Gå til innhold

Ble slank på egg og bacon :S


Anbefalte innlegg

Jeg leste om en som kutta ut de fleste karbohydrater og gikk over til proteiner og fett.

Det resulterte i ett vekttap på 36kg samt at kolestrolet var lavere enn før.....

 

Les det selv her!

Kan det hende at vi blir rådet i feil vei?

 

Selvsagt er noe karbohydrarter bra, men potet, ris og pasta som vi skal ete er kansje ikke så bra som vi tror.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke fett er farlig. Jeg har selv erfart å gå ned 10 kg ved bruk av Fedons metoder, som på mange måter går tradisjonell kostholdslære midt imot. Det innebærer blant annet at man ikke trenger å frykte fett og proteiner, men passe seg for mye annet, blant dem mange tradisjonelt typisk norske matvarer. Ikke rart hele kostholds"ekspert"-Norge gikk rett i strupen på ham. Greia er at de tradisjonelle kostholdsfilosofiene stort sett er basert på antagelser og logiske slutninger, men kroppen er for avansert til at dette holder. Moderne teori, f.eks. den som ligger bak Fedon/Atkins, bygger derimot på forskning.

 

Jeg ble forbannet nesten hver gang disse teoriene ble omtalt i pressen, som brukte alle skitne triks i boka på å sverte dem. Man merket at språkbruken i disse artiklene var meget negativ, og journalistene trakk gjerne inn Fedons inntekter for å så tvil om kredibiliteten hans. Disse metodene har tydeligvis hjulpet, for nå er det ikke så mye snakk om dette lenger.

 

Det som derimot er artig, er at når man leser artikler skrevet av disse såkalte "kostholdsekspertene" nå, er at de ofte tar opp sukkeret og stivelsesens innvirkning på blodsukker og insulin, noe som er GRUNNSTEINEN i den moderne kostholdsfilosofien de for ikke så lenge siden kjempet imot med nebb og klør. De har med andre ord i høy grad stilltiende akseptert og adoptert tankegangen, og prøver nå å slippe unna med å presentere den som sin egen. Man kan si at de i høy grad har lykkes.

 

EDIT: Her er forresten en tankevekker: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128810

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat veldig nytt at om man kutter karbohydrater og spiser 30-40% fett og 2,5-3gram per kilo kroppsvekt med proteiner at fettprosenten vil forsvinne, da kroppen venner seg til fettet som ressurskilde. Det er jo det slik "Timed Carb Diet" baserer seg på. Man har dager med tilnærmet ingen karbohydrater, så har man en til to dager oppkarbing i uka. Grovt sett var det vel slik, husker ikke helt. Men bacon... jaja.

Lenke til kommentar

Tjah, jeg kan stort sett slanke meg på det meste, spørs bare hvilken mengder jeg inntar. Hvis jeg ønsker, så går jeg rimelig enkelt ned 1-2 kg pr. uke og holder meg der, nå kan det jo nevnes at jeg trener en god del i tillegg... Så hvis ikke jeg spiser "nok" så raser jeg ned i vekt. Egg og Bacon er da vanlig frokost ? Er det ikke, er foresten lenge siden at det har blitt bevist at man ikke får høyt kolestrol av å spise mat som inneholder kolestrol (f.eks egg)

Lenke til kommentar
har aldri vært store kjøtt spiseren....

6807409[/snapback]

 

Kan være lurt å spise kjøtt, pratet med en bodybuilder som ikke spiste særlig med kjøtt, men etter han begynte å spise kjøtt "BAM", begynte musklene å komme fort, sa han til meg. Så det kan lønne seg å spise mye kjøtt når man er aktiv kroppsbygger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg leste om en som kutta ut de fleste karbohydrater og gikk over til proteiner og fett.

Det resulterte i ett vekttap på 36kg samt at kolestrolet var lavere enn før.....

 

Les det selv her!

Kan det hende at vi blir rådet i feil vei?

 

Selvsagt er noe karbohydrarter bra, men potet, ris og pasta som vi skal ete er kansje ikke så bra som vi tror.....

6807184[/snapback]

 

ris er veldig bra, brunris.

fullkornspasta er bedre enn vanlig

poteter med skrell er vel best.

 

hvorfor skulle polert ris være bra?

hvorfor skulle korn vært bra hvis du fjerner alle mineraler og vitaminer og fiber ut av det?

eneste som blir igjen er rent sukker og protein.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg tør å begynne å spise masse fettrik mat. Jeg tror at det er rett som sier i den artikkelen, men jeg tror også det funker best for de ekstremt overvektige, når man nærmer seg målet så tror jeg ikke at fettrik mat vil kunne gjøre deg smal rundt midjen og flat mage. Jeg tror som sagt det spiller en jævli stor rolle at man kutter ut enorme mengder karbohydrater med en fettrik kost, men det vil ikke gjøre deg til noe lance armstrong når du nesten er i mål, da tror jeg eneste muligheten er å kutte ut fettet også.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid spist masse poteter, blir vel i hvert fall 25-30 i uka :p . Tror ikke det har så mye å si... Men jeg er ikke noen ekspert :tease:

6912525[/snapback]

Prøv å kutte ut det en uke med grønnsaker (salat o.l)

Da legger du sikkert merke til at noe skjer :p

6912645[/snapback]

 

Uff, det orker jeg da ikke :p . Jeg kunne kanskje godt over til kun kjøtt, men det er vel ikke gunstig... Er uansett slank nok som det er :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...