Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs på kjønn og hvor du gjør det. Oslo dyreklinikk ville ha hele 3000 +++ for å kastrere en jentepus, mens på sinsen dyreklinikk fikk jeg kastrert begge to for 3000, + fikk chip og vaksine, fikk tatovering (ID i øret, så folk vet at katten er IDchippet) som en bonus bare, de spurte om det var greit at de gjorde det siden det bare var ''noe de gjorde''.

 

Guttepus fikk jeg kastrert på veterinærhøyskolen for en billig penge (noen hundrelapper) men sinsen tilbyr også en billig ''pakke'' med IDmerking, kastrering og vaksinering for guttepuser for ca en tusenlapp.

 

Så det spørs.

 

Katter som er 1 år gamle er ikke lenger kattunger, så de er mest sannsynlig kastrert allerede. Spør dem.

Lenke til kommentar

Skjønner. Hvor mye koster det å kastrere en? Og de er begge to 1 år gamle. Og på sidene deres så stod det at de ikke kastrerer kattunger, betyr det at de ikke er sterilisert?

Kattene hos dyrebeskyttelsen er nok chipmerket også, det koster 750 kr per katt.

 

Hvis du henter to katter der betyr det at to katter som bor ute ett sted og har det færlt får et sted å bo.

 

Hvis du ikke har råd til 1200 kr for kattene, bør du vente med å skaffe deg katt uansett. Når du får katten er det flere ting du må kjøpe som kattedo og sand (den må være inne den første tiden så den ikke stikker av) og kattemat. Du bør kjøpe ordentlig mat til katten din i dyrebutikk og en stor sekk koster over 600 kr.

 

Hva hvis katten din blir syk og må til dyrlegen? Du kan ikke ha dyr hvis du ikke har råd til det.

Endret av mushi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner. Hvor mye koster det å kastrere en? Og de er begge to 1 år gamle. Og på sidene deres så stod det at de ikke kastrerer kattunger, betyr det at de ikke er sterilisert?

Kattene hos dyrebeskyttelsen er nok chipmerket også, det koster 750 kr per katt.

 

Hvis du henter to katter der betyr det at to katter som bor ute ett sted og har det færlt får et sted å bo.

 

Hvis du ikke har råd til 1200 kr for kattene, bør du vente med å skaffe deg katt uansett. Når du får katten er det flere ting du må kjøpe som kattedo og sand (den må være inne den første tiden så den ikke stikker av) og kattemat. Du bør kjøpe ordentlig mat til katten din i dyrebutikk og en stor sekk koster over 600 kr.

 

Hva hvis katten din blir syk og må til dyrlegen? Du kan ikke ha dyr hvis du ikke har råd til det.

 

Takk for bra svar:) Ja var det jeg tenkte på, altså mente ikke det å bare kjøpe selve kattene, men itilegg -i mangel av bedre ord bruker jeg dette- drifte begge kattene. Siden de må jo selvfølgelig forsikres, vaksineres, kjøpe mat, kattesand, leker etc etc.

Lenke til kommentar

Koster faktisk ikke så himla mye å ha katter faktisk.. kattesand kjøper jeg billig siden jeg liker å hive ut alt istedet for å sitte der en halvtime og grave etter klumper - ca 120 kr i mnd. Leker er en av og til utgift, og skal jeg kline ordentlig til får de hver sin stinkmus - 150 kr, av og til. Kattematen min, Josera 10kg sekker, kjøper jeg fra nettdyret.no, + frakt levert på døren koster det meg 450 kr annenhver måned. Veterinær slipper man heldigvis hvis man vaksinerer og steller godt med pus, veterinærforsikring for opptil 40 000 kr koster meg en 1000lapp i året pr katt.

 

Jeg har tre katter forresten, og syns de er vel verdt alle kronene som går til deres stell, selv om det ikke egentlig er noe særlig mye når jeg tenker på hvor kos de er :D

Lenke til kommentar

Koster faktisk ikke så himla mye å ha katter faktisk.. kattesand kjøper jeg billig siden jeg liker å hive ut alt istedet for å sitte der en halvtime og grave etter klumper - ca 120 kr i mnd. Leker er en av og til utgift, og skal jeg kline ordentlig til får de hver sin stinkmus - 150 kr, av og til. Kattematen min, Josera 10kg sekker, kjøper jeg fra nettdyret.no, + frakt levert på døren koster det meg 450 kr annenhver måned. Veterinær slipper man heldigvis hvis man vaksinerer og steller godt med pus, veterinærforsikring for opptil 40 000 kr koster meg en 1000lapp i året pr katt.

 

Jeg har tre katter forresten, og syns de er vel verdt alle kronene som går til deres stell, selv om det ikke egentlig er noe særlig mye når jeg tenker på hvor kos de er :D

 

Tusen takk for tips :)

 

Får kattungen i starten av november (er fortsatt for liten :love: ) så har du noen andre tips til hva jeg kan gjøre av stell? Siden du (dere) allerede har katter og mye erfaring med det. Som f.ek.s vasking, tannpuss/pleie, børsting og annet stell.

Lenke til kommentar

Det beste tipset jeg kan gi er å utsette pus for masse rart. Bad pus mens pus er liten, sjekk tenner titt og ofte, åpne munnen til den titt og ofte, samme med ører, øyne, kroppen generelt. Gjør så pus blir vandt med at du gjør masse rart. Har en pusekatt selv som er veeeeeldig skeptisk til fremmede mennesker, og det at jeg kan sitte og holde pus fast og gjøre alt jeg vil med den hjelper MASSE når vi er hos veterinæren!

