MistaPi Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 (endret) ifølge Capcom sine estimater. As for hi-def graphics, they pointed out "frame rate, fill rate, texture quality and size are more problematic than shader." Because of their estimation that 60fps is impossible for next-gen-esque imagery. They added lightweight 2.5D motion blur to make 30fps look smoother. Besides MSAA mini buffer is used in effect drawing to gain more fill rate (with the premise that GPU can use MSAA mini-buffer without cost). For better texture compression, they do original texture compression which appropriates an alpha channel for an extended information area and decompress it with programmable shaders. - http://www.rbbtoday.com/news/20060904/33625.html Andre ting som ble nevnt om deres framework spill motor: # The Framework engine is adopted in games including Dead Rising, Lost Planet, Resident Evil 5, Devil May Cry 4, Monster Hunter 3.# The Framework engine has 3 characteristics: multi-platform support, multi-core optimization, tool integration. # As for multi-core optimization, the session mainly discussed methods for symmetric multi-core (Xbox 360). Since parallelization per module or loop which are often seen in parallel programming is not suitable for a game engine, parallelization per task including player character, enemy, bullet, camera, effect generator etc. is mainly used in the engine. # To suppress parallelization bugs such as dead lock, they made 2 clearly separated rules called "parallel update" which has no dependency and "synchronized update" in which each task can refer to and update other tasks. Task relationships and synchronization update intervals are adjustable on a GUI tool to make it easy to find parallel processes against the rules. # The performance for 1 thread vs 6 threads is, 2.6x in Dead Rising, and 2.15x in Lost Planet (under development). The CPU load is 80% for the main thread, 70% for rendering and sound, and 50-60% for other parallelized tasks. # There were only a few parallelization-related bugs against the rules in thousands of bug reports in the bug-checking period of the Dead Rising development, which shows totally parallelized application doesn't necessarily equal a bug-hell and they can realize stable parallelization thanks to the parallelization techniques and the strict rules in the Framework engine. # The Framework engine can run not only on Xbox 360 but also on PLAYSTATION3 (asymmetric multi-core) and PC (single-core/multi-core). Parameters of its units can be edited to test it on real hardwares for each platform. Endret 7. september 2006 av MistaPi
Lindros Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Dette gjelder først og fremst for grafikk motoren som Capcom bruker på en del 360 spill. At 60fps ikke er mulig med next gen grafikk blir ganske så misvisende.
ShredLord Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Square Enix sin White engine som brukes i Final Fantasy XIII-spillene til Ps3 kjører i 60fps. Men den er ikke lagd med tanke på 360, som "bare" har tre symmetriske kjerner, men med tanke på Ps3(vi vet hvor mange kjerner den har nå). Tror nok uansett spill vil komme senere som vil se bra ut på begge konsoller og være i stand til 60fps. Forza 2 kjører i 60fps, gjør det ikke?
Firvulag Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Dead rising selger som FY og motoren til DMC4 støtter multiplatform. DMC4 på xbox anyone?
arnegn Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Square Enix sin White engine som brukes i Final Fantasy XIII-spillene til Ps3 kjører i 60fps.Men den er ikke lagd med tanke på 360, som "bare" har tre symmetriske kjerner, men med tanke på Ps3(vi vet hvor mange kjerner den har nå). Tror nok uansett spill vil komme senere som vil se bra ut på begge konsoller og være i stand til 60fps. Forza 2 kjører i 60fps, gjør det ikke? 6819564[/snapback] Bra du holder motet oppe i disse ps3-nedgangstider, ShredLord. Men jeg tror kanskje du bør moderere forventningene dine litt så du ikke blir veldig skuffet.
ShredLord Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Jeg ser på mine forventinger som moderate og realistiske jeg... Men skal gjerne medgå at jeg ble JÆVLIG skuffa i går.
StaBBer Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Dead rising selger som FYog motoren til DMC4 støtter multiplatform. DMC4 på xbox anyone? 6819934[/snapback] Blir ikke overrasket om vi får høre nettopp det på TGS. Går kraftige rykter om det i hvert fall.
TCi Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Hmm... kjører ikke Burnout Revenge til 360 i 60fps da.
