DrThomas Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Jeg har hatt en datamaskin i over 10 år, og spilt masse spill opp gjennom årene. Jeg har også hatt konsoller som Sega 16 bit, PS2 og Xbox. Bare for å ha det på det rene Men nå for tiden blir flere og flere spill regelrett ødelagt av en ting. Nemlig at de tilpasses konsollene. Hver gang jeg ser et nytt spill, og ser Xbox eller PS på listen over platformer, blir jeg bare oppgitt. Spillfirma ser jo selvfølgelig sitt snitt til å gi ut det samme spillet på 3-4 forskjellige platformer, og dermed mangedoble salget. Problemet er bare at konsoller er en veldig mye mer simpel platform enn PC. På en PC har du tilgang på mye mer detaljerte og nøyaktige kontroller. Du har også mye større muligheter for tilpasning. Ta et spill som Oblivion som eksempel. Dette spillet hadde enormt potensiale. Grafikken er fantastisk, bra musikk, fin historie.... og så hoster de opp et patetisk simpelt interface! Du kan ha 1 enkelt spell oppe om gangen, fryktelig få muligheter for interaksjon og hele oppsettet er tilpasset bruk på en TV, ikke en PC-skjerm. Har ikke testet det på xbox, men jeg regner med det passer flott med kontrollen til xbox. På PC har man med akkurat dette spillet faktisk mulighet til å tilpasse enkelte aspekter av spillet, og dermed gjøre det mer passet for spilling på en datamaskin. Men selv med disse tilpasningene føles hele spillet som en billig porting. Og de fleste spill har ikke mange muligheter for å tilpasse spillet slik selv. Dette hadde jo ikke vært noe problem hvis produsentene av spill tok seg tid til å tilpasse spillene til de platformene de utviklet til, men dette blir svært sjelden gjort. Dette er egentlig ganske forståelig, ettersom de fleste bare vil tjene penger. Hvis spillet får grei kritikk på en platform, vil denne kritikken smitte over på de andre, og de vil få solgt spillet sitt uansett. Jeg liker egentlig konsoller ganske bra, sålenge de holder seg til de område de er gode på. Spill som Need for Speed, Singstar, Buzz, Jade Empire, Zelda med flere er kjempegøy å spille på konsoller. Et annet problem er jo også at konsollene er utviklet av en enkelt produsent, Microsoft eller Sony. Disse firmaene har store ressurser og bruker disse aktivt til å kjøpe rettigheter. Dermed blir mange spill laget i samarbeid med disse produsentene, eller ihvertfall etter retningslinjer fra dem. I PC-verdenen er det ingen store enkeltfirma som styrer. En datamaskin har ofte deler fra 5-10 forskjellige produsenter, og eneste bindende faktor er ofte Windows. Men Microsoft har ingen interesse å få spill utviklet for Windows, ettersom alle spill til PC er utviklet for Windows fra før. Da kan man spørre seg selv; hvem vil spillprodusentene helst glede? 50 forskjellige PC-del produsenter som ikke bryr seg om hvilke spill som lages til PC, eller enorme konsern som Sony og MS som gjerne betaler store penger for et bra spill til en konsoll? Dette igjen fører til at mange spillprodusenter velger å la konsollfirmaene kjøpe eksklusive rettigheter til spill. Disse spillene kommer ofte senere til andre platformer som PC, men er da vanligvis bare portete versjoner som helt tydelig ikke er tilpasset PC. Spill som Call of Duty, spesielt det første, var fantastisk på PC. CoD2 virket litt mer konsoll-fiksert enn det første, men var fortsatt et bra spill. CoD3 kommer ikke engang ut på PC, bare konsollene. Nintendo Wii skiller seg ut fra de andre konsollene ved at den satser mest på helt andre spill enn de man har på datamaskinen. Det er derfor jeg synes Nintendo er den eneste konsollprodusenten som går i riktig retning. Det blir veldig spennende å se hva som skjer med Wii når den kommer senere i høst! Vel, uansett. Det er heldigvis fremdeles noen spill som blir laget skikkelig for PC, og håper det vil fortsette å komme. Vi kan bare håpe!
Dragon Hunter Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Spillene lages til konsoller pga. at det er vanskeligere å kopiere konsollspill, fordi konsollene blir sterkere for hver generasjon, fordi de slipper å optimalisere for all mulig forskjellig HW, og fordi konsoller selger bedre enn noen gang.
