Gå til innhold

Mobil under kjøring


MortenVatland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo lov å prate mens man kjører bil. Men med handsfree da vel og merke. En ting som gjør at folk prater "håndholdt" er at det var lov før, og at det liksom er allmennt akseptert at man gjør det. Bare purken som sier nå på det! Vil si at det er like forstyrrende å skal følge med på han som sitter i passasjersetet å bare prater bambus jeg ikke vil høre på en gang =) Men jeg skjønner godt frustrasjonen din!

Lenke til kommentar

Ser stadig vekk bilister som veiver rundt i kjørebanen, både utenfor sidekantlinje og over midtstrek. Ser stadig vekk bilister som holder på å kjøre ut i rundkjøringer, brase ut i ktyss hvor de har vikeplikt, kjøre på rødt lenge etter at det har skiftet, samt foreta andre rare krumspring. Felles for de alle er at de holder en mobiltelefon opp til øret, og forsøker både å gire og styre og håndtere stereo med den andre hånden. (Ser også mange som parkerer i rundkjøringer for å snakke i håndholdt mobiltelefon.

 

Dette forbudet blir stadig omtalt i pressen. Hvordan kan oppegående mennesker unngå å kjenne til det (og som bilist må du være oppegående..)

Lenke til kommentar
Dette forbudet blir stadig omtalt i pressen. Hvordan kan oppegående mennesker unngå å kjenne til det (og som bilist må du være oppegående..)

6833496[/snapback]

 

Fordi folk gir faen. Når folk legger seg 20 km/t over fartsgrensa er de fullstendig klar over at det er ulovlig, men svært mange velger å gjøre det likevel fordi det passer dem bra å gjøre det. Det samme gjelder mobiltlf. Alle vet utmerket godt at det er imot loven å snakke i håndholdt mobiltelefon når man kjører, men mange gjør det likevel, fordi det passer dem greit å gjøre det.

 

Når risikoen er minimal for å bli tatt og konsekvensen av å bli tatt er relativt liten, gjør folk som de selv vil og slik det passer dem.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gjør begge deler :p Bare gammal vane.

Har mange ganger møtt purken i ca 85 i 70 sone me mob i hånda, men virker ikke som de bryr seg, de vet jo hvem jeg er , men ennå ikke sagt noe når jeg har møtt dem!

 

Eneste de reagerer kraftig på er at man ikke bruker belte, men det er det første jeg gjør, når jeg ska kjøre, bruker belte :p

Lenke til kommentar

Jeg merker iallefall at konsentrasjonen synker mye når jeg snakker i telefonen. Nå kan jo det være pågrunn manglende erfaring i trafikken også da at det blir litt mye på en gang.

 

Men de testet også dette med mobilsnakking opp mot promillekjøring på mythbusters og de fant ut at det var farligere å kjøre mens man snakket i mobiltelefon enn når man hadde litt promille(husker ikke hvor mye det var i promille, men tror det var akkurat på ulovlighetsgrensen i USA, noe som er høyere enn grensen i norge om jeg ikke husker feil) Så det er jo noe å ta i betraktning, jeg lar iallefall bare telefonen ligge å ringe om jeg kjører nå, så kan jeg heller stoppe når jeg har mulighet for det å ringe opp igjen. :cool:

 

Det å skrive SMS mens man kjører er bare idiotisk, å jeg håper politiet slår hardt ned på det om de skulle se det!

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Det å prate i mobil under kjøring kan selvfølgelig gå ut over ens evner til å oppfatte situasjoner,og det å sitte med mobilen til øret spesielt i bykjøring,er ikke mindre en tabu. Folk "glemmer" å kjøre i lyskryss når det skifter fra rødt til grønt fordi de er "ikke til stede". Idiotisk bytte av filer er også en annen ting jeg ser ofte,der de glemmer å se i sidespeilet fordi de er mer opptatt av personen i andre enden av mobilen sin. Har vært yrkessjåfør i snart 7 år nå,og jeg ser så mye rare episoder i trafikken hver eneste dag,at man nesten ikke skulle tro det var sant. Ved juletider i fjor utenfor Oslo,ble jeg påkjørt bakfra mens jeg sto stille for å slippe over noen fotgjengere ved en fotgjengerovergang. Jeg hopper ut og går tilbake til han som kjørte på meg,og ut kommer han ..pratende i mobilen. Han hadde sittet å pratet med kona si,og sa at han ikke hadde sett at jeg sto der..

Nei..er vel ikke lett å få øye på meg! :hrm:

Og dere som synes det er helt greit å drive med sms når dere kjører,sikkert gøy det helt til den dagen dere er litt uppmerksomme og kjører på en unge som løper ut i veibanen.For å ta et grimt eksempel.

Lenke til kommentar

Blir ikke mer uoppmerksom av å snakke i mobilen enn å snakke med en passasjer da. Har man kjørt en stund så går ting så automatisk at å snakke ikke skal være noe problem å gjøre samtidig.

 

Er enig at i å skrive en SMS mens man kjører ikke alltid er like lurt, men har opplevd at andre ting gjør folk mer uoppmerksomme. Når du har kjørt bil i 3 timer så er det fort gjordt å tenke på noe annet eller å stirre på et hus du syns er stort/stygt/pent osv... Har man litt uflaks da så står køen stille noen meter foran deg når du ser tilbake på veien.

Lenke til kommentar
Blir ikke mer uoppmerksom av å snakke i mobilen enn å snakke med en passasjer da. Har man kjørt en stund så går ting så automatisk at å snakke ikke skal være noe problem å gjøre samtidig.

Problem og problem. Alle undersøkelser jeg har sett tyder på at man får en del høyere reaksjonstid av det, så om man tror at ikke man gjør det, lurer man sansynligvis seg selv. Hvis man vil være en trygg sjåfør er det viktig å være klar over, slik at man vet at man bør utsette samtaler i situasjoner der man må være ekstra oppmerksom i trafikken.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

om jeg skal snakke i mobiltelefon så pleier jeg som regel å kjøre inn til siden om mulig..

 

Man må fjerne minst en av disse tingene for at det skal gå:

 

*Gire

*Ratte

*Blinke

*Holde mobiletelefon

 

Forresten, hvilke regler er det som gjelder for handsfree egentlig?

Hørt om at det ikke går ann å ha handsfree med kabel, og at telefonen må sitte i telefonstativ..? Er det noen som har sett handsfree-/mobilbrukreglene noe sted? Klarer ikke helt å finne.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Mobilen kan være et lite problem hvis bilen har manuellt gir, ja. Er enig der. Holder du telefonen med venstre hånden må du fjerne høyrehånda fra rattet for å gire noe som gjør at du kjører noe vinglete og tiden det tar før du får reagert for å svinga unna noe som eventuellt kommer i veien stiger. Du kan heller ikke bruke blinklysa som er på venstre side.

 

Med automatgir går det helt fint derimot. Du har alltid et bein og en hånd ledig der :). Det er med manuellt gir det er fysiske problemer med å kunne kjøre og holde mobilen samtidig, og det er sikkert derfor kravet om handsfree ble satt inn. Med automatgir er det bare snakkinga som tar vekk oppmerksomheten fra kjøringa når du kjører og snakker samtidig, og da gjelder jo akkurat det samme for handsfree og passasjerer i bilen :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...