Gå til innhold

Ble slank på egg og bacon :S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg leste om en som kutta ut de fleste karbohydrater og gikk over til proteiner og fett.

Det resulterte i ett vekttap på 36kg samt at kolestrolet var lavere enn før.....

 

Les det selv her!

Kan det hende at vi blir rådet i feil vei?

 

Selvsagt er noe karbohydrarter bra, men potet, ris og pasta som vi skal ete er kansje ikke så bra som vi tror.....

6807184[/snapback]

Det er mye det Atkins dietten går ut på.

Den tar utgangspunkt i å kutte alle karber, og kun fett og protein for å havne i ketose elns. Når man har havnet i det stadiet etter en ukes tid så kan man pisse på en strip og få det bekreftet.

Innsigelsen mot denne type dietter er nettopp at kroppen, og særlig hjernen er avhengig av karber.

Så man blir nok small av det, både i kropp og sjel kanskje. :p

Endret av js79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvis man lever utelukkende på proteiner og fett vil man gå ned i vekt, fordi kroppen tar energien rett fra fettlagrene i kroppen. Problemet er bare at stadiet man da kommer i, ketose, gjør at man stinker. Skikkelig. Ånden blir sånn aceton-aktig.

 

I tillegg trenger hjernen karbohydrater for å fungere skikkelig (kan godt være langsomme men å droppe alle karbs er en dårlig idé), så dietten passer best på trophy wives og ikke på folk som gjerne har tenkt å bruke hjernen en gang eller to per dag.

Lenke til kommentar

Alt med måtehold vil nå jeg anbefale. Et typisk "hybel-kosthold" der man fyller tallerkenen med ris/pasta/poteter og har litt annet for smak er jo logisk nok ikke så veldig sundt. For mye raske karbohydrater kan over tid gi deg sukkersyke, men det betyr jo ikke nødvendigvis at man ikke skal spise karbohydrater. Det er viktig å ha et bevist forhold til hva man putter i seg og også skape en balanse mellom de forskjellige hovedelementen i dietten sin. En fin tommelregel jeg har sett er at man skal ha en 3-deling på tallerkenen; omtrent like mengder kjøtt (proteiner), karbohydrater og grønnsaker. Det har jeg tro på at er en god rettesnor for resten av livet.

Lenke til kommentar
Problemet er bare at stadiet man da kommer i, ketose, gjør at man stinker. Skikkelig.

6934598[/snapback]

Hæ? Hva slags stadie er ketose? Sist jeg lærte om ketose var det en måte sakkarider kunne være satt sammen, slik at de ble ketoner når de åpnet seg i vann (fremfor aldehyder) :huh:

 

Ånden blir sånn aceton-aktig. 

6934598[/snapback]

Aceton :love:

 

I tillegg trenger hjernen karbohydrater for å fungere skikkelig (kan godt være langsomme men å droppe alle karbs er en dårlig idé), så dietten passer best på trophy wives og ikke på folk som gjerne har tenkt å bruke hjernen en gang eller to per dag.

6934598[/snapback]

Jeg tror det er vanskelig å droppe karbs helt, de finnes jo i nesten hva som helst av mat.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ketose er et tilstand kroppen kommer i når den bruker fettlagrene i kroppen som energi. Dette kan av og til forekomme på små babyer hvis de ikke har spist ofte nok, fordi de har så sinnsykt høy forbrenning, eller hvis du har spist veldig lite karbohydrater. Akkurat hva som skjer rent kjemisk vet jeg ikke men jeg antar google er en god hjelp. Såvidt jeg husker må man spise 20 gram karbohydrat eller mindre per dag for å komme i ketose. Og ja det er vanskelig, det er derfor ketosedietter som atkins +++ er dyrt og veldig strevsomt å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Uansett, slike dietter er ikke en varig løsning. Når man er ferdig med dietten har man mistet musklene og forbrenningen vil være på sitt laveste. Kroppen tilpasser seg aktivitetsnivå og kosthold. Kroppen vil nemlig kvitte seg med vekt når den ikke får tilført nok kalorier, og det første som går er det tyngste, og muskler er tyngre enn fett. Så musklene forsvinner rimelig fort. Når du er ferdig med dietten må du fortsette med samme antall kalorier for at du ikke skal legge på deg igjen. Enten må du sulte deg ihjel resten av livet med en slik diett eller så må du legge på deg igjen etter endt diett. :no:

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker må man spise 20 gram karbohydrat eller mindre per dag for å komme i ketose. Og ja det er vanskelig, det er derfor ketosedietter som atkins +++ er dyrt og veldig strevsomt å gjennomføre.

6944373[/snapback]

Et glass eplejuice eller melk til et av måltidene med gråstein og sand, så er man fucked m.a.o.?

 

 

Uansett, slike dietter er ikke en varig løsning. Når man er ferdig med dietten har man mistet musklene og forbrenningen vil være på sitt laveste. Kroppen tilpasser seg aktivitetsnivå og kosthold. Kroppen vil nemlig kvitte seg med vekt når den ikke får tilført nok kalorier, og det første som går er det tyngste, og muskler er tyngre enn fett. Så musklene forsvinner rimelig fort. Når du er ferdig med dietten må du fortsette med samme antall kalorier for at du ikke skal legge på deg igjen. Enten må du sulte deg ihjel resten av livet med en slik diett eller så må du legge på deg igjen etter endt diett.  :no:

6944729[/snapback]

Enig, det er umulig sunt om man har tenkt å beholde muskelmassen (som igjen er viktig for forbrenningen). Jeg holder fremdeles en knapp på "den gode gamle måten" med et jevnt kaloriunderskudd og god trening, og heldigvis ser det ut til at det er flere som gjør det samme.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Du trenger ikke spise gråstein med sand, men f.eks masse egg, kjøtt, proteinshaker, ost, fisk, skalldyr etc. Kjøtt og fisk inneholder så og si ingen karbohydrater. Vel å merke rent kjøtt. Ting som grønnsaker med høy GI , brød, ris, pasta, (og alt som inneholder sukker) og frukt skal man holde seg laaangt unna, i hvertfall i starten. Atkins kuren er forferdelig upraktisk og dyr å gjøre pga det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...