Gå til innhold

Din beste 5-minutters rett!


DE1

Anbefalte innlegg

Quesedillas.

 

Du tar to-tre store tacolefser, og legger ost (Helst vellagret norvegia) på den ene halvdelen. Så putter du på skinke (røkt er best), pepperoni eller hva du vil ha, og steker det på passelig sterk varme. Jeg bruker en mellomting mellom 6-7-8, og det går til 10.

 

Du kan også ha krydder/ketchup oppå.

Hvis du har litt kyllingfilét til overs, så steker du den og putter den inni.

Smaker utrolig godt, tar ikke lang tid, og det er enkelt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Prøver å lage litt liv i denne tråden igjen jeg.

 

Jeg lagde meg noe godt i går. Siden vi var tom for ordentlig brød (hadde bare loff, og den var ikke særlig god. Hadde heller ikke tid til å dra til butikken, så jeg måtte improvisere.)

 

Jeg ristet fire skiver loff mens jeg stekte litt kalkunfilet (kan byttes med kyllingfilet). Denne kutter du i to slik at du får to skiver på 1-1.5 cm.

Krydre med salt og pepper, og stek til de er gjennomstekt.

Finn så frem skivene (tror det blir bedre med ordentlig brød, har ikke fått lagd det igjen.)

Ta en liten dæsj tomatpuré på den ene siden, og du kan godt ha litt hvitløkssmør på den andre siden. Tomatpuréen kan byttes ut med sånn salsa som følger med taco-kits.

Så legger du kyllingfiléten oppå, og strør på ost. Helst Jarlsberg eller lignende, men jeg brukte den pizzaosten med Jarlsberg og Norvegia og den smakte ypperlig.

Så legger du på den siste skiven, og tar et tynt lag med ost på toppen. Dette stekes i 5-10 minutter på 250° C i ovnen til osten er skikkelig smeltet.

 

Smaker veldig godt, og det går nokså fort å lage.

Lenke til kommentar

Eggerøre;

 

6 egg

6 ss vann

1 ss smør

litt salt

hakket gressløk

 

 

 

1. Visp eggene sammen. Tilsett vann, gressløk og litt salt.

 

2. Smelt smøret i stekepannen og hell i eggerøren. La den stivne på svak varme mens du rører forsiktig mot bunnen av pannen i lange tak.

 

3. Eggerøren er ferdig når den er fast, men ikke hard og brent.

 

 

 

Velbekomme ;)

Endret av hauer
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Får vel si min favoritt også da.. men synes de som de fleste kommer med er litt for standard da, folk kjenner jo til dem, så er det vel ikke nødvendig å skrive den samme retten flere ganger? ser speilegg har gjentatt seg noen ganger.

 

1pk Fine baguetter (2stk, store (30-40cm)) (Slike som man steker selv)

1box bogskinke(eller annen skinke du kan skjere opp i passe store biter)

OST (of your choice)

Ketshup

Paprika krydder

Organo

 

Det du gjør,

Sett på stekovnen, (har du vifte ovn, bruk vifta, da går det fortere å få varme på ovnen).

Skjer Baguettene på midten, ikke helt igjennom, bare slik at du får fylt opp med det du skal ha i.

Start med å smøre(sprute) litt ketshup i bunnen.

Skjer nå opp skinken, og putt den nedi.

Ha ønskelig mengde Oregano og Paprika krydder nedi.

Skjer osten med ostehøvel (det er som oftest enklest) og legg over.

 

Visst ønskelig kan du ha litt paprika krydder og organo på toppen igjen. Men merk at den ikke fester seg bra på osten. Du kan også ha litt ost under skinken.

Tar ca. 5min på 250grader.

 

* Ovnen trenger ikke å ha oppnådd riktig temp. bare peis de inn.

 

Totalt sett, avhengig av hvor lang tid det tar for ovnen din å bli varm. 10-15min.

 

Dette er veldig enkelt å lage, og jeg har imponert damen flere ganger med dette som mat om kvelden, og som lunch.

[

YumYum_tutorial___Food_by_Gaarulf.png

 

Endret av Gaarulf
Lenke til kommentar

Stekte fiskeboller

1 boks fiskeboller (Vesterålens, til nøds Bjelland. Alt annet smaker dritt)

1 boks hermetiserte tomater

Brød

 

Stek fiskebollene til de begynner å bli gyldne. Ha over tomatene. Bruk krydder du liker (feks. nykvernet pepper). Ha på brødskivene og nyt.

Lenke til kommentar

Varm opp et par tortillas/wraps (whatever). Skjær grillet kylling i små terninger, sammen med salat, løk, agurk osv, det du vil ha inni.

 

1: Legg tortilla på en tallerken

2: Legg på en liten dunge kylling (spørs på hvor stor tortilla er)

3: Strø over grønnsaker og annet stash (jeg bruker løk, mais, salat, og noen ganger agurk)

4: Strø over et medium tykt lag med revet osv

5: Ha på salsa eller ketchup eller noe hvis det er ønskelig

 

YUM

Lenke til kommentar

Har lagd mye burger i det siste. Stek (eller grill, nam) burgere mens du toaster brødene litt. Legg på masse friske grønnsaker (salat, suragurk, rød løk, paprika, avocado, eple, f.eks.). Enda bedre blir det hvis du legger på litt bacon og ost (gul/hvit/blåmugg/brie/camembert/you name it) også.

 

Det viktigste synes jeg er dressingen! Her er det masse muligheter. Dressingen er liksom "sjela" til burgeren. For å spare tid kan man lage sausen på forhånd, og ha den klar i kjøleskapet.

 

Enkel dressing:

 

1. En eller annen type tomatsaus (ketchup, pastasaus, puré, etc.)

2. En eller annen type sennep (fransk, tysk, søt, sterk, etc.)

3. En eller annen type majo (lett, vanlig, remulade, etc.)

 

Blandes sammen.

 

 

Ranch dressing:

 

6 spiseskjeer majones

1 stor hvitløksbåt

litt hakket persille

litt hakket dill

evt. litt hakket vårløk eller gressløk

smak til ved å skvise over litt sitronsaft.

 

Blandes sammen.

 

Majonesen kan sikkert byttes med f.eks. Creme Fraiche hvis man heller føler for det, men da ville jeg holdt litt tilbake på sitronsaften.

 

 

"Heinz no. 57":

 

En kopp Heinz ketchup

3/4 kopp rosiner

1/2 kopp eplesyltetøy

1 teskje kanel

2 spiseskjeer italiensk dressing

1 teskje chilipulver

1 teskje salt

2 klyper sort pepper

 

Blendes sammen.

 

Det er sinnsykt mange forskjellige måter å lage burger på, og de fleste av dem tar under 5 minutter å lage, så lenge du har frosne burgere og dressing klart.

Lenke til kommentar
Ta en brødskive (eller to), smør på passelig med kaviar og legg på et lag med ost på toppen. Deretter en tur i mikroen til osten begynner å boble. Enkelt og utrolig godt. :)

 

Høres sikkert utrolig sært ut, men er faktisk veldig godt.

 

det var svært sært også. ikke noe godt heller, fikk spist de 2 skivene jeg laget med kaviarost, og angrer på det nå :( blææ

Lenke til kommentar

Beste rett som faktisk lar seg lage på (under) fem minutter? Tunfisksalat!

Framgangsmåten er enkelt og greit å dynge på med det man finner av salat, rødløk, mais, paprika, fetaost, osv. Dette selvsagt i tillegg til en boks tunfisk og det en måtte like av dressing. Brød er godt ved siden av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...