Gå til innhold

Noen progrockinteresserte her?


Subtacto2007

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Neste gang er det en annen lydtekniker, for å si det slik. De er nok mer vant til å skru lyd på metall enn på prog.  :)

6970543[/snapback]

 

Vet ikke om Erling har videresendt denne - men et lite synspunkt: Kunne kanskje vært en fordel at Maiden; i den grad det er mulig, spilte litt mer progrelatert musikk i forkant av konsertkveldene på selve utestedet.

 

Observerte en og annen eldre fyr jeg antok var gammelprogger som rygget ut av lokalet når tonene fra band som Red Harvest o.l. slo imot dem ;-)

Lenke til kommentar

Hva er greia med svensker og progrock? Det er SYYYYYYKT mange fantastisk dyktig prog-band i Sverige. Hadde en prog-gærning på jobb før som dro med CD'r hele tida, de har egen progfestival hvert år med massevis av band vi aldri har hørt om i Norge (eller verden, sikkert). Også har de jo 2 av de mere kjente moderne progbandene for tiden, Anekdoten og Änglagård. Hvorfor er svensker så mere progga enn nordmenn?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Hva er greia med svensker og progrock? Det er SYYYYYYKT mange fantastisk dyktig prog-band i Sverige. Hadde en prog-gærning på jobb før som dro med CD'r hele tida, de har egen progfestival hvert år med massevis av band vi aldri har hørt om i Norge (eller verden, sikkert). Også har de jo 2 av de mere kjente moderne progbandene for tiden, Anekdoten og Änglagård. Hvorfor er svensker så mere progga enn nordmenn?

6973743[/snapback]

 

Svenskene har vel i større grad enn i Norge hatt et prog-miljø i tiden etter 1980; og vel og hatt mer aksept for ny musikk. Får inntrykk av at mange prog-fans i Norge mimrer tilbake til fordums tider, og har vært fryktelig skeptiske til nye artister.

 

Forøvrig vil vel mange trekke frem Flower Kings som det store bandet fra Sverige *s*

 

Men det skjer ting her på knausen og.

 

Magic Pie's debutalbum "Motions of Desire" har blitt hyllet som et mesterverk av progfans fra Stockholm til Rio - og bør sjekkes ut.

 

Green Carnation har lekt seg med prog metal, og vandret rett inn i progrocken med den akustiske skiva de ga ut for en tid tilbake.

 

White Willow ser ut til å være et hyggelig bekjentskap og.

 

Det er også rimelig mange andre norske band jeg har hørt låter av - som jeg aldri har hørt om før de spilles på ymse utenlandske nettradioer. Greia er at de ikke får medieomtale her til lands; og at mange av dem også må se utenfor landets grenser for å få sluppet platene sine.

 

Det hotteste landet mht. nye proggrupper nå det siste året ser forøvrig ut til å være Polen. Nye grupper som Sandstone og Riverside er verdt å sjekke ut, og den siste plata til veteranene Moonlight er og helt klart hørbar.

Lenke til kommentar

Opeth har jo også blitt mere og mere progressive i det siste.

Men jeg liker faktisk best gamle Opeth med skrikevokal og buldretrommer.

 

Jeg har merket at jeg heller mere mot moderne progmetal-band som Dream Theater, , Spiral Architect, Adagio og Symphony X enn King Crimson. Jeg prøvde å like Halls of the Mountain King men det var bare helt umulig. Takla ikke jazz-partiene og alt "rotet". Det blir rett og slett for dårlig lyd til at jeg klarer å like det.

 

Jethro Tull har jeg også mye sansen for.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Opeth har jo også blitt mere og mere progressive i det siste.

Men jeg liker faktisk best gamle Opeth med skrikevokal og buldretrommer.

 

Jeg har merket at jeg heller mere mot moderne progmetal-band som Dream Theater, , Spiral Architect, Adagio og Symphony X enn King Crimson. Jeg prøvde å like Halls of the Mountain King men det var bare helt umulig. Takla ikke jazz-partiene og alt "rotet". Det blir rett og slett for dårlig lyd til at jeg klarer å like det.

 

Jethro Tull har jeg også mye sansen for.

6976981[/snapback]

Du, hvis du gidder så kan du sjekke ut "The Power to Believe" med King Crimson, den kom i 2003. Alt "rotet" er nok der ennå, men lydbildet er i det minste oppdatert til dagens standard. Låter som "Happy with what you have to be happy with" trøkker no helt sinnssykt, jeg syns det er dritkult hvertfall. :)

Lenke til kommentar

King Crimson har hatt j*vlig mange medlemmer innom, og av gutta fra 70-tallet er det bare Robert Fripp igjen.

 

Fra wikipedia (bandets hjemmeside er nede i skrivende stund):

 

Current lineup

 

Robert Fripp - lead guitar, occasional mellotron or piano (1968 - present)

Adrian Belew - guitar, vocals (1981 - present)

Tony Levin - bass, Chapman Stick, backing vocals (1981 - 1999, 2003 - present)

Pat Mastelotto - drums, percussion (1994 - present)

[edit]

 

Former members

 

Greg Lake - vocals (1968-70), bass (1968-69)

Peter Giles - bass (1970)

Gordon Haskell - bass, vocals (1970)

Boz Burrell - bass, vocals (1971-72)

John Wetton - bass, vocals (1972-74)

Trey Gunn - Warr guitar, Chapman stick (1994-2003)

Michael Giles - percussion (1968-70)

Andy McCulloch - percussion (1970)

Ian Wallace - percussion (1971-72)

Jamie Muir - percussion (1972-73)

Bill Bruford - percussion (1972-1997)

Peter Sinfield - lyrics, lighting (1968-71)

Richard Palmer-James - lyrics (1972-1974)

Ian McDonald - reeds, woodwinds, mellotrons (1968-69, sideman in 1974)

Mel Collins - sax, flute (1970-72)

David Cross - violin, viola, flute, mellotrons, keyboards (1972-74)

Lenke til kommentar
King Crimson har hatt j*vlig mange medlemmer innom...

6984488[/snapback]

 

Hehe - ta en sjekk på hvor mange folk som har vært innom Hawkwind en gang (om en komplett liste faktisk finnes).

 

Da kan du virkelig snakke om j*vlig mange ;-)

6985042[/snapback]

 

Sånn ca 2.5x flere. Ganske imponerende at de har stått i så lenge.

Lenke til kommentar

Haha, nå tenkte jeg på Spinal Tap og alle trommisene som bare dør på mystiske måter. Han ene imploderte i en grønn sky midt i en konsert..de fant bare en grønn pøl på trommestolen.

"Tragic, man, tragic. Then there was this other drummer back in 1979, wossisname? Freddy..fastfingers! He died also.."

 

Yngwie Malmsteen har jo vært gjennom EN DEL folk i bandet sitt han også. Han skifter vel vokalister like ofte som andre skifter sokker.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
King Crimson har hatt j*vlig mange medlemmer innom...

6984488[/snapback]

 

Hehe - ta en sjekk på hvor mange folk som har vært innom Hawkwind en gang (om en komplett liste faktisk finnes).

 

Da kan du virkelig snakke om j*vlig mange ;-)

6985042[/snapback]

Du kan jo lese gjennom denne biografien. Mulig Hawkwind har hatt mer gjennomtrekk, men King Crimson hadde også ufattelig mange personer innom. Fripp byttet jo besetningen i tide og utide.

Lenke til kommentar

"Mulig Hawkwind har hatt mer gjennomtrekk, men King Crimson hadde også ufattelig mange personer innom. Fripp byttet jo besetningen i tide og utide."

 

Skal sjekke litt på det senere i dag. Sjekket kjapt en bok jeg har, og registrerer at Hawkwind har hatt 30 forskjellige besetninger i perioden 1970-1992.

 

Sist jeg telte, tror jeg at jeg kom frem til så mange som 60 musikere hadde vært innom gruppa. Men som sagt, skal se på det senere i dag.

Lenke til kommentar
Vet ikke om Erling har videresendt denne - men et lite synspunkt: Kunne kanskje vært en fordel at Maiden; i den grad det er mulig, spilte litt mer progrelatert musikk i forkant av konsertkveldene på selve utestedet.

 

Observerte en og annen eldre fyr jeg antok var gammelprogger som rygget ut av lokalet når tonene fra band som Red Harvest o.l. slo imot dem ;-)

6973627[/snapback]

 

Ikke noe dumt poeng det der, i alle fall fram til vi åpner dørene og slipper inn folk innerst. Noe av dette skyldtes at vi ble så sterkt forsinket, åpner vi dørene som planlagt neste gang kan vi forhåpentligvis unngå dette.

 

Vet også om noen som gikk og tok seg en øl et annet sted før de kom tilbake, noe som jo heller ikke er i Maidens interesse.

 

Men man lærer så lenge man lever :)

 

Det blir forøvrig også en konsert i desember, nemlig torsdag 14. desember. Da skal vi progge julen inn med Retroheads, et band jeg anbefaler sterkt! Det blir et vanlig Club Subtacto-arrangement, men med gratis gløgg til medlemmer...

 

Inngang 100/70 og 20 års aldersgrense. (Det var snakk om at vi skulle kjøre 18, men da forhandlet vi med et utenlandsk band som ville ha fylt lokalet. Imidlertid gikk dette i vasken, så det blir et "vanlig" Club Subtacto-arrangement.)

 

Per-Helge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...