Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

USB porter som ikke fungerer


Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som synes at det høres litt søkt ut at en suicidal harddisk skal knekke USB-portene?

 

Forsøk å boote opp på en live-cd (knoppix, ubuntu e.l.) og se om du får USB til å funke da (da må du sikkert koble ting til før oppstart). I så fall tror jeg det du trenger er en reinstallasjon av windows.

6914128[/snapback]

 

Boote opp på en live-cd? Hva vil det si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boote opp på en live-cd? Hva vil det si?

 

Det er en cd med et helt operativsystem (vanligvis linux, men ikke bli skremt av det). Man putter cd'en i pc'en, og velger boot form cd-rom og så lastes hele os'et fra cd.

 

Veldig greit til å finne ut om problemer skyldes hardware-feil eller driverproblemer.

 

Fyldig dokumentasjon om knoppix finner du her:

 

http://en.wikibooks.org/wiki/Knowing_Knoppix

 

Du finner sikkert mer både på forumet og google.

Lenke til kommentar
Boote opp på en live-cd? Hva vil det si?

 

Det er en cd med et helt operativsystem (vanligvis linux, men ikke bli skremt av det). Man putter cd'en i pc'en, og velger boot form cd-rom og så lastes hele os'et fra cd.

 

Veldig greit til å finne ut om problemer skyldes hardware-feil eller driverproblemer.

 

Fyldig dokumentasjon om knoppix finner du her:

 

http://en.wikibooks.org/wiki/Knowing_Knoppix

 

Du finner sikkert mer både på forumet og google.

6914259[/snapback]

 

Uææææhhh. Hørtes avansert ut :no:

Lenke til kommentar
Uææææhhh. Hørtes avansert ut  :no:

6914339[/snapback]

Neida, du får lastet ned og brent en livecd - booter fra den, etter litt tid får du opp en desktop som minner om den vanlige. Plugg inn en minnebrikke / digitalkamera el.l og se om du får et ikon for det på desktopen. Dersom du får det, er det XPs usbhåndtering som har gått til helveste, hvis du ikke får opp noe, lukter det av at det er noe hardware trøbbel.

 

Min livefavoritt er kubuntu som du finner på http://mirror.trivini.no/ubuntu-iso/kubunt...esktop-i386.iso

Dersom du av en eller annen grunn ikke kommer noen vei med dette, har du i værste fall kastet bort litt tid + en brennbar CD. I beste fall har du lært noe nytt og funnet ut av hva som er problem med maskinen din.

 

M.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du _kjøpe_ ny harddisk,

dersom DELL har rett i at den er i ferd med å ta kvelden (SMART errors), så kan du

reklamere på disken og få ny fra DELL.

6914572[/snapback]

Derfor Dell sier at jeg må betale for å få en ny, siden garanti-tiden min og slikt har gått ut. Og at de vil koste MYE peng!

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som synes at det høres litt søkt ut at en suicidal harddisk skal knekke USB-portene?

 

Det er ikkje søkt i det heile tatt. Har hatt same problemet med USB-portene, og det viste seg at harddisken var på randen til å døy. Har ein Dell bærbar eg og... :whistle:

6914571[/snapback]

 

Tok det lang tid før den slokna? USB-portene mine har ikke funka på lang tid nå.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid er reklamasjonstiden da? PCen ble kjøpt i mai/juni 2005

6914611[/snapback]

Den er 2 år fra kjøpsdato, med mindre det er en vare som er ment til å vare i mer enn 2 år, da er det 5 år.

Hvis ikke jeg husker helt feil.

6914625[/snapback]

Han DELL-karen sa at harddisken var ment til å vare i 3 år. Mener du at jeg kan kreve å få den reparert uten kostnader fordi den datt i stykker så fort?

Lenke til kommentar
Tok det lang tid før den slokna? USB-portene mine har ikke funka på lang tid nå.

 

Vel, dei slukna ikkje akkurat, det var meir at alle 'usb-duppedittane' "datt" ut opptil fleire vender i tide og utide. Etter nokre veker byrja harddisken å lage dei berømte klikkelydane. Då var det berre for meg å tinge inn ein ny harddisk. (Bærbaren min er over tre år så det var ikkje snakk om garanti eller den slags ting)

Lenke til kommentar

3 år er "vesentlig lengre" enn 2 år, slik at du har 5 års reklamasjonstid på den.

 

 

§ 27. Reklamasjon

 

      Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

      Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

 

Les hele Forbrukerkjøpsloven her.

Lenke til kommentar
3 år er "vesentlig lengre" enn 2 år, slik at du har 5 års reklamasjonstid på den.

 

 

§ 27. Reklamasjon

 

       Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

       Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

 

 

Les hele Forbrukerkjøpsloven her.

6914692[/snapback]

 

Det ser ut som det ordner seg med pcen. DELL skal skifte både hovedkort og harddisk. :thumbup:

Endret av siss28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...