Gå til innhold

hva pixler må jeg ha for og få 20x30cm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør være i forholdet 2:3 (eller 20:30 om du vil.) Bruk crop-tool og still inn forholdet mellom høyde/bredde.

 

Resultatet blir da 2000x3000, 3000x4500 osv.

 

Jo større jo bedre. Over en viss grense spiller det ikke lenger noen rolle, men det kan aldri bli 'for stort'.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Med 40x60 blir det da: 4000x6000 da??

40x60 er ca A3-størrelse, og en tidligere tråd her gjorde det ganske klart at til de aller fleste formål er 6MP (fra en D50 eller tilsvarende) nok til slike forstørrelser. Du har vel i tillegg en D200, så du har i tillegg mulighet til å croppe litt dersom du skulle ønske det. Må huske det at jo større utskrift, jo større betraktningsavstand er det vanligvis, og kravet til detaljoppløsning er som oftest litt mindre...
Lenke til kommentar
"Toolen" du bruker er "Crop", husker ikke hurtigtasten for den på paletten. Det er vel ikke helt uten betydning hvilken oppløsning du har, 2mp kan du slite med på 20x30. Bør  vel ha 4 el 5.

6864331[/snapback]

 

c = er hurtigttasten, men vertøyet ligger også på verktøypaletten.

 

Se denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=586070&hl=

Denne_tabell_viser_opp_til_hvilken_anbefalt_printst_rrelse_du_kan_skrive_ut_digitale_billeder.pdf

Lenke til kommentar
40x60 er ca A3-størrelse, og en tidligere tråd her gjorde det ganske klart at til de aller fleste formål er 6MP (fra en D50 eller tilsvarende) nok til slike forstørrelser.

6898903[/snapback]

Du tar litt hardt i.

A3 er 297mm × 420mm

A4 210 × 297 og A2 420 × 594

 

Ellers enig i det du sier om 6 megapx og A3.

Ops, _liten_ glipp der ja :o)

 

Men 10MP burde vel også gi tilfredsstillende utskrifter av A2, selv om det ikke er fullt dobbelt så mange pixler på dobbelt så stor flate...

Lenke til kommentar
Titelen sier det meste, skal kutte et bilde til forstørring, hva er beste "Toolen" og bruke i ps til slikt?

6864145[/snapback]

 

Det finnes ikke noen regler for dette. Du må bare ta utskrifter og se hvilket kvalitetsnivå som fyller de kravene du stiller.

 

Hvis du skal kutte vekk deler av et bilde bruker du Crop-verktøyet.

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg ikke helt forstår med den tabellen. Du skriver:

 

"150 dpi til gode resultater.

300 dpi til trykk og professionelle fotoprints."

 

Hvis man vil ha gode resultater, hvorfor da nøye seg med noe mindre enn det som brukes til "professionelle fotoprints"?

Fordi det ikke i alle tilfeller er mulig å få den kvaliteten "professionelle fotoprints" gir med utstyr amatører har tilgjengelig? Har man et 6MP kamera, har man ikke oppløsning nok til å gi 300DPI i større utskrifter enn 10"x6.5", eller 25x17 cm. 150DPI derimot er tilstrekkelig helt opp til 50x34 cm, og kan dermed gi "gode resultater". I de fleste tilfeller vil 150DPI være tilstrekkelig i store størrelser, fordi betraktningsavstanden også øker, og i mange tilfeller trenger man kanskje ikke mer enn 72DPI heller, dersom betraktningsavstanden er stor nok. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det er viktig det som sies i forhold til størrelse her; man står jo vanligvis ikke og betrakter et 50x70cm bilde på 40 cenitmeters avstand slik man gjør med et vanlig foto eller mindre utskrifter. Følgelig kan kvaliteten/oppløsningen være dårligere enn på et lite bilde uten at det nødvendigvis har så mye å si

 

Har selv ikke kjørt ut noe større enn 20x30 fra et 6mpix-kamera (D70s), men det blir jo til de grader strøkent at jeg vil tro at man kan gå betydelig opp i størrelse og alikevel få et godt resultat.

Lenke til kommentar

Bare som eksempel: Jeg laget en stor forstørrelse av 5 bilder som var satt sammen til et panorama.

1) Blildene ble tatt med 350D på, 8 MP, men ikke i beste jpg kvalitet.

2) Når bildene ble satt sammen til panorama så ble bildene strekt i diverse retniger for at de skal overlappe hverandre riktig.

3) Så ble bildet justert med levels, curves, saturation... (ikke mye men litt)

 

Dette ble skrivd ut i 200 dpi og ble da ca. 45 cm x 95 cm.

Jeg kan stå med nesetuppen inntill bildet og jeg ser ingen antydning til piksler eller komprimering :)

 

 

Hvis jeg hadde hatt et utsnitt av et bilde som er 800x1200 piksler og skulle lages 20x30cm stort så ville det blitt ca 100 dpi. I dette tilfellet ville jeg forstørret bildefila til 1600x2400. Da ville det blitt skrevet ut i 200dpi isteden for å bli 20 x 30 cm stort.

Bildet blir selvfølgelig ikke mer detaljert eller skarpere av dette, men det vil se litt finere ut enn 800x1200 i 100 dpi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...