 

Angående tannpuss av pus så lærte jeg at du kan like gjerne kjøpe sånn gassbind på apoteket (som man som regel bruker for å rense sår) dekk pekefingeren med denne, ha på litt tannkrem på størrelsen med en liten ert (som du har kjøpt hos veterinær spesielt for pus, selvsagt, de skal ikke ha vanlig mennesketannkrem) og så gnir du fingeren på tennene til pus. Dette fikk jeg vite at den beste veterinæren jeg noensinne har vært borti :)

 

Angående børsting får får du av mest hår med en furminator (koster vel en 50lapp på ebay, kan koste flere hundre i norske butikker) men ha også en vanlig børste ved siden av.

 

Når du vasker pus så unngå hodet, katter er egentlig veldig renslige av seg selv så i utgangspunktet så skal man ikke vaske dem, men hvis det går som med mine så vil de trenge en vask i ny og ne mens de er kattunger.. ikke hyggelig med masse bæsjflekker overalt :p Husk at pus skal ha shampoo som er spesielt egnet for pus. De er forresten også veldig drøye, min kostet vel 70 kr og jeg blander ut 1 del shampo med 4 deler vann. (står instruksjoner på flasken)

 

Veterinærforsikring av pus er også noe du må tenke på. Jeg har mine forsikret hos Agria siden de lar pus være forsikret hele livet, til motsetning fra de fleste banker som lar pusen din være forsikret hos dem til den blir rundt 7 år gammel, og etter det så vil de ikke ha noe med pus å gjøre lenger siden det er større sannsynlighet for at pus kan bli syk og sånt. Som sagt betaler jeg under en 1000lapp for en pus for forsikring hele året, for 40 000 pr år. Altså hvis en av kattene mine havnet i en alvorlig ulykke og måtte fjerne benet og dette koster 20 000 kr (tallene er tatt fra lufta) så vil man kun måtte betale en egenandel som er på 1000 kr + 10% av resterende sum. Resten dekker forsikringen. Man får 10% rabatt på forsikringen hos Agria hvis pus er chippet!

Lenke til kommentar

En refleksvest for pus vil jeg fraråde da det er større sannsynlighet for at pus kan sette seg fast diverse steder, men du får kjøpt halsbånd med refleks på, bare husk å kjøpe halsbånd av den typen som faller rett av ved motstand så pus ikke kveles.

 

Ja, og kjøpe gjerne en bunke av gangen, kattene mister de med gjevne mellomrom :-)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt refleksvest på min ene vimsefrøken. Det var ikke noe problem for henne, hvertfall. Den var med borrelås slik at den løsnet hvis hun hang fast i noe, var flere ganger jeg måtte lete etter den i området her ute :) Uansett er halsbånd veldig kjekt, jeg har også festet på en liten refleksfigur sammen med bjella slik at det blir ekstra synlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det beste tipset jeg kan gi er å utsette pus for masse rart. Bad pus mens pus er liten, sjekk tenner titt og ofte, åpne munnen til den titt og ofte, samme med ører, øyne, kroppen generelt. Gjør så pus blir vandt med at du gjør masse rart. Har en pusekatt selv som er veeeeeldig skeptisk til fremmede mennesker, og det at jeg kan sitte og holde pus fast og gjøre alt jeg vil med den hjelper MASSE når vi er hos veterinæren!

 

 

 

Hei, det var noe som slo meg, her jeg sitter med morrakaffen (tar høyde for at den kan være i sterkeste laget ...) - men det er nå slik at når jeg ser på dine anbefalinger for godt pusehold, så ligner det veldig på de samme tiltakene man foretar seg for å passe på "kvinnen" og oppnå et godt kvinnehold. Jeg tror det var slik jeg gjorde min kvinne såkalt "husvant" osv... Kan det være en sammenheng, eller fantaserer jeg?

 

funny-kitten-500x466-custom.jpg

Lenke til kommentar

Jeg blir så lei og irritert.. Nå har det seg slik at jeg for ca 1,5 år siden ga bort en av kattene mine til naboene (3 jenter +mor og far) siden deres katt ble påkjørt og siden de var så glad i hannkatten min som brukte å snike seg inn der og sove i yngstejenta sin seng osv. Det gikk jo kjempebra til å begynne med. Men han katten jeg ga bort er veldig langhåret, og har de siste månedene observert at han er veldig redd mennesker og har sykt mange floker. Jeg ble litt irritert, så jeg gikk bort til den ene naboen min (mammaen til faren i huset til de som har katten) og sa veldig høflig at jeg hadde observert de her flokene og ville informere om at dette kan være svært smertefult for katten. Hun ble litt sur og sa at de hadde snakket om å gjøre det, men ikke kommet til det. Så jeg trodde at siden jeg hadde sagt noe, at de ville gjøre noe med det. Men det har nå gått 2 nye måneder, og jeg så nettopp katten utenfor her, og nå har han enda mer floker, det ser skikkelig ubehagelig ut, og når jeg skulle prøve å kose med han så ble han livredd og løp bort.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, føler at jeg burde gjøre noe - men hva? Det er vel veldig uhøflig å gå bort og nevne det igjen, jeg mener. Jeg ga han jo bort, men.. Er det ingenting jeg kan gjøre? Er jo ikke akkurat slik at jeg kan ringe noe dyrepoliti og levere klage - dyr har jo nærmere ingen rettigheter her i Norge.. Tips??

 

EDIT: Kan forsåvidt nevnes at de her naboene gikk til anskaffelse av hund, og det er etter dette at han ikke har fått den pleien han trenger.

Endret av Extraterrestrial
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...