Gå til innhold

Amotor: - Det viktigste siden sikkerhetsbeltet


Anbefalte innlegg

Har testen en vw new beetle på en parkerings plass med esp og må si det fungerer heller dårlig.

 

testet 4 ganger igjennom en sving med esp og 4 ganger uten og klarte svingen i samme fart (70 km/t) 3 av 4 ganger uten esp og når jeg prøvde med esp på gikk bare rett fram 4 av 4 ganger :dontgetit:

 

følte jeg hadde mye bedre kontroll uten esp siden da var det jeg som hadde kontroll, når esp koblet inn drev den bare å tullet å skulle ha bilen rettet opp mot retning grøfta i stede for å ski fint igjennom svingen. så hadde jeg kjørt på en vanlig vei i 70 km/t å mistet grepet hadde jeg bare gått rett i grøfta på esp mens manuelt hadde jeg kanskje klart å slenge igjennom svingen.

 

Esp fungerer ganke bra i rundt 30-40 km/t til å rette opp bilen hvis man ligger sidelengs men med større fart eks 70 driver den bare å tuller synes jeg, til og med en 70 år gammel dame trur jeg hadde klart det bedre.

 

så når jeg kjøpte meg ny bil nå sto det mellom en 2000 celica og en 2003, kjøpte 2000 siden den ikke hadde ESP og antispinn giddet ikke betale mer for teknologi jeg klarer å gjøre bedre selv.

fikk sleng på celicaen her om dagen i 80 km/t i en sving og la ganske så sidelengs igjennom svingen uten problem, var glad jeg ikke hadde esp da :)

 

når jeg var på glattkjøring testet jeg uten esp også å klarte løypen bedre da og kjøre læreren var ening også, han sa at det bare var for kjærringer :p

 

esp greit for de som ikke kan kjøre bil.

 

men må forsetn si jeg elsker teknologier som ABS og BA (bremse assistanse) siden dette fungerer fakktisk veldig bra! :thumbup:

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
følte jeg hadde mye bedre kontroll uten esp siden da var det jeg som hadde kontroll,

7732862[/snapback]

Fordi om du føler at du har kontroll betyr ikke det du at faktisk har kontroll. ESP hjelper i de fleste tilfeller , det er det ikke tvil om, men ESP kan ikke oppheve de fysiske lovene. Så når du kjører for fort inn i en sving så kan ikke ESP utføre mirakler.

 

5th gear testet antispin og ESP på en bil. Var ingen tvil om at ESP hjalp mye. f.eks ved en unnamanøvere i høy hastighet hadde man relativt bra kontroll imotsetning til uten esp, da gikk det at skogen. Antispinn virket også bra, var lettere å komme seg oppover glatte bakker, dette var på en bil med forhjulstrekk. Den som testet var Tiff Niddel, han har kjørt mye racing, så det var ingen amatør som ikke hadde peil som prøvde dette.

 

Abs bremser er også bra i de fleste tilfeller, men gir lengre bremselengde på løst underlag(snø, grus osv), men så er ikke poenget med ABS bare kortere bremselengde, men at man også kan styre samtidig.

 

fikk sleng på celicaen her om dagen i 80 km/t i en sving og la ganske så sidelengs igjennom svingen uten problem, var glad jeg ikke hadde esp da :)

7732862[/snapback]

 

At du ikke kan tilpasse farten din etter veigrepet tyder på at du er en dårlig\uerfaren sjåfør. Er glad jeg ikke møte deg.

Endret av trra
Lenke til kommentar
følte jeg hadde mye bedre kontroll uten esp siden da var det jeg som hadde kontroll,

7732862[/snapback]

Fordi om du føler at du har kontroll betyr ikke det du at faktisk har kontroll. ESP hjelper i de fleste tilfeller , det er det ikke tvil om, men ESP kan ikke oppheve de fysiske lovene. Så når du kjører for fort inn i en sving så kan ikke ESP utføre mirakler.

 

5th gear testet antispin og ESP på en bil. Var ingen tvil om at ESP hjalp mye. f.eks ved en unnamanøvere i høy hastighet hadde man relativt bra kontroll imotsetning til uten esp, da gikk det at skogen. Antispinn virket også bra, var lettere å komme seg oppover glatte bakker, dette var på en bil med forhjulstrekk. Den som testet var Tiff Niddel, han har kjørt mye racing, så det var ingen amatør som ikke hadde peil som prøvde dette.

