Gå til innhold

vannrakket, tips & triks


just-_-me

Anbefalte innlegg

Hvis man søker litt på nettet vil man finne software for å beregne høyde, fart, akslerasjon ved ulik fylling og trykk.

 

space

7063810[/snapback]

Og vi gutta som kan så mye som bittelitt grunnleggende fysikk kan gjøre det selv, med penn og papir.

Både vann- og colarakett er uhorvelig morsomt, men siden jeg bor midt i en by er det ikke så ofte jeg har anledningen til å teste.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Det er ikke enklere å bruke en blåsepistol for sand da?

Ved å koble en vannslange på der den skal suge inn sand og luft der den vanligvis skal ha luft inn og fyre løs?

 

Slik som denne:

Sandblåsepistol

 

Har ikke prøvd med vannslange med trykk på, men har prøvd å "suge opp" vann fra ei brusflaske og det funka sånn tålig.. :)

 

GLHF!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Potetkanon er utrolig gøy. Vurderer å lage en av metall rør og en ganske stor tank. Blir nok tungt å dra med seg, men kan sikkert drepe elefanter på 500 meters avstand :p

 

Når det kommer til flaske raketten så er det lurt å få på noen vinger eller noe sånt, blir mye mer stabilt.

 

Har forresten lekt med tanken på en to-fase rakett. Først fyker den avsted ved hjelp av lufttrykket. I luften tar mentol-cola effekten over. Er dessverre ikke så flink til å bygge ting så det har blitt med iden.

Lenke til kommentar
Potetkanon er utrolig gøy. Vurderer å lage en av metall rør og en ganske stor tank. Blir nok tungt å dra med seg, men kan sikkert drepe elefanter på 500 meters avstand :p

 

Når det kommer til flaske raketten så er det lurt å få på noen vinger eller noe sånt, blir mye mer stabilt.

 

Har forresten lekt med tanken på en to-fase rakett. Først fyker den avsted ved hjelp av lufttrykket. I luften tar mentol-cola effekten over. Er dessverre ikke så flink til å bygge ting så det har blitt med iden.

Til din informasjon, større tank betyr ikke kraftigere kanon. Her er det løpet som er viktig.

Lenke til kommentar
Ja, vet i grunn det. Problemet med den jeg har nå er at tanken er for liten. Løpe er langt og fint, men den er ikke nok smell i den.

 

Men takk for ariestasjonen.

Smell? Smell som i lyden du hører når poteten går ut av løpet? Hvis du har en forbrenningskanon, noe jeg renker med du har, er det smellet resten av trykket etter forbrenningen som går ut av kammeret og løpet etter at poteten har blitt presset ut. Med andre ord, det er kun overflødig trykk, og kanonen vil ikke bli vesentlig kraftigere med et større kammer. Muligens litt dårlig forklart, men håper du skjønner poenget! :)

 

Edit: For å utnytte dette ekstra trykket kan du forlenge løpet. Dette vil føre til at poteten må presses lengre ut, noe som krever mer energi, noe du i ditt tilfelle (les: rekner jeg med) har tilgjengelig.

Endret av different
Lenke til kommentar

Var ikke helt det jeg mente. Når jeg skriver smell så er det kanskje litt dumt. Når jeg sier smell, mener jeg kraft.

 

Jeg har funnet ut at min kanon rett og slett har for lite kraft(smell).

Er energien jeg mangler. Løpet mitt er lengre enn på tegningen, men kammeret er mye mindre. Jeg har målt mitt lengste skudd til 35 meter, mens han som lagde tegningene hadde målt flere hundre meter.

 

Jeg konkluderer derfor med at jeg trenger et større kammer som gir mer smell, eller energi da for å være korrekt.

Lenke til kommentar
Var ikke helt det jeg mente. Når jeg skriver smell så er det kanskje litt dumt. Når jeg sier smell, mener jeg kraft.

 

Jeg har funnet ut at min kanon rett og slett har for lite kraft(smell).

Er energien jeg mangler. Løpet mitt er lengre enn på tegningen, men kammeret er mye mindre. Jeg har målt mitt lengste skudd til 35 meter, mens han som lagde tegningene hadde målt flere hundre meter.

 

Jeg konkluderer derfor med at jeg trenger et større kammer som gir mer smell, eller energi da for å være korrekt.

Har du dimensjoner på kammer og løp tilgjengelig? Hvordan funker tenningssystemet ditt? Bruker du mye "fuel" osv?

Lenke til kommentar

Har det ikke her nei. Tenner med en enkel lunte, når det kommer til drivstoff har jeg forsøkt meg litt frem og kommet frem til blandingen av luft og gass som gir best resultat. For mye så brenner det og for lite så tenner det ikke.

 

Skulle jeg anslå så vil si at løpet er 1,50-1,60 * 7,5 cm. Kammeret er bare et rør av samme dim som kanskje er 30-40 cm. Min første kanon så det var ikke så godt konstruert. Ville bare ha den til å funke og det gjorde den også. Jeg har da erfart at lengden på løpet er sånn ca passe, men jeg trenger større kammer og en bedre tenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...