Gå til innhold

Amotor: - Det viktigste siden sikkerhetsbeltet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip.

6905178[/snapback]

 

Det er vel ingen motsetning heller? Det er vel liten grunn til å protestere mot at ESP er nyttig? Det er kanskje ikke like gøy når man skal grisekjøre, men for å holde seg på veien, så tviler jeg på at man kan gjøre en bedre jobb uten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip.

6905178[/snapback]

 

Det er vel ingen motsetning heller? Det er vel liten grunn til å protestere mot at ESP er nyttig? Det er kanskje ikke like gøy når man skal grisekjøre, men for å holde seg på veien, så tviler jeg på at man kan gjøre en bedre jobb uten.

6914963[/snapback]

Jada. Kjør i to -tre år med bil som har esp, og så bytter du plutselig til bil uten esp. Da skal du se det kommer til å bli "gøyalt" :!:

Lenke til kommentar
Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip.

6905178[/snapback]

 

Det er vel ingen motsetning heller? Det er vel liten grunn til å protestere mot at ESP er nyttig? Det er kanskje ikke like gøy når man skal grisekjøre, men for å holde seg på veien, så tviler jeg på at man kan gjøre en bedre jobb uten.

6914963[/snapback]

Jada. Kjør i to -tre år med bil som har esp, og så bytter du plutselig til bil uten esp. Da skal du se det kommer til å bli "gøyalt" :!:

6933268[/snapback]

 

Så du mener man aldri bør innføre slike tiltak, fordi man i en overgangsperiode kan risikere å kjøre biler både med og uten? Jeg har kjørt både med og uten (riktignok ikke i 2-3 år kun med da), og må si at jeg ikke synes det var så sjokkerende å gå tilbake igjen, men det er kanskje fordi jeg begynte med biler uten ESP?

 

AtW

Lenke til kommentar
Så du mener man aldri bør innføre slike tiltak, fordi man i en overgangsperiode kan risikere å kjøre biler både med og uten? ......

6934012[/snapback]

Jeg mener at det vigtigste er det som er mellom ørene.

 

Hvis du mener det er risikabelt å kjøre bil uten esp, så er det jo bare å la være. Ikke værre enn det.

Lenke til kommentar

min erfaring, etter å ha kjørt _endel_ biler, med og uten ESP er at man i de tilfellene man trenger ESP er det gull verdt. Ellers er den jo bare der og gjør ingen skade.. skal man grisekjøre uten ESP, bør man strengt tatt være på ett lukket område.

 

Har møtt folk som har behov får å gå over ESP grensen og det hører ikke hjemme på veien. Neste gang en 240 kommer bredt rundt svingene her hjemme gjør ikke jeg en unnamanøver...Jeg tåler nemlig smellen..

Lenke til kommentar

Min erfaring er at ESP funker fint i de fleste situasjoner. Men jeg mener at 4x4 er en bedre innretning på vinterføre, men selvfølgelig til en annen prisklasse. På bilen vår er det slik at ESP sørger for at kraften blir overført til det andre drivhjulet om det ene mister grepet, slik at om det er speilglatt blir den bare stående og overføre fram og tilbake uten å få noe gjevnt trekk. I enkelte slike situasjoner kan det være til nytte å kunne skru det av, noe det ikke er mulighet for på bilen. Har en teori om det sparer piggene en del, særlig når det er et tynt isbelegg på asfalten.

Lenke til kommentar

ESP kan få deg ut av situasjoner som du selv ville ha greit å rote til, faktum er at de aller fleste har ikke erfaring med å få sleng på bilen og vet derfor heller ikke hvordan de skal få rette den opp igjen. Dessuten har ESP systemet mye kjappere respons en det et menneske har og kan bremse hvert hjul uavhenig av hverandre. Kort sagt det nytter ikke om du så har 1000 i IQ, det du har mellom ørene kan ikke erstatte ESP på noe vis. ESP reduserer faktisk sjansen for en alvorlig ulykke med 35% i.f NHTSA (National Highway and Traffic Safety Administration)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Neste gang en 240 kommer bredt rundt svingene her hjemme gjør ikke jeg en unnamanøver...Jeg tåler nemlig smellen..

6945682[/snapback]

 

Det der tror jeg må ha vært den dummeste uttalelsen jeg noen gang har hørt!

 

Hadde holdninger vært grunnlag for førerkort inndragelse, hadde din vært inndratt tvert! Idiot!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip.

6905178[/snapback]

Det er helt riktig. Du skal kjøre slik at du unngår 'situasjoner' og så skal ESP gripe inn når det skjer noe som hodet ditt ikke klarte å forutse. Tabben er å stole på ESP, da går gjerne vinningen opp i spinningen.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
...

På bilen vår er det slik at ESP sørger for at kraften blir overført til det andre drivhjulet om det ene mister grepet, slik at om det er speilglatt blir den bare stående og overføre fram og tilbake uten å få noe gjevnt trekk.

...

Dette het veil tractioncontrol eller antispinn før, går dette nå under ESP?

 

Jeg har bare såvidt prøvd en 407 med ESP, og ikke nok til at jeg kjente bilen og vet nøyaktig hvordan det funket. Han som hadde bilen fortalte at dersom bilen begynte å understyre, så bremset bilen det innerste forhjulet og ga på med det ytterste, slik at bilen svingte like mye som rattutslaget skulle tilsi. Og rompa kom. Om man holder jevn gass kommer den inn igjen, men likevel.

 

Hva med ABS, da? Syns ABS er viktigere for sikkerheten enn ESP

...

Jeg må si meg enig i at ABS-bremser er en uvurdelig bra innretning. Jeg anser egentlig bare ESP som en videreutvikling av ABS-bremser.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip.

6905178[/snapback]

Klarer du å bremse fire hjul individuelt?

 

Dette het veil tractioncontrol eller antispinn før, går dette nå under ESP?

Nei, ESP (antisladd) er mer avansert enn antispinn. Antisladd går ut på at bilen bremser alle hjulene individuelt hvis bilen får en skrens (ved f.eks. en unnamannøver), til den får rettet seg opp.

Endret av CrazyDog
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...