Gå til innhold

Acer 8204WLMi hjelp..


sdf123

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp kjøpt meg en 8204 maskin, specs: core duo t2500(2GHz), 2GB ram, 120gb hd, ati X1600 skjermkort. jeg formaterte hele greia, liker bedre en clean install enn en maskinen med masse produsent tull.

 

Første jeg lurer på er om windows skjønner hva slags CPU jeg har, i

CPU-Z står det:

 

Spesification: Genuine Intel® CPU T2500 @ 2.00GHz

Core Speed: 1000,1 MHz

 

Skal ikke core speed være 2000 MHz?

 

Føler at maskinen er litt treig, og den burde jo ikke være det. Er van med en stasjonær amd x2 3800.

 

Vifta går også hele tiden, stopper aldrig etter den har startet, tempraturen ligger rundt 53grader.

 

Noen som kan hjelpe her, så tas det i mot med stor Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Core speed betyr at maskinen kjører på 1000MHz akkurat når du sjekket, for den har en innebygd funksjon kalt speedstep, som klokker ned prosessoren når ikke all kraft trengs for å utføre oppgaven. Dette er for å spare batteri, samt og ikke gjøre maskinen for varm :)

Du kan og laste ned et program som heter NoteBook Hardware Control... Der kan du styre cpuen ned i 800MHz, eller du kan bruke et program som fulgte med maskinen som vel heter ePerformance, som tar prosessor helt ned i 600MHz. Her kan du og styre lysstyrke på skjermen, hvilke funksjoner som skal være tilgjengelige for deg i de forskjellige strømsparingsmodusene. Anbefaler å bruke dette, uansett :) Håper dett hjalp deg litt i alle fall!

Lenke til kommentar
Core speed betyr at maskinen kjører på 1000MHz akkurat når du sjekket, for den har en innebygd funksjon kalt speedstep, som klokker ned prosessoren når ikke all kraft trengs for å utføre oppgaven. Dette er for å spare batteri, samt og ikke gjøre maskinen for varm :)

Du kan og laste ned et program som heter NoteBook Hardware Control... Der kan du styre cpuen ned i 800MHz, eller du kan bruke et program som fulgte med maskinen som vel heter ePerformance, som tar prosessor helt ned i 600MHz. Her kan du og styre lysstyrke på skjermen, hvilke funksjoner som skal være tilgjengelige for deg i de forskjellige strømsparingsmodusene. Anbefaler å bruke dette, uansett :) Håper dett hjalp deg litt i alle fall!

6832514[/snapback]

Ok

 

Nå har jeg testet med SuperPI og Prime95 kjørende, cpun ligger så og si stabilt på 1.000MHz hele tiden og CPU load er ca 80%. Hvorfor øker ikke CPUn her? Tempraturen har steget fra 49 til 56 grader. Viften går rolig, men ikke lydløst.

Finnes det er greit program i stedet for Prime95 og SuperPI til Core Duo?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan har det gått med denne?

Har samme maskin - ca 2 mnd gammel. Den er faktisk tregere enn min 3 å gamle CL56. Kjørte også clean install, men oppstarten er helt håpløst TREG!. Fra jeg logger på tar det flere minutter før den har lastet alt mulig, og det kan virke som det er Acer's programvare som bruker tid. (selv om jeg kun har installer ePowerManagement og ePerformance - Da jeg fikk maskinen - før jeg formaterte og reinstallerte - var det vel 8 "e-programmer" fra Acer som var installert...

 

Surfet litt igår ang core duo og fikk inntrykk av at denne ikke kan klokke seg selv etter "belastning", men at man må endre klokkehastigheten manuelt..? Dette stemmer forsåvidt med min erfaring. core 2 duo fikser dette selv? Må jo si jeg i såfall blir skikkelig oppgitt over Intel, hvis de har utelatt denne funksjonen som min gamle pc med pentium M har!!

 

Fra et bra førsteinntrykk, er jeg for øyeblikket ekstremt skuffet over min nye acer 8204, men gjør et forsøk på ny reformatering og installasjon.

 

Enda en irriterende ting: Her som jeg sitter med headset så støyer det SKIKKELIG hver gang jeg trykker ned en tast på tastaturet (Og hvis jeg holder den inne så støyer det så lenge jeg holder inne) dette selv med nyeste drivere....

 

Burde kanskje vært opprettet en egen tråd med 8204 erfaringer... hehe

Lenke til kommentar
Den er faktisk tregere enn min 3 å gamle CL56.

7002548[/snapback]

 

Off-T: Nå er jo CL56 en sjeldent rå maskin! :p (ja, jeg har denne...)

 

On-T: har vært nevnt i noen tidligere tråder at Acer-maskinene er satt opp til å kjøre FAT32 filsystem fordi den proprietære recovery-løsningen til Acer krever dette, og at dette ikke er bare-bare å løse ved å konvertere til NTFS direkte i Windows. Visstnok gjør dette at cluster-størrelsen blir på 512 bytes (?), mens det optimale er 4096. Det ble også nevnt at man kan bruke PartitionMagic til å konvertere fra FAT32 og manuelt velge cluster-størrelse på 4096 bytes.

 

(skal ikke garantere at detaljene stemmer her - har hverken Acer-maskin eller valgt noe annet enn NTFS ved installasjon av Windows).

Lenke til kommentar

Hei,

 

JA, syntes også maskinen er forsåvidt treig til å ha så pass bra specs! Bruker også lang tid på å boote inn i windows fra jeg slår på maskinen, har laget en clean install etter en formatering hvor jeg laget 2 ntfs partisjoner. Har også kun installert ePower og ePerformance. Utrolig rart :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...