Gå til innhold

Frustrerte velger nynazistisk parti (NPD)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og her hr vi altså det ariske folkeslagets stolte representanter. :p

 

GERMANY_ELECTIONS___452894s.jpg

 

Skikkelig glade over valgseieren ser de ut også...

 

On topic: Dette er slik jeg oppfatter det snakk om en bevisst strategi. Hardcore nynazister har flyttet til de fattigste delene av det tidligere Øst-Tyskland hvor folk føler seg latt i stikken og er mottagelige for budskapet. Det er rett og slett det samlede Tyskland som nå betaler prisen for at Vest-Tyskland overtok det sosialistiske konkursboet etter murens fall. Forskjellene i levestandard var for store, og uten propaganda-apparatet til å maskere det, fikk de øst-tyske borgerne verdens urettferdighet rett i fjeset.

 

Jeg tror nok dette er en forbigående trend. Desverre kan det ta lang tid, da forskjellene mellom øst og vest neppe lar seg viske ut på mye mindre enn en mannsalder. Her skal det bygges et velstandssamfunn av folk som definerer seg selv som tapere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og her hr vi altså det ariske folkeslagets stolte representanter.  :p

 

 

Skikkelig glade over valgseieren ser de ut også...

 

On topic: Dette er slik jeg oppfatter det snakk om en bevisst strategi. Hardcore nynazister har flyttet til de fattigste delene av det tidligere Øst-Tyskland hvor folk føler seg latt i stikken og er mottagelige for budskapet. Det er rett og slett det samlede Tyskland som nå betaler prisen for at Vest-Tyskland overtok det sosialistiske konkursboet etter murens fall. Forskjellene i levestandard var for store, og uten propaganda-apparatet til å maskere det, fikk de øst-tyske borgerne verdens urettferdighet rett i fjeset.

 

Jeg tror nok dette er en forbigående trend. Desverre kan det ta lang tid, da forskjellene mellom øst og vest neppe lar seg viske ut på mye mindre enn en mannsalder. Her skal det bygges et velstandssamfunn av folk som definerer seg selv som tapere.

 

Geir :)

6896732[/snapback]

 

Jaja fine skjorter har noen av dem da ...On topic: Nå er det faktisk 17 år siden murens fall, går det an å skylde på dinosauridiologier? Vel en mannsalder betyr da vel ca. 8 år mer eller? Er det helt utenkelig at "konkursboet" innehadde fornuftige verdier som disse velkledde søker tilbake til?

Lenke til kommentar
On topic: Nå er det faktisk 17 år siden murens fall, går det an å skylde på dinosauridiologier? Vel en mannsalder betyr da vel ca. 8 år mer eller? Er det helt utenkelig at "konkursboet" innehadde fornuftige verdier som disse velkledde søker tilbake til?

6896815[/snapback]

Vet ikke hvor gamle menn blir der du bor i landet, men... ;)

 

Men mer alvorlig talt, en mannsalder er ikke en manns alder, men avstanden mellom to generasjoner og regnes gjerne som ca 30 år.

 

Jeg skylder mer enn gjerne på dinosaur-ideologier, spesielt Sovjet-kommunismen, men det var ikke poenget her. Poenget var at uansett årsak lå DDR langt tilbake for Vest-Tyskland ved sammenslåingen, og relativt sett var og er Øst-Tyskland preget av fattigdom. DDR hadde en utelandsgjeld de ikke hadde nubbsjans til å betjene, og fordi kommunistregimet fokuserte på produksjon av teknologi istedet for livsnødvendigheter var de nøst til å importere mye dagligvarer. Det kunne fungert om teknologien og valutaen hadde vært noe verd, men det var den ikke. Det er antagelig riktig å anta at hadde ikke den politiske omveltningen åpnet grensene og tvunget fram en sammenslutning, hadde økonomien tvunget DDR til en faktisk konkurs. Sovjet-Unionen hadde brukt opp sine midler på å konkurrere med Reagan om opprustning, og hadde uansett mistet kontrollen over egen økonomi gjennom Gorbatsjovs perestroika, og var ikke lenger til noe hjelp.

