Gå til innhold

LØST! Postnummer, Kommuner og Fylker?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som vet hvor man får tak i en komplett og oppdatert oversikt over Postnummer, Kommuner og fylker? Noe som kan importeres i en mysql-database? Kanskje noen sitter på en SQL-databse som er konvertert slik at de er koblet opp mot hverandre? Kikket til den på posten.no, men vet ikke sikkert om det er den jeg trenger.

Endret av PIP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Noen som vet hvor man får tak i en komplett og oppdatert oversikt over Postnummer, Kommuner og fylker? Noe som kan importeres i en mysql-database? Kanskje noen sitter på en SQL-databse som er konvertert slik at de er koblet opp mot hverandre? Kikket til den på posten.no, men vet ikke sikkert om det er den jeg trenger.

6859514[/snapback]

Hadde du tatt deg tiden til å lse etter så hadde du sett at posten har akkurat det du trenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lage tabell:

CREATE TABLE postnummer (
 postnummer INT(4) zerofill,
 poststed VARCHAR(30),
 kommunenummer INT(4) zerofill,
 kommune VARCHAR(30),
 bokstav CHAR(1)
)

Laste denne inn i tabellen (må lagres og legges på serveren først):

LOAD DATA LOCAL INFILE '/sti/til/fil.txt' INTO TABLE postnummer

 

Den inneholder ikke fylker, men etter hva jeg kan se så er postnumrene sortert etter landsdel og litt etter fylke. 1xxx er Oslo, Akershus og Østfold, 2xxx er Buskerud/Hedmark, 5xxx er Hordaland, 6xxx er Sogn/Fjordane og Møre/Romsdal osv. oppover. (er ikke veldig godt kjent å østlandet så det kan godt være litt feil der)

Du kan utforske videre med enkle spørringer som denne:

SELECT * FROM postnummer WHERE postnummer LIKE '1%'

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Går det helt bra å bruke int til postnummer når det starter med 0? som enkelte postnummer gjør i oslo?

Er ikke sikker på hvordan akkurat det fungerer i MySQL, men i access går det hvertfall ikke i følge læreren min, har ikke prøvd der heller.

 

Er vel strengtatt postnummer som begynner med 0 i oslo også...:p

Lenke til kommentar
Den inneholder ikke fylker, men etter hva jeg kan se så er postnumrene sortert etter landsdel og litt etter fylke. 1xxx er Oslo, Akershus og Østfold, 2xxx er Buskerud/Hedmark, 5xxx er Hordaland, 6xxx er Sogn/Fjordane og Møre/Romsdal osv. oppover. (er ikke veldig godt kjent å østlandet så det kan godt være litt feil der)

Du kan utforske videre med enkle spørringer som denne:

SELECT * FROM postnummer WHERE postnummer LIKE '1%'

6921250[/snapback]

Nei, men du kan ta tak i kommunenummeret. De to første sifrene i kommunenummeret er fylket. Fylkesnumrene finner du på en tegning på Wikipedia.no. Merk at fylkesnummer 13 ikke finnes, det var tidligere Bergens Amt eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Går det helt bra å bruke int til postnummer når det starter med 0? som enkelte postnummer gjør i oslo?

Er ikke sikker på hvordan akkurat det fungerer i MySQL, men i access går det hvertfall ikke i følge læreren min, har ikke prøvd der heller.

 

Er vel strengtatt postnummer som begynner med 0 i oslo også...:p

6921365[/snapback]

Jo da, det går helt fint, men du må passe på formattering for at det skal bli riktig når du leser det ut. Når det er sagt så ville jeg anbefale en tekststreng, og da på f eks FEM tegn (du tar da høyde for utvidelse av postnummersystemet).

 

Ikke bare har du postnummer som begynner på 0, du har også de som starter på 00 som f eks 0010 (Slottet) og 0021 (Postbanken/DnB).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...