 

Abs bremser er også bra i de fleste tilfeller, men gir lengre bremselengde på løst underlag(snø, grus osv), men så er ikke poenget med ABS bare kortere bremselengde, men at man også kan styre samtidig.

 

fikk sleng på celicaen her om dagen i 80 km/t i en sving og la ganske så sidelengs igjennom svingen uten problem, var glad jeg ikke hadde esp da :)

7732862[/snapback]

 

At du ikke kan tilpasse farten din etter veigrepet tyder på at du er en dårlig\uerfaren sjåfør. Er glad jeg ikke møte deg.

7734388[/snapback]

 

å jeg er glad jeg slipper å møte folk som trur dem er verdens mester på vinter pga 4wd og ESP.

 

Når jeg kjører til hytta er det altid flest små by suver som Susuzi og Toyota Rav4 som ligger strødd i grøfta pga idioter som stoler alt for mye på at dem har esp og 4wd og trur bilen er limt fast i veien pga av det.

 

kan hende ESP funker på noen biler men på VW og Peugeot som jeg har testet suger det max.

 

ta heller du å test det selv før du sier noe, kanskje du synes det funker men de fleste jeg kjenner liker det ikke og det er også folk på over 50år som har ganske mye kjøre erfaring som liker å ha kontroll på bilen selv og ikke er en idiot som bare sitter der å lar bilen gjøre alt.

 

å hvorfor klarer jeg svingen i akkurat samme fart uten å gå rett fram uten esp? må det jo være esp systemer som bugger noe jævlig når det kommer til litt fart og er som regel da man trenger det, ikke til by kjøring i 40 km/t.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
de fleste jeg kjenner liker det ikke og det er også folk på over 50år som har ganske mye kjøre erfaring som liker å ha kontroll på bilen selv og ikke er en idiot som bare sitter der å lar bilen gjøre alt.

7739609[/snapback]

ESP-en skal jo slå inn når du mister kontrollen. Det er jo ikke snakk om å lene seg tilbake og la bilen være sjåfør.

Lenke til kommentar
å jeg er glad jeg slipper å møte folk som trur dem er verdens mester på vinter pga 4wd og ESP.

.....................

ta heller du å test det selv før du sier noe, kanskje du synes det funker men de fleste jeg kjenner liker det ikke og det er også folk på over 50år som har ganske mye kjøre erfaring som liker å ha kontroll på bilen selv og ikke er en idiot som bare sitter der å lar bilen gjøre alt.

......................

å hvorfor klarer jeg svingen i akkurat samme fart uten å gå rett fram uten esp? må det jo være esp systemer som bugger noe jævlig når det kommer til litt fart og er som regel da man trenger det, ikke til by kjøring i 40 km/t.

7739609[/snapback]

Ja, det burde du være når verken du eller den andre hadde klart svingen, hadde endt i en kjempesmell. Har prøvd esp(octavia 4wd og golf V gti) og det funker syns nå jeg, men på en bane hadde jeg ikke brukt det, er ikke laget for å presse absolute maks ut av bilen. Du burde lære deg å kjøre riktig før du påstår at esp ikke virker. Blir dumt å høre, akkurat som å høre på folk som sier at bilbelte ikke hjelper, airbag ikke hjelper osv. Er bevist gang på gang at det funker i høye hastigheter, er en grunn til at det har blitt påbudt i usa. Selvsagt kan du kjøre fortere gjennom en sving uten esp, men da har du brukt opp alt du har av sikkerhetsmargin, da du bruker all veigrepet til å klare svingen og har ikke grep igjen til å bremse. ESP hjelper deg når du begynner å få for lite grep, ikke etterpå.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Når du bevisst sladder, vil du komme deg gjennom det mye bedre uten ESP enn med ESP (forutsatt at du har glattkjøringserfaring), man det er når sladden kommer uventet, gjerne i forbindelse med en unnamanøver, at ESP har vist seg å reagere bedre og raskere enn selv den mest erfarne sjåfør.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...