 

Derav uttrykket "sosialistisk konkursbo". Bergingsoperasjonen viste seg å være for tung selv for den blomstrende vest-tyske økonomien, og mange øst-tyskere definerte nok hele regionen som en kollektiv sosialklient, og mente at vesten var moralsk forpliktet til å hjelpe dem på fote igjen. Det har de også gjort, den dag i dag subsidieres den østlige delen av den vestlige. Men det er alltid tungt å hjelpe folk som ikke vil hjelpe seg selv...

 

Hvis konkursboet "innehadde fornuftige verdier som disse velkledde søker tilbake til", hvorfor er de nazister og ikke kommunister? Det er fordi det er "ordnung" de savner, om det er Hitler eller Honecker som leverer er ikke så viktig. Øst-Tyskland gikk rett fra et diktatur til et annet, og tok aldri et indre oppgjør med nazismen. Istedet definerer de seg altså som tapere, og klandrer alle andre enn seg selv for at det går som det går for tiden. Da er det gode tider for enkle svar og politikere som skylder på innvandrere og moralsk forfall...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Da Sovjet fikk Øst-tyskland, tok de alt som var av verdi (industri, lastebiler ++ nærmest plyndret) som krigserstatning. Og da Tyskland ble gjenforent måtte Vest-tyskland gjenoppbygge sin østlige del. Og dette kostet utrolig mye penger og derfor har Tyskland så mye gjeld som de har nå.

Arbeidsledigheten er forholdsvis høy i Øst-tyskland og dette fører til (ikke nødvendigvis) at mange unge gutter blir med slike grupper eller partier.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Det er sannelig godt å se at Facismen kommer til heder og ære igjen! :thumbup:

 

 

 

 

 

 

 

 

:tease:

 

 

 

Men seriøst, dette er jo som andre har nevnt før meg en tydelig indikator på at øst-Tyskland fortsatt sliter svært tungt økonomisk etter Sovjetunionens fall. Jeg tviler på om disse problemene lar seg løse før hele Tyskland får et økonomisk løft, og dette tviler jeg sterkt på at Tyskland klarer å løse før 2020. Det er faktisk ikke sikkert problemene vil være løst da heller, med tanke på at den internasjonale økonomien godt kan få seg noen fæle knekker før den tid.

Lenke til kommentar
I gamle øst-tyskland tok de ikke et oppgjør med nazismen slik de i vest gjorde. Det ser man resultatet av i dag.

6910756[/snapback]

 

 

Mener det var tendenser til å skylle på vesttyskerne for naziforbrytelsene. Det samme gjorde visst østerrikerne som heller ikke tok et skikkelig oppgjør med nazismen, meg bekjent.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Litt off topic: Jeg passerte en gang Checkpoint Charlie på vei fra Vest-Berlin inn i Øst-Berlin, mange år før muren falt. Det var lang kø, så jeg hadde anledning til å studere det som foregikk. Mønsteret var tydelig, alle som ikke vare nordeuropeere ble vinket inn på bakrommet for kroppsvisitasjon, og med mindre de hadde innreisetillatelse ble de kastet ut igjen, mens vi som var lyse i huden ble vinket videre når vi hadde fått stempel i passet. Mannen foran meg så europeisk ut ut for meg, men den øst-tyske vakten visste bedre: "Sind Sie Judisch?" Når mannen nikket bekreftende ble han summarisk avvist og slapp ikke inn...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
I gamle øst-tyskland tok de ikke et oppgjør med nazismen slik de i vest gjorde. Det ser man resultatet av i dag.

6910756[/snapback]

 

 

Mener det var tendenser til å skylle på vesttyskerne for naziforbrytelsene. Det samme gjorde visst østerrikerne som heller ikke tok et skikkelig oppgjør med nazismen, meg bekjent.

6910777[/snapback]

 

Ser det er redigert her. Kan ikke moderator (jarmo i dette tilfellet) skrive hva som var tatt bort. Jeg kunne jo tenke at du sensurer det du personlig ikke liker. Skriv heller hva som bryter med reglene. For det er vel de som blir fulgt, er det ikke?

 

Dette med østerrikerne stemmer forsåvidt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...