ShredLord Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 (endret) Blir ikke overrasket om vi får høre nettopp det på TGS. Går kraftige rykter om det i hvert fall. Nei, DET skjer nok ikke . Confirmed Ps3-exclusive "Devil May Cry 4 has been confirmed to be a PlayStation 3 exclusive and will most likely be released in 2007. Development of the action game was revealed at last year's Sony pre-E3 press conference, much to the delight of many fans." Endret 7. september 2006 av ShredLord
Firvulag Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 holder enda håpet oppe^^ men vist ikke capcom liker å tjene penger så.. skal vel komme en stor announcement om DMC4 i morgen så blir d spillbart på TGS.
kakarlsen Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Blir ikke overrasket om vi får høre nettopp det på TGS. Går kraftige rykter om det i hvert fall. Nei, DET skjer nok ikke . Confirmed Ps3-exclusive "Devil May Cry 4 has been confirmed to be a PlayStation 3 exclusive and will most likely be released in 2007. Development of the action game was revealed at last year's Sony pre-E3 press conference, much to the delight of many fans." 6821263[/snapback] Vel, Både Resident Evil 4 og Killer7 skulle være GameCube-eksklusive, så jeg vet ikke helt hvor mye man kan stole på Capcom når det gjelder slikt
Lindros Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Hmm... kjører ikke Burnout Revenge til 360 i 60fps da. 6821244[/snapback] Mange 60fps spill til 360.
MistaPi Skrevet 7. september 2006 Forfatter Skrevet 7. september 2006 Square Enix sin White engine som brukes i Final Fantasy XIII-spillene til Ps3 kjører i 60fps.Men den er ikke lagd med tanke på 360, som "bare" har tre symmetriske kjerner, men med tanke på Ps3(vi vet hvor mange kjerner den har nå). Man kan utføre mer arbeid med flere kjerner, men det gjør det ikke lettere å oppnå god ytelse, heller tvetimot. Latency problemer med task splitting, venting på data fra de andre kjernene etc. Men dette er nok uansett heller hovedsaklig et GPU problem der det ser ut som at utilstrekklig fillrate er den største synderen. Tror nok uansett spill vil komme senere som vil se bra ut på begge konsoller og være i stand til 60fps.Forza 2 kjører i 60fps, gjør det ikke? 6819564[/snapback] Men gjør den det med "next-gen-esque imagery"? Men ja, det vil være spill utviklere som klare å få frem veldig pen grafikk @ 60fps, men jeg tror nok mange, kanskje den store majoriteten vil se seg tvunget til å kutte ned til 30fps for å oppnå en høy grafisk nivå.
ShredLord Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Man kan utføre mer arbeid med flere kjerner, men det gjør det ikke lettere å oppnå god ytelse, heller tvetimot. Latency problemer med task splitting, venting på data fra de andre kjernene etc. Men dette er nok uansett heller hovedsaklig et GPU problem der det ser ut som at utilstrekklig fillrate er den største synderen. Det tviler jeg på er et problem. Jeg kunne gravd fram linker nå, men alle (som jeg har sett) utviklerne som utvikler spill eksklsusivt til Ps3 bruker i stor grad SPU`ene. Når du nevner latencey så blir ikke det et så stort problem vil jeg tro på grunn av at alle SPU`ene har direktetilgang til minnekontrollen som er on board med prosessoren. En annen ting er også at SPU`ene ikke er symmetriske, og i tillegg har eget local memory, istedenfor bare en cache som må dele på. Uansett, det blir spennende å se hva som skjer Men ingen av arkitekturene verken i Ps3 eller X Box 360 er helt på trynet, alt er der av en grunn.
MistaPi Skrevet 7. september 2006 Forfatter Skrevet 7. september 2006 (endret) Det tviler jeg på er et problem. Jeg kunne gravd fram linker nå, men alle (som jeg har sett) utviklerne som utvikler spill eksklsusivt til Ps3 bruker i stor grad SPU`ene. Når du nevner latencey så blir ikke det et så stort problem vil jeg tro på grunn av at alle SPU`ene har direktetilgang til minnekontrollen som er on board med prosessoren. En annen ting er også at SPU`ene ikke er symmetriske, og i tillegg har eget local memory, istedenfor bare en cache som må dele på. CPU'er og koding er ikke min sterke side, men jeg mener det er mange nok utviklere som har ytret sin frustasjon med å jobbe med multi-core CPU'er til at dette er et ganske reelt problem. Endret 7. september 2006 av MistaPi
ShredLord Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Vel, jeg tviler ikke på at det er delte meninger rundt dette i utviklermiljøene . Men at det til sjuende og sist vil komme oss forbrukere til gode håper jeg nå på!
Bloody Mess Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 Det er flere spillutviklere som har sagt at de syns det er enklere og mer effektivt å programmere for 360 enn PS3, men jeg er sikker på at det er noe som kommer til å jevne seg ut etterhvert som Sony kommer med bedre devkits.
siDDis Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 Programmering for fleire kjerner er eit HERK uansett korleis ein vrir og vender på det! Det er heilt håplaust å dra 100% nytte av fleire kjerner. Jo fleire kjerner jo dårlegare effektivitet. Og Microsoft har utan tvil det beste og mest effektive utviklingsverktøyet. Her må eg som Linux fanboy til og med leggja meg flat. Men Microsoft sine standarder er ikkje alltid like gode på forskjellig hardware. Men nå handler jo dette om konsoll med fast hardware.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå