Gå til innhold

Windows Vista RC1 tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RC1 er ikke bare tilgjengelig for MSDN- og TechNet-abonnenter, den er åpen for alle. Jeg lasta den ned i går uten å logge meg inn.

6856137[/snapback]

Microsoft har nå sluppet Windows Vista pre-RC1 (Build 5536) for et begrenset antall nedlastinger. En ISO fil på 2.6 GB kan nå lastes ned fra download.windowsvista.com/preview, men tilbudet blir stoppet når 100 000 har lastet den ned.

6856175[/snapback]

 

For de som kastet seg på Customer Preview (CPP) programmet ved Beta 2 og som har nøkkelen for den kan laste ned og bruke RC1 her og nå.

 

http://www.microsoft.com/windowsvista/

 

For mer info: https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f=104&t=511752&st=

 

Fungere utmerket for meg, og er for tiden hovedoperativsystemet.

Endret av Fury
Lenke til kommentar
Det skal visst nok være indeksering av filer slik man ser i osX etc. Dvs at når man skriver "st" så vil alle filer som har dette som sine første bokstaver komme opp i en liste med en gang. når man så tilfører neste bokstav, nemlig "i" vil kun ord som begynner med "sti" komme opp.

 

Akkurat denne biten med søking er grunn nok til å gå til Vista om man har XP fra før spør du meg.

 

egentlig fryktelig rart at dette skjer først nå, men noen har vel en forklaring på det :)

6855775[/snapback]

 

Det er jo greit nok, men den bør også kunne søke i metadata, og som sagt gjør det veldig raskt, selv da vil jeg si det er mer upraktisk enn et database-basert opplegg. La oss si du har 4 harddisker med mp3, hvor praktisk hadde det ikke vært å kunne se dette som en database når man navigerer rundt, og sortere det etter artist, eller sangnavn, elelr kategori, eller andre ting? Dette er ting som i mine øyne ikke erstattes helt av søk.

 

AtW

6855845[/snapback]

 

utifra det jeg har testet av vista, er dette en reell mulighet ja :) Du kan stacke på navn, artist, tracknr o.l.. det var en ganske stor list over ting du kunne stacke filene etter...

 

The new shell includes significant changes from previous versions of Windows such as improved filtering, sorting, grouping and stacking. Combined with integrated desktop searching throughout, the Explorer shell gives users the ability to find and organize their files in new ways, such as "Stacks". The "Stacks" view groups files according to the criterion specified by the user. Each group is represented by a pile, with a larger pile for groups with more files, to give a visual indication of how many files are contained in the group. Stacks can be clicked to filter the files shown in the explorer.
Endret av MrLee
Lenke til kommentar

 

utifra det jeg har testet av vista, er dette en reell mulighet ja :) Du kan stacke på navn, artist, tracknr o.l.. det var en ganske stor list over ting du kunne stacke filene etter...

 

 

Interessant, ihvertfall om man kan gjøre uavhengig av hvor på disken filene ligger. (altså om man har 2 disker med mp3, for man alle i en stor liste). Vi får se hvordan det blir.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så vil Vista støtte funksjoner som flere skrivebord? Noe Linux har hatt i flere år.

6855399[/snapback]

MS har også hatt dette i Powertool pakken for XP i flere år, tror den ble lansert sammen med XP.

 

Var også imponert over RC1(64bit), men jeg hadde problemer med å se DVD filmer. Ellers synes jeg RC1 virket meget responsivt og stabilt den perioden jeg prøvde det. Jeg oppgraderte fra Beta 2, mulig det blir enda bedre om jeg kjører Vista inn helt på ny.

 

Edit: det som irriterer meg mest i Vista er at jeg ikke blir kvitt "favorites"(over folders) i Windows Explorer, skulle tro det gikk an å fjerne, men har ikke funnet ut hvordan enda.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
No brukar eg rett nok pre-RC1, men denne virker bra stabil. Eg har brukt den fast sidan den kom ut og har ikkje opplevd nokon krasj enda. Maskina stårt stort sett på 24/7. Ytelsen er bra, men det er enkelte ting som går litt treigt. Sikker pga. litt lite minne (512).

6856743[/snapback]

Vista bruker på det jevne ~700 MB minne hos meg, da uten noen spesielt minnekrevende applikasjoner oppe.

Lenke til kommentar
No brukar eg rett nok pre-RC1, men denne virker bra stabil. Eg har brukt den fast sidan den kom ut og har ikkje opplevd nokon krasj enda. Maskina stårt stort sett på 24/7. Ytelsen er bra, men det er enkelte ting som går litt treigt. Sikker pga. litt lite minne (512).

6856743[/snapback]

Vista bruker på det jevne ~700 MB minne hos meg, da uten noen spesielt minnekrevende applikasjoner oppe.

6856842[/snapback]

 

Hmm, hadde håpt (og ikke minst trodd), de skulle fått ned dette endel etterhvert, 700 Meg er jo nærmere tre ganger så mye som XP, skjønner ikke helt hva de brker alt minnet på.

 

AtW

Lenke til kommentar
No brukar eg rett nok pre-RC1, men denne virker bra stabil. Eg har brukt den fast sidan den kom ut og har ikkje opplevd nokon krasj enda. Maskina stårt stort sett på 24/7. Ytelsen er bra, men det er enkelte ting som går litt treigt. Sikker pga. litt lite minne (512).

6856743[/snapback]

Vista bruker på det jevne ~700 MB minne hos meg, da uten noen spesielt minnekrevende applikasjoner oppe.

6856842[/snapback]

 

Hmm, hadde håpt (og ikke minst trodd), de skulle fått ned dette endel etterhvert, 700 Meg er jo nærmere tre ganger så mye som XP, skjønner ikke helt hva de brker alt minnet på.

 

AtW

6856879[/snapback]

 

Når de samme personene får et program som Messenger til å bruke 40 MB uten at man snakker med noen, da sier det seg selv at et helt operativsystem blir vanskelige greier.

 

Jeg blir helt oppgitt enkelte ganger. Jeg tør påstå at en god programmerer hadde klart å lage et program tilsvarende Messenger som bruker under 1MB minne.

 

Jeg mener, hva er det de klarer å bruke så mye plass til? 40MB?? Det er jo helt ekstremt.

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at Microsoft har tatt i bruk nye mellomlagrings (cache) tekonlogier som f.eks. SuperFetch, for å forbedre akkurat ytelsen.

Jeg mener det ligger i fortiden at my bruk av minne er en dårlig ide for ytelsen, så lenge minnehånteringen i operativsystemet har modnet, så kan det være en god ide å bruke en del av det ubrukte minne til å laste inn data som er forventet å bli brukt.

 

Ta for eksempel Firefox, de har valgt å ha standard funksjoner inne for å konsumerer minne til caching av de fleste websider du har vært inne den siste økten.

Det vil ikke si, som noen har sagt, at Firefox er mer "bloated" enn andre. De tar bare i bruk de ressursene PC'en har tilgjenngelig akkurat som Vista, for å forbedre brukeropplevelsen.

Lenke til kommentar
Må ikke glemme at Microsoft har tatt i bruk nye mellomlagrings (cache) tekonlogier som f.eks. SuperFetch, for å forbedre akkurat ytelsen.

Jeg mener det ligger i fortiden at my bruk av minne er en dårlig ide for ytelsen, så lenge minnehånteringen i operativsystemet har modnet, så kan det være en god ide å bruke en del av det ubrukte minne til å laste inn data som er forventet å bli brukt.

 

Ta for eksempel Firefox, de har valgt å ha standard funksjoner inne for å konsumerer minne til caching av de fleste websider du har vært inne den siste økten.

Det vil ikke si, som noen har sagt, at Firefox er mer "bloated" enn andre. De tar bare i bruk de ressursene PC'en har tilgjenngelig akkurat som Vista, for å forbedre brukeropplevelsen.

6857430[/snapback]

 

Hva er det Vista prefetcher når det er en fresh install? Når det gjelder andre progs, så må jo de også innse at man har mange ting kjørene, selv med 2 gig minne så er det mye når enkle prog bruker hundrevis av meg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vista bruker på det jevne ~700 MB minne hos meg, da uten noen spesielt minnekrevende applikasjoner oppe.

6856842[/snapback]

Eg ligg som regel på 400-430 MB. Då med Firefox og Opera kjørande. Men sidevekslingsfila blir nok brukt ein del.

6856926[/snapback]

Tipper det er rom for optimalisering, har på alle "effektene", så det er nok med på å dra minnebruken opp. Ellers er jeg enig med Fury at det er OK at Vista bruker tilgjengelig minne.

 

BTW: er det noen som får sett DVD i Vista og som har GeForce skjermkort? Vista oppgir skjermkortdriverne som årsaken til at det ikke fungerer her...

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Vista bruker på det jevne ~700 MB minne hos meg, da uten noen spesielt minnekrevende applikasjoner oppe.

6856842[/snapback]

Eg ligg som regel på 400-430 MB. Då med Firefox og Opera kjørande. Men sidevekslingsfila blir nok brukt ein del.

6856926[/snapback]

Tipper det er rom for optimalisering, har på alle "effektene", så det er nok med på å dra minnebruken opp. Ellers er jeg enig med Fury at det er OK at Vista bruker tilgjengelig minne.

 

BTW: er det noen som får sett DVD i Vista og som har GeForce skjermkort? Vista oppgir skjermkortdriverne som årsaken til at det ikke fungerer her...

6857496[/snapback]

 

Er ikke helt enig i at det er så veldig heldig om det er slik at man bruker 300 meg ekstra bare på "effekter"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg mener det ligger i fortiden at my bruk av minne er en dårlig ide for ytelsen

 

Nei, selvfølgelig ikke, men det finnes jo en mellomting.

 

Så lenge det store minneforbruket er snakk om ukomprimert grafikk og lignende, så er det jo bare fint, men når det er snakk om lite effektiv programmering, og «bloated» kode, så er det ikke bra i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Om jeg legger inn denne RC versjonen, vil det by på problemer til dagli bruk så langt?

6857650[/snapback]

Ville ikke lagt det over eksisterende Windows(eller annet OS), det fungerer tilsynelatende fint, men det er ingen garanti for at det vil gjøre det hos deg.

6858247[/snapback]

 

Jeg forstår, kjører vista smerte bra her nå. Lagt inn de meste av drivere og det går ganske så glatt. Eneste jeg ikke får til er deamontools, finnes det noe støtte for vista enda?

Lenke til kommentar

RC1 (5600) ble da tilgjengelig for alle tidlig i forrige uke? Jeg lastet den i allefall ned fra MS uten passord osv. Men alle de boksene med confirm virker bare mot sin hensikt. I xp så leser man i allefall overksriften på boksene som kommer opp, men i Vista er man så lei av de at man trykker på confirm uten å lese noe.

 

Legger jeg inn ATI driverne så blir skjermen min "out of range" uten at jeg kan gjøre noe med det. Så nå er XP inne igjen.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...