Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor en ikke skal satse på billigforsterkere


Jalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3000W til 3000,- kroner, det må jo være noko galt? Synd at dette markedet er så prega av Watt som digitalkameramarkedet er av Megapixel.

«Kjøpte meg nytt kamera i går»

«Kult! Kor mange Megapixel har det?»

«8»

«Oi! Det er jo kjempebra!»

:shrug:

 

Eg har per i dag ein subwoofer på 200 Watt og eit frontsett på 100 Watt per element samt ein Dynabel-forsterkar som er dimensjonert etter det den skal drive. Eg kan absolutt bruke meir penger på anlegget og få ein betre lyd, men noko høgare lydnivå har eg på ingen måte bruk for, eg har aldri skrudd lyden høgt nok opp til at den blir vrengt og det blir uansett ubehagelig høgt lenge før den tid.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Fikk demonstrert en av Soundmagus forsterkerene for et par dager siden, er rett og slett imponert jeg, når det angår lydtrykk. Var koblet på et par Dynabel Multimagnet subber, og dette spilte perverst høyt, abselutt en god og billig forsterker om du går for SPL :D

 

Var snakk om den som skal levere 1500W rms i 1 ohm, trur ikke den leverer sååå mye, men den har hørt om flere med gode erfaringer fra de. Er jo ikke akkurat snakk om en forsterker for de som liker GOD lydkvalitet, de bør styre milevis unna om du er veldig glad i lydkvalitet, om du er typen "som ikke merker at bassen er der før du skrur den av" typen menneske :p

Lenke til kommentar
Dette er litt intressant, fordi jeg liker svarene dine.

 

Men så kommer neste spørsmål: HØRER ola nordmann forskjell på om han har ladaamp (les:sundmagus) til å drive bassen sin eller mercedesamp (les: rf, helix, soundstream, osv)?

6888219[/snapback]

 

Jepp, det vil jeg absolutt tro, det er ikek snakk om hvor mye effekt en kan pøse på med her, men forsterkerens evne til å kontrollere elementet.

 

Tenk deg en feit, pingelte, utrent brannmann på 100kg som skal holde en slange som pøser på for fullt.

Se deretter for deg en helsestudiofreak topptrent brannmann på 100kg som skal håndtere samme type slange.

 

Hvem evner å rette strålen dit den beordres mest presist og nøyaktig montro ;)

 

Det er ikke vekten (effekten) men hvordan vekten er fordelt (hva effekten kommer fra) som teller :)

 

Litt søkt analogi, vet det, men det er sent på kveld, :cool:

Lenke til kommentar
Eller enklere:

Det hjelper ikke en dritt om tissen din er 20 cm lang dersom den bare er 5 mm i diameter  :thumbup:  :D

6891661[/snapback]

Må du tenke tiss hele tiden ? :tease:

 

Jalla; strøkent svar. Takk skal du ha.

 

Men da blir konklusjonen at om man KUN er ute etter SPL er er SoundAnus og andre lada-amps gode alternativ, så lenge de holder watten de lover.

Lenke til kommentar
Men da blir konklusjonen at om man KUN er ute etter SPL er er SoundAnus og andre lada-amps gode alternativ, så lenge de holder watten de lover.

6891735[/snapback]

De funker kanskje til SPL bruk på nivået som f.eks dB-dragen har ligget på i år når det gjelder Norge, men neste år spørs det vel om den forsterkeren fort er forbeholdt mini street rookie klassen.

 

Gjelder det til trøkk i egen bil til eget bruk så er det sikkert greit nok uansett.

 

Men forsterkeren kan ikke måle seg med dyrere forsterkere som f.eks RF, Kicker, Pioneer, Fusion, SS osv..

Lenke til kommentar

Det er kommet endel fornuftige inlegg i denne tråden, og jeg føler det er på høy tid å få informert om hvorfor man bør tenke seg litt om før man handler. Alt for mange mennesker lar seg blasere av lav pris. I de aller fleste tilfellene er det ofte flere grunner til at prisen er lav. Det mest vanlige er billige komponenter, billig strømforsyning, dårlig kvalitetskontroll og kort utviklingstid.

 

Billige komponenter

 

Billige komponenter er ikke nødvendigvis dårlige, men dem har ofte høyere tolleranser, noe som medfører høyere eksemplarvariasjon på komponentene. Samtidig kan komponentene være dårligere bygget, og derfor ha kortere levetid. Et annet moment er at billige forsterkere ofte er bygget med det som er tilgjengelig av rimelige komponenter, og derfor kan typen komponent variere fra produkt til produkt, avhengig av tilgjengelighet for produsenten.

 

Alt dette medfører at sluttproduktet kan ha kortere levetid, stor eksemplarvariasjon og generelt sett høy feