Gå til innhold

Konkurranse: Vinn NAS-løsning


Anbefalte innlegg

Ehh...Litt dumt spørsmål men for gå : Hva er det egentli det der er :S ?

6850637[/snapback]

Det er en boks for eksterne harddisker i RAID. Forskjellen fra vanlige billigbokser er at den har en nettverkskontakt slik at flere i nettverket kan bruke den samtidig og en eller annen form for autentisering slik at den kan brukes som en selvgående filserver :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehh...Litt dumt spørsmål men for gå : Hva er det egentli det der er :S ?

6850637[/snapback]

Det er en boks for eksterne harddisker i RAID. Forskjellen fra vanlige billigbokser er at den har en nettverkskontakt slik at flere i nettverket kan bruke den samtidig og en eller annen form for autentisering slik at den kan brukes som en selvgående filserver :)

6850644[/snapback]

Ok takk for svar...fant svar på alle spørsmålene..så da satser jeg på å vinne den der :D:D sikkert greit å ha :p

Lenke til kommentar

Den er jo ikke god for så veldig mye mer enn rolig og sikker backup da .... går litt i seneste laget.. 2 sata i raid kan jo komme opp i ca 100 MB/s....

 

Using the same IOMeter throughput test I used in my XFX Revo 64 article, sustained reads were recorded as 10.15MB/s and writes as 8.42MB/s. During this time I kept an eye on the CPU usage on the N4100's status page. It was fluctuating between 50% and nearly 100%, so the device seems to be processing as best it can. 10MB/s however, isn't all that fast. It doesn't begin to saturate the 1Gbps network interface of the N4100. Concerned that this was just related to the overhead required in managing a RAID 5 array, I reconfigured the system into a four disk RAID 0 setup. Running the tests again I got 11.48MB/s reads and 13.07MB/s writes. An increase for sure, but not enough to warrant losing the redundancy provided by RAID 5.

 

Men kan jo bli en god grunn til å kjøpe harddisker nå ja.... ;)

Lenke til kommentar
Den er jo ikke god for så veldig mye mer enn rolig og sikker backup da .... går litt i seneste laget.. 2 sata i raid kan jo komme opp i ca 100 MB/s....

 

Using the same IOMeter throughput test I used in my XFX Revo 64 article, sustained reads were recorded as 10.15MB/s and writes as 8.42MB/s. During this time I kept an eye on the CPU usage on the N4100's status page. It was fluctuating between 50% and nearly 100%, so the device seems to be processing as best it can. 10MB/s however, isn't all that fast. It doesn't begin to saturate the 1Gbps network interface of the N4100. Concerned that this was just related to the overhead required in managing a RAID 5 array, I reconfigured the system into a four disk RAID 0 setup. Running the tests again I got 11.48MB/s reads and 13.07MB/s writes. An increase for sure, but not enough to warrant losing the redundancy provided by RAID 5.

 

Men kan jo bli en god grunn til å kjøpe harddisker nå ja.... ;)

6850729[/snapback]

Så kan man ikke koipere enormt store filer til og fra i hytt og pine da... Den hastigheten er mer enn god nok til normalt bruk. Det skal ikke by på vesentlige forsinkelser for en bruker å ha dokumenter og andre normale filer, som musikk og video lagret på den boksen - før man snakker om SMB med flere (over et par, tre) brukere som trenger samtidig aksess.

 

Dette ytelsesjaget er litt slitsom av og til. Bare best er best, men ser man litt større på det så er det jaggu mye som er godt nok :)

 

edit; OK, snakker vi video så blir det fort en èn-brukersak da :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

hvis jeg skulle kjøpe en slik løsning tror jeg heller jeg hadde gått for en s-ata raid-kontroller og 4-5 disker og hatt de i kabinettet mitt... det blir jo gjerne mye billigere og man har gjerne muligheten til å utvide til flere enn 4 disker.

men for all del, kjempe-produkt. har også siklet på slike, men jeg innså at jeg ikke trenger nettverkslagring...

jeg har svart riktig da, og regner med å vinne :p

Lenke til kommentar
hvis jeg skulle kjøpe en slik løsning tror jeg heller jeg hadde gått for en s-ata raid-kontroller og 4-5 disker og hatt de i kabinettet mitt... det blir jo gjerne mye billigere og man har gjerne muligheten til å utvide til flere enn 4 disker.

men for all del, kjempe-produkt. har også siklet på slike, men jeg innså at jeg ikke trenger nettverkslagring...

jeg har svart riktig da, og regner med å vinne :p

6851208[/snapback]

Hele poenget er vel å ha en standalone-boks, og ikke en fullverdig PC til formålet.

Lenke til kommentar

Aner ikke hva jeg skal ha en sånn sak til men regner med at det er kjekt når man får kjerring og unger i hus og alle vil sikre seg mot å rassere hele dokumentsamlingen sin. Så slipper man å drive med det derre DVD dævelskapet til sikkerhetskopiering osv.

 

Alle snagene på MP3 tilgjengelig på internet kanskje?? 4X750Gb perpendikulære HD'er og vips...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...