er det (ihvertfall med den terminalen som selges i norge) relativt utdatert. Med så gammel teknologi burde terminalen ikke koste noe særlig mer enn ett par tusenlapper i norge.

Lenke til kommentar

Den enheten 8700g har 3G/UMTS ifølge nettsiden til BB.

http://www.rim.com/products/handhelds/index.shtml

 

Vil vel anta at de skal ta inn Blackpearl etterhvert også som er litt mindre og med edge men ikke umts.

 

Josteinsen: tror det er viktig å huske at disse produktene er et helt annet verktøy enn en vanlig mobiltelefon. Disse brukerne som trenger en slik skal ha det for instant mail, tilgang til firmaenes interne systemer.. De er ikke ute etter MMS, kamera og spill....

Lenke til kommentar

Du har helt rett i det Stylemaster, men jeg tror nok prisen kontra for eksempel Nokia E61 blir litt stiv. Dessuten skal de jo klare å etablere seg her og da bør innstegs mulighetene være noe rimeligere.

 

Jeg ser absolutt potensialet for riktig type bedrift. Vi får se hvordan det går, men hos oss så tror jeg vi havner på den nye HP Ipaq RW6815.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

sjekk test av Blackberry 8700G

http://www.dagensit.no/tester/article914645.ece

 

 

Nå jobber ikke jeg i mobilbransjen, slik at jeg ikke skal si ditt eller datt, men jeg har hatt god erfaring med 8700G de ukene jeg har brukt den.

 

Dette begrunner jeg med brukervennlighet, batterikapasitet, ytelse og kansje for meg det viktigste stabil og svært raskt OS.

 

Prisen kan ved første øyekast se noe stiv ut, men om dere tar en nærmere analyse vil dere se at blackberry har en meget god komprimering av data.

Sjekket dette nærmere opp i forhold til konkurentene så vinner blackberry overlegent. (jeg gleder meg til å se dette på regningen)

Uansett synes jeg prisen er litt i overkant, men det er et gjennomført totalløsning som bør prøves.

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar
Det er mulig jeg har gått glipp av noe her, men hvorfor gå tilbake til et gammelt format (BB) når man allerede har WLAN i mange mobiler i dag? Jeg forstår ikke dette helt. For meg ser det ut som hype. Plutselig raser det inn artikler om BB. Format-pushing er et unorsk ord som faller ned i hodet på meg. :p

7217440[/snapback]

 

Enig med deg, da jeg ikke forstår hvorfor man skal ta i bruk en såpass gammel teknologi som BB. Wlan erstatter jo forsåvidt ikke BB, men det finnes måter å erstatte BB på.

 

Typisk norsk å satse på gamle teknologier?

Merkelig at det ikke denne gangen var Telenor ;)

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg har gått glipp av noe her, men hvorfor gå tilbake til et gammelt format (BB) når man allerede har WLAN i mange mobiler i dag? Jeg forstår ikke dette helt. For meg ser det ut som hype. Plutselig raser det inn artikler om BB. Format-pushing er et unorsk ord som faller ned i hodet på meg. :p

7217440[/snapback]

Skal veldig mye til at du får wlan dekning overalt man ferdes. telenor har egen epost-push tjeneste. Eneste nyheten er at BB endelig blir lansert i Norge.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke noe unikt med BB løsningen kontra andre løsninger som har vært flere år på markedet.

 

Tar man en ren sammenligning med Windows Mobile mot Exchange vil nok BB ha enkelte fordeler. Men sammenligner man med løsninger fra Nokia med Intellisync og Sybase iAnywhere med OneBridge finnes det ikke en eneste ting som BB er bedre på. Faktisk er det flere muligheter med Intellisync eller OneBridge enn hva BB kan levere.

 

I tillegg kan man bruke den telefonen man selv vil og at det er billigere å gå til anskaffelse av samt bruke.

Endret av Glofi
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du bør være alt for selvsikker på det du snakker om nå.

1. Blackberry er en totalløsning (Ikke bare en telefon/enhet) Det du sier angående valgfrihet er feil da du har mulighet for å bruke Blackberry systemet sammen med mange andre telefoner på markedet, blant annet enkelte telefoner fra Nokia, men også andre telefoner støtter blackberry.

 

2. Exchange sp2 har ikke 1/4 av mulighetene som det BB serveren har. Da tenker jeg spesielt på sikkerhet og oppsett av policy

 

3. Sikkerhet. Gi meg et eksemplel/forklaring på et system som har større sikkerhet en BB løsningen!! Pr dags dato er det ingen i nærheten. (som jeg veit om)

 

4. Fint også at du nevner Intellisync, Intellisync er en av 3 leverandører som må brukes for at Nokia skal kunne bruke push epost, Blackberry er et system og trenger kun en oppdatering. Gi meg et eksempel på hva som er bedre på Intellisync annet en dårlig sikkerhet :)

 

5. Det jeg kan si meg enig i er om du kun skal bruke en telefon uten epost så er jeg enig at spesifikasjonene er bedre på de nye Nokia, Qtec, HP osv, men helheten er en annen ting. Uansett, hvor mange vanlige Business personer bruker Wlan?? tror ikke det er mange.

 

Det er ikke alltid spesifikasjonene som sier at det er et bra eller dårlig produkt, men helheten av løsningen.

Lenke til kommentar

Minst tre brukere i denne tråden som det virker som jobber for BB, or something. :p Registrerer seg samme dag som de skriver ett innlegg, og roser BB opp i skyene. :p

 

Men angående telefonen. Den blir nok forbeholdt spesielt intereserte.

Endret av Dubster
Lenke til kommentar
Men angående telefonen. Den blir nok forbeholdt spesielt intereserte.