TCi Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 (endret) Spill som Call of Duty, spesielt det første, var fantastisk på PC. CoD2 virket litt mer konsoll-fiksert enn det første, men var fortsatt et bra spill. CoD3 kommer ikke engang ut på PC, bare konsollene. 6806508[/snapback] Dette er grunnet det ikke er Infinity Ward (de bak CoD) som lager CoD 3. Det er de samme som laget CoD 2 Big Red, Treyarch. PC-en får da en moderne versjon av CoD, som ikke har fått et offisielt navn ennå tror jeg. Det kommer da eklsklusivt til PC vil jeg tro. Jeg er enig i de fleste poengene du har. Penger snakker og slik har det dessverre blitt en del av i spillindustrien. PC platformen er enorm og det er maskinvaredelene som selger der og ikke ferdige konsoller. Det blir derfor litt anerledes der. Så vi kan egentlig si at utviklere "presses" av nyere teknologier i deres spillmotorer for å støtte de i framtidge spill. Dette presser igjen forbrukere til å skaffe seg nye skjermkort, harddisker, prosessorer og hovedkort etc. Konsoller er noe helt annet da de selges ferdige som du nevner litt om. De er da avhengige av å ha spill som trekker folk til å skaffe seg den. Eksklusive spill er mye mer viktig her for å selge maskinene. PC platformen har ikke dette. Dessverre er det mange porter fra tredjepartsutviklere, som har en tendens til å ødelegge for spillene ved å sette visse begrensninger. Er absolutt like bekymret som deg. Faktisk har jeg også tenkt litt på dette i senere tid, men ikke tatt meg til å poste om det. EDIT: Når det gjelder "døden" for PC spill, har du ikke så mye å bekymre deg for ennå. Vi har fremdeles veldig mange gode utviklere igjen som eksklusivt lager spill for PC-platformen. Endret 5. september 2006 av TCi
TheOats Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Tror pc spill markede er allt for stort til at det blir ignorert.
Dragon Hunter Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Tror pc spill markede er allt for stort til at det blir ignorert. 6806737[/snapback] Det har bare blitt mindre, og mindre i forhold til konsollene etter at PS1 ble lansert.
Isbilen Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 La oss si at Bethesda hadde laget et interface for X360 og et for PC. Du kan banne på at det i omtrent hver eneste anmeldelse hadde stått at PC-versjonen var mye bedre. Det hadde ikke akkurat gjort underverker for konsollsalget. Dragon Hunter: Er du sikker på det? Kilder? Jeg tror at de dedikterte 3D-kortenes inntog sånn omtrent midt i PSX-ens levetid gjorde PCen til en attraktiv spilleplattform igjen, og siden det har jo PC-ene kjørt sirkler rundt konsollene sånn rent ytelsesmessig ...
TCi Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Tror pc spill markede er allt for stort til at det blir ignorert. 6806737[/snapback] Det har bare blitt mindre, og mindre i forhold til konsollene etter at PS1 ble lansert. 6806869[/snapback] Hva i alle dager snakker du om? PC markedet har aldri vært så stort som det er nå...
Brian Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 tror ikke pc markedet blir truet siden det er så mage som bruker det. Jeg selv bruker pc og synes det er best til syvende og sist uansett. Selv om det koster mer enn det burde. Så jeg tror ikke vi skal føle noen trussel, pc spill markedet vil alltid være der.
TheOats Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Tror pc spill markede er allt for stort til at det blir ignorert. 6806737[/snapback] Det har bare blitt mindre, og mindre i forhold til konsollene etter at PS1 ble lansert. 6806869[/snapback] Hva i alle dager snakker du om? PC markedet har aldri vært så stort som det er nå... 6806895[/snapback] Vist det hadde krympet (noe jeg ikke vet noe om) så tror jeg de til slutt hadde skjønt at de måtte gjøre noe. Dessuten er spill på pc billigere så det skal nok ganske mye til for at pc spill dør. Det hadde vert greit med kilder Dragon Hunter og TCi.
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 (endret) Tror pc spill markede er allt for stort til at det blir ignorert. 6806737[/snapback] Det har bare blitt mindre, og mindre i forhold til konsollene etter at PS1 ble lansert. 6806869[/snapback] Hva i alle dager snakker du om? PC markedet har aldri vært så stort som det er nå... 6806895[/snapback] Hvor i hule er det du er? PC-spilmarkedet har bare blitt mindre og mindre siden 98. I usa er omsetningen nesten halvert siden da. Om jeg husker riktig omsattet spillindustrien for over 10 milliarder dollar for et par år siden usa. Jeg er litt usikker på om dette inkluderer pc-spill. Men i følge wikipedia omsatte pc-spill for litt over 1 millard dollar i 2005. At pc-spillmarkedet er lite trenger ikke noe nærmer forklaring, og det er nettopp dette trådstarter ikke setter pris på. EDIT: Kom over en side som gav en grei oversikt av salg i spillindustrien I følge den ble det solgt pc-spill for 1 milliard dollar i usa i 2005. Samme året ble det solgt spill for ca 5 millarder dollar på stasjonære konsoller, altså nesten 5 ganger mer. I enheter blir det 38 milloner pc-spill mot 190 på konsolll(inkludert håndholdt) PC-spill markedet(omsetning) har blitt halvert siden 98 , i samme tidsrom har omsetningen for konsoll doblet seg. Endret 5. september 2006 av qoutor
Dragon Hunter Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 (endret) Tror pc spill markede er allt for stort til at det blir ignorert. 6806737[/snapback] Det har bare blitt mindre, og mindre i forhold til konsollene etter at PS1 ble lansert. 6806869[/snapback] Hva i alle dager snakker du om? PC markedet har aldri vært så stort som det er nå... 6806895[/snapback] Konsollmarkedet har heller aldri vært så stort som det var på PS2, og XBOX heller. Det meste som er PC-eksklusivt for tiden er monotone skytegallerier, på konsoll kommer det noe for en hver smak, både på PS3, 360, og Wii. PSP har solgt 20 millioner, og DS har solgt 22, ingen av disse har eksistert lenger enn 2 år. PS1, og nyere vellykkede konsoller, har i sin tid vært sterke nok til å ta opp kampen mot en PC. Selvfølgelig vil det alltid eksistere PC-spill, men konsollmarkedet tar mer og mer innpå. De "gode, gamle dagene" for PC-spill, var på begynnelsen 90-tallet, da Lucas Arts, og Sierra laget kvalitetsspill etter kvalitetsspill, og PC-er lå langt forran konsoller teknisk sett. De "gode, gamle dagene" for konsoll (både håndholdt, og stasjonær) er nå. Endret 5. september 2006 av Dragon Hunter
TheOats Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Egentli er alt dette det samme for meg så lenge spillene er bra. Driter i plattformen.
