Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utskiftning av gammel telefonkabel


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg kjøpte meg nylig en leilighet som jeg driver å pusser opp nå, og der må telefonkabelen legges om fra inntaket sannsynligvis (dette er en seksmannsbolig). Den gamle kabelen var en toleder fra femtitallet omtrent :!: Så den bør vel byttes ut hvis jeg skal ha meg internett når jeg flytter inn. Men spørsmålet er da, bør jeg kontakte et installasjonsfirma feks Relacom eller bør jeg kontakte feks Ventelo og ta alt igjennom de, inkludert internett abbonementet? Det går vel mest på pris, siden Relacom tar 640,- i timen og virket ikke så interesserte i å gi noe prisoverslag til meg :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist du kontakter Ventelo vil de sansynligvis sette deg videre til et instalasjonsfirma. Vet ikke helt hvilke de samarbeider med.

 

Tar virkelig Relacom 640,- i timen? Hm...

Sønnico tar 450,- eks. MVA....

 

Skjønner godt at de ikke vil gi noe pris på forhånd. Vanskelig å estimere slikt arbeide. Men etter et par år i yrket vil jeg gestimere en time eller to. (Har ikke sett huset, så dette er mere gjetting en estimering dog....)

Lenke til kommentar
Vist du kontakter Ventelo vil de sansynligvis sette deg videre til et instalasjonsfirma. Vet ikke helt hvilke de samarbeider med.

 

Tar virkelig Relacom 640,- i timen? Hm...

Sønnico tar 450,- eks. MVA....

 

Skjønner godt at de ikke vil gi noe pris på forhånd. Vanskelig å estimere slikt arbeide. Men etter et par år i yrket vil jeg gestimere en time eller to. (Har ikke sett huset, så dette er mere gjetting en estimering dog....)

6872997[/snapback]

 

Er det ikke muligheter for at noen kan komme å ta en kikk for så å gi et overslag på hvor mye det koster? Eller er ikke dette vanlig i bransjen?

Lenke til kommentar
Er det ikke muligheter for at noen kan komme å ta en kikk for så å gi et overslag på hvor mye det koster? Eller er ikke dette vanlig i bransjen?

6873506[/snapback]

 

Er nok ikke mange som gidder og reise ut til deg for og gi ett overslag på slike småjobber, tross alt er det antagelig der som over alt ellers at det er masse og gjøre og alt for få til og gjøre det. Da gidder man ikke og stresse seg opp for småpenger.

Lenke til kommentar
Hverken for vanlig telefonlinje / ADSL trenger man noe mer enn vanlig 2-leder telefonkabel. Dersom du klarer å trekke / legge denne selv, er dette kabel du kan kjøpe på Biltema / Clas-Ohlson. Det samme gjelder telefonkontakter.

6873736[/snapback]

 

Hva har man lov til å gjøre selv ved "telefonlinjen" i sitt hus/leilighet i Norge, takk?

 

F.eks. slutter jordkabelen fra Telenor i kjelleren vår i en vanlig, gammel skrueklemme med 4 poler: 2 for vår linje, 2 for huseierens. Ikke noe lokk, ikke noe fordelingsboks. :(

Derfra gikk det en helt elendig ledning gjennom kjellerrom og kjellertaket inn i leiligheten vår. Akkurat under taket var denne "ledning" brutt og de enkelte lederne var tvunnet sammen - solid kobbertråd ved den éne enden og tvunnet kobberleder ved den andre! :cry:

Selvfølgelig skiftet jeg ut denne ledning med en skikkelig telekommunikasjonskabel (4x0,6 mm kobbertråd). Samt en RJ45 veggkontakt som terminering. Derfra går det nå korte patchkabeler til ADSL-splitter'en og videre til ISDN-boksen.

Men hadde jeg lov til det? :hmm:

 

Dessuten ville jeg gjerne montere ISDN-boksen (NT1+2ab Alcatel 3AG-12510 ) på en annen plass men fikk den ikke løs fra veggen dvs. fant ikke skruene. Noe bra tips?

Lenke til kommentar

Kjøp deg et "installasjonssett" på biltema å klask opp selv.. ;)

 

Sett jeg har sett hadde 20meter kabel telefonkontakt og stifter... som er alt du trenger...

 

ingen som tar deg for å legge opp telefonkabel/nettverk hjemme...

 

Men loven er blitt meget streng når det kommer til 230volt, skjer det noe eller du ikke kan dokumentere firma bak installasjonen når eltilsynet kommer får du problemer... ;)

Lenke til kommentar
Dessuten ville jeg gjerne montere ISDN-boksen (NT1+2ab Alcatel 3AG-12510 ) på en annen plass men fikk den ikke løs fra veggen dvs. fant ikke skruene. Noe bra tips?

6880611[/snapback]

 

Du må antagelig ta av dekselet da den nok er skrudd fast igjenom bakplaten.

6880655[/snapback]

 

Takk for svaret. Jeg fikk det bare til å ta av det lille dekselet foran skrueplintene for direkte tilkobling. Men hele lokket fikk jeg ikke av. Antagelig er det en slags rastemekanisme med festeneser som må løsnes på en bestemt måte eller i verste fall med et spesialverktøy. Typiskt for gamle telemonopoltider... :mad:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...