7221184[/snapback]

Om man i det hele tatt skal bruke BB ser jeg over hode ingen grunn til å velge 8700g når mye bedre E61 koster mange tusen mindre.

 

Selv trenger jeg overhode ikke push-mail og klarer meg helt fint med Gmails javaprogram, en løsning som ikke koster noe annet enn datatrafikken og ikke krever annet enn en telefon som støtter java. :)

Lenke til kommentar

hehe ja kunne nesten tro at jeg jobbet i Trigcom!

Gjør desverre ikke det, men har vært en fornøyd bruker av BB i over 2,5 år. Har brukt flere typer telefoner med utlandsk abonnement.

 

Er enig med Sigmund_Freud når det gjelder selve 8700G kontra en nokia som støtter blackberry baksystemet.

Blackberry kan skryte på at de har så langt verdens beste baksystem, men 8700 holder ikke i et land som Norge.

 

Jeg personlig ville heller ha satset på Blackberry Pearl (virkelig lekker telefon) med kamera og mulighet for eksternt minne.

og blackberry 8707v som støtter 3G, eksternt minne og det meste en telefon trenger for å lykkes i et land som Norge.

8707v selges for øyblikket kun i Asia, Australia, og deler av Europa.

 

Sjekk http://www.rim.com/products/handhelds/index.shtml

 

Må ærlig inrømme at jeg veit alt for lite angående gmail javaprogram.

Kan du forklare nærmere hvordan denne teknologien virker?

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar
Jeg personlig ville heller ha satset på Blackberry Pearl (virkelig lekker telefon) med kamera og mulighet for eksternt minne.

7221810[/snapback]

This project [blackBerry Pearl] has been 3 years in the making.

3 år på å utvikle en telefon uten hverken WLAN eller 3G? Men 1.3 megapixel har den! :)

 

Føler på mange måter at RIM fokuserer mer på infrastruktur og "backend" teknologien fremfor det kundene faktisk opplever: selve terminalen. Her synes jeg Nokia har valgt en bedre approach: fokuser R&D prosessene på å utvikle gode terminaler og la andre (Microsoft f.eks.) stå for utviklingen av infrastruktur.

 

BlackBerry vil aldri overleve i Norge (el. andre "avanserte" europeiske markeder) om produktene deres er "Europeiske varianter" av Amerikanske produkter. I Europa trenger vi aktører som fokuserer på innovasjon, derfor bl.a. Apple gjør det så bra i både USA og Europa.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du bør være alt for selvsikker på det du snakker om nå.

1. Blackberry er en totalløsning (Ikke bare en telefon/enhet) Det du sier angående valgfrihet er feil da du har mulighet for å bruke Blackberry systemet sammen med mange andre telefoner på markedet, blant annet enkelte telefoner fra Nokia, men også andre telefoner støtter blackberry.

Blackberry støtter andre telefonmodeller også, men dette er ganske begrenset i øyeblikket. En del er vel også begrenset til hva operatøren tillater?

 

2. Exchange sp2 har ikke 1/4 av mulighetene som det BB serveren har. Da tenker jeg spesielt på sikkerhet og oppsett av policy

Helt enig, men her gjør eks. Intellisync og OneBridge akkurat samme jobben like bra som BB.

 

3. Sikkerhet. Gi meg et eksemplel/forklaring på et system som har større sikkerhet en BB løsningen!! Pr dags dato er det ingen i nærheten. (som jeg veit om)

Igjen, det er absolutt ikke noe spesielt med BB her kontra Intellisync og OneBridge. Du har faktisk et potensielt større sikkerhetshull da all data mellomlagres hos mobiloperatøren. På de andre løsningene har bedriften kontroll over all kommunikasjon og hvem som kommer inn. En bruker kommer aldri lengre inn enn til DMZ sonen. Alle sensistive data lagres aldri på noen servere og ligger kun på gruppevare serveren (exchange, domino) som er lukket i domenet.

 

4. Fint også at du nevner Intellisync, Intellisync er en av 3 leverandører som må brukes for at Nokia skal kunne bruke push epost, Blackberry er et system og trenger kun en oppdatering. Gi meg et eksempel på hva som er bedre på Intellisync annet en dårlig sikkerhet :)

Blackberry og Intellisync fungerer helt likt med tanke på oppsett. Skal du få en av løsningene til å fungere, må bedriften inn med egen server som ordner kommunikasjon med gruppevare systemet. BB og Intellisync er såkalte mellomvare løsninger. Så det er feil å si at du kun trenger en oppdatering. Hvor du får det ifra at sikkerheten er dårlig skjønner jeg ikke. Du må gjerne fortelle :) En annen ting er at BB bruker teknologi fra Intellisync. For hver BB telefon som selges, får Intellisync 5$.

 

5. Det jeg kan si meg enig i er om du kun skal bruke en telefon uten epost så er jeg enig at spesifikasjonene er bedre på de nye Nokia, Qtec, HP osv, men helheten er en annen ting. Uansett, hvor mange vanlige Business personer bruker Wlan?? tror ikke det er mange.

Wlan er kanskje ikke så viktig, poenget er at folk vil bruke den telefonen man selv vil. Du kan fint ringe med en BB telefon, men hvis man reiser litt rundt i Europa og USA vil man legge merke til at de fleste har 2 telefoner. BB til å lese e-post og en annen telefon til å ringe med. Det er selvfølgelig noen som ringer med BB telefonen, men veldig mange som har 2 da de syns BB telefonen er upraktisk til dette. Dette slipper man hvis man kan bruke "sin telefon".

Endret av Glofi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...