Doogle Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Hva i alle dager snakker du om? PC markedet har aldri vært så stort som det er nå... 6806895[/snapback] PC-markedet er kjempestort på piratkopiering og - sammenlignet med konsoller...
TCi Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Tror pc spill markede er allt for stort til at det blir ignorert. 6806737[/snapback] Det har bare blitt mindre, og mindre i forhold til konsollene etter at PS1 ble lansert. 6806869[/snapback] Hva i alle dager snakker du om? PC markedet har aldri vært så stort som det er nå... 6806895[/snapback] Konsollmarkedet har heller aldri vært så stort som det var på PS2, og XBOX heller. Det meste som er PC-eksklusivt for tiden er monotone skytegallerier, på konsoll kommer det noe for en hver smak, både på PS3, 360, og Wii. PSP har solgt 20 millioner, og DS har solgt 22, ingen av disse har eksistert lenger enn 2 år. PS1, og nyere vellykkede konsoller, har i sin tid vært sterke nok til å ta opp kampen mot en PC. Selvfølgelig vil det alltid eksistere PC-spill, men konsollmarkedet tar mer og mer innpå. 6806932[/snapback] Beklager, jeg tenkte omsettning nå. Det blir noe annet. PC har ennå en rekke genrer som ikke konsoller har våget seg så mye ut på ennå. Å si at konsollene har mye mer for enhver smak blir feil. Du finner større variasjon på pc-markedet.
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Beklager, jeg tenkte omsettning nå. Det blir noe annet. 6806996[/snapback] Vel, når salget går ned, pleier vanligvis omsetnigen følge med nedover også... Se for øvrig min EDIT. Det er sikkert mulig at det blir distrubiert like mang pc-.spill som konsoll om man tar med alle piratkopiene på pc(jeg aner ikke hvor stort det er), men det bringer jo ikke penger i kassa til "fattige" utviklere...
LarZen Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Enig med mye at tråd starter skriver, er endel spill butikker som det nå er "lite" pc spill iforhold til konsoll spill faktisk. Det er mere penger å tjene på konsoll spill så er kanskje ikke så rart at det blir bare flere å flere....
DrThomas Skrevet 5. september 2006 Forfatter Skrevet 5. september 2006 Det er jo ingenting i veien med at konsoller får masse spill. Problemet er at PC har bare blitt en slags ekstra. Spill laget til konsoller blir portet over til PC, uten å bli tilpasset til PC'ens interaksjon. Fryktelig mange spill skriker joypad, selv pc-spill, og det virker helt feil å spille slike spill med mus og tastatur.
TCi Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Beklager, jeg tenkte omsettning nå. Det blir noe annet. 6806996[/snapback] Vel, når salget går ned, pleier vanligvis omsetnigen følge med nedover også... Se for øvrig min EDIT. Det er sikkert mulig at det blir distrubiert like mang pc-.spill som konsoll om man tar med alle piratkopiene på pc(jeg aner ikke hvor stort det er), men det bringer jo ikke penger i kassa til "fattige" utviklere... 6807035[/snapback] Ja. Av en eller annen grunn tenkte jeg på spill generelt og ikke PC spesifikt. Så bare se bort fra den posten Beklager.
ttt Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Det kan no bli spennande og sjå korleis det går med sal av spel til PC etter at Vista er ute. Det er først no Microsoft begynner å satse på PC som spelplattform. PC-speling skal bli enklare. System for å lett kunne sjå om PCen din er god nok for spel X, innstillinger for å beskytte barn og tettare integrering mellom konsoll (360) og PC kan vere med på å løfte salet av PC-spel.
Bloody Mess Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 (endret) Det du refererte til med at omsetningen har blitt halvert siden 1998 fram til 2005, jeg leste også dette, på Wikipedia, men det står også der at de ikke har tatt med inntektene fra MMORPGs i det regnestykket. Digitale downloads (eks. Steam), er heller ikke tatt med. Men det jeg lurer på, er hvor mange PC-spill som ble gitt ut i 1998 mot 2005. Endret 5. september 2006 av BTK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå