Gå til innhold

Blackberry til Norge?


JZA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan godt tenkes at det er mulig å bruke en telefon kjøpt i utlandet og så bruke i det norske Trigcom nettet, men i Norge får du kun kjøpt 8700g.

 

Når det gjelder andre telefoner vet jeg desverre ikke. Men vet at andre telefoner har hatt problemer hos enkelte operatører i andre land. (Dette var for 1-2 år siden). Så ting kan ha blitt bedre :)

Endret av Glofi
Lenke til kommentar

Har lest alle svarene her, og er synes dette er meget spennende.

Derfor tenkte jeg det nå er tid for et lite sammendrag for å finne ut det komplette

epost systemet for bedrifter . Jeg tar for meg 3 aktørerene på markedet (tror kanskje dette er de 3 største) Windows Mobile med Activesync, Nokia med Intellisync, og RIM med Blackberry.

 

Push epost

ActiveSync

støtter i utgangspunktet ikke pushteknologien, men mer en utløst synkronisering, der en e-post til serveren sender et signal til mobiltelefonen som starter synkroniseringsprosessen. Mobiltelefonen kommuniserer jevnlig med server, og det er dette man fort kan se på mobilregningen. (om du bruker løsningen fra telenor med 149 pr mnd er ikke dette et problem da det er fri bruk av gprs i norge. Det er denne telenor anbefaler. Bruker Exchange sp2 management software som ikke har samme mulighet som intellisync og Blackberry. Finner ingen sted på activesync angående kryptering av meldingene.

 

 

Intellisync

Nokia kjøpte opp Intellisync for en stund tilbake, og er et komplett system for sikker mobil epost. Det du trenger for sikker epost er management software som må installeres på mailserveren, evt en egen dedikert server, nokia telefon med intellisync, og et telefon abonnement.

Her får du meget stor valgfrihet av telefoner og i tillegg har en meget stor grad av sikkerhet. Intellisync støtter den strengeste form for kryptering nemlig AES.

IT personell har full frihet for management med sikkerhet over mobil nettet og kan sette policy ned til minste detalj.

 

Prisen:

Server software ?? Noen som veit dette?

Nokia telefon: si fra 1500 – 2500

Telefonabonnement: ca 130

GPRS bruk: se de forskjellige operatørene

 

 

Blackberry

Mye av samme opplegget som Intellisync. Det trengs server software,

Blackberry telefon, og et Trigcom abonnement.

Store forskjellen her er valgfriheten av telefoner. Enn så lenge tror jeg det

kun er mulighet for en telefon i Norge og det er 8700g. Samme

sikkerhetsnivået som Intellisync med AES kryptering og store muigheter for å

sette en policy ned til minste detalj.

 

Prisen:

Server software: tror denne lå på rundt 40 000

Blackberry 8700g: ca 5000

Trigcom abonnement inkl 5MB: 399

GPRS bruk

 

Det her er ingen fasit som jeg har kommet med og kan innholde feil, kom gjerne med innspill på dette.

Noen som har prisen på Server softwaren til Intellisync?

Lenke til kommentar

Pris på server software til Intellisync er kr 0,-

Det samme har du med OneBridge som også er en veldig stor løsning.

Begge disse produktene er lisensiert software med en engangslisens for å kjøpe lisensen + en forholdsvis lav vedlikeholdssum.

 

Både Intellisync og OneBridge støtter det meste av smarte telefoner som kan "krype og gå".

Lenke til kommentar
Mobiltelefonen kommuniserer jevnlig med server, og det er dette man fort kan se på mobilregningen.

7223901[/snapback]

Det er bare tull.

1. Datamengden er naturligvis ekstremt liten og ikke merkbar på regningen, i alle fall ikke så lenge den bare står på på dagtid.

2. Hvordan skal ellers telefonen få beskjed om mail? Eneste alternativet er jo via SMS med spesiell header, som blir dyrere. Både blackberry og Nokia må jo også kommunisere med server jevnlig (keepalive) :roll:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Telefonen har en aktiv internett forbindelse hele tiden, slik at den har en IP adresse som serveren kan kommunisere med. Det går riktignok lite data, men er alikevel en aktiv forbindelse.

 

De forskjellige løsningene har forskjellige måter å implementere push mail på, men i bunn og grunn fungerer det på akkurat samme måten.

 

Hvis man ikke skal ha en aktiv internett forbindelse må sms brukes, hvis man fortsatt skal ha push.

 

Ønsker man ikke push, er det tidsbasert eller manuell sync som gjelder.

Lenke til kommentar

Det som også er viktig i denne sammenhengen er komprimering av data.

 

Intellisync og Blackberry har også en betydelig bedre komprimering i forhold til

Windows med ActiveSync.

Dette kom frem i test i mobilmagasinet der hvor Blackberry og Intellisync hadde opptil 65% bedre komprimering enn ActiveSync. Dette er testet i flere utlandske magasiner.

Så slik jeg ser på det er Intellisync en klar vinner hvor Blackberry tar en god andre plass.

Er litt usikker på Windows, men for meg virker de useriøse med begrenset kryptering, komprimering, og begrenset trådløs policy gjennom Exchanges sp2.

 

Det som skal sies positivt om Windows Mobile er om bedrifter ønsker å standarisere seg på windows plattform har mulighet for en kjent windows OS stil.

 

Regner med at det vil komme en bedre versjon av ActivSync under neste lansering av Windows Mobile.

Endret av mobilfokus
Lenke til kommentar
Intellisync sammen med Windows Mobile blir en bra kombinasjon :)

7231756[/snapback]

 

 

Nei, heller en Nokia eller blackberry telefon enn en treg windows mobile telefon som må restartes 5 ganger om dagen.

Hadde HP hw6915, Qtec 9100 og Qtec sp5. Har aldri opplevd mer ustabile løsninger siden windows 95 :).

 

HP hw6915 = ustabil med dårlig batteri

Qtec 9100 = ustabil med elendig batteri

Qtec sp 5 = ustabil, men ellers ok.

 

Det skulle vært en lov som sier at hvis telefonen skal ha Wlan må batteriet være deretter. Ved wlan på hw6915 eller 9100 har du ikke mange timene/minuttene på deg før det er tomt.

Det hjelper ikke å skryte av gode priser når man trenger 2 ekstra batteri + slå av og på mobilen 3-5 ganger pr dag.

 

Min personlige mening er Nokia eller Blackberry ;)

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar

Helt enig når det gjelder Windows Mobile.

 

Har også brukt Qtec 9100 og har ikke opplevd mer problemer enn

da.

Windows Mobile må gjøre noe med dette om de skal vinne mot Blackberry.

Så langt er de ikke i nærheten av samme kvalitet som OS på BB.

 

Blackberry er det beste og raskeste operativsystemet jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

7232815[/snapback]

Dette er vel det beste argumentet mot Symbian, vil jeg tro...?`

7232961[/snapback]

 

Ja ikke sant?

 

Om andre er enig med meg at tid er penger tror jeg helt sikkert at

Windows Mobile må gjøre noe drastisk for å få operativsystemet mer stabilt.

 

For sånn som Windows Mobile er nå kan jeg bare tenke meg tape i en stor bedrift over tid i forhold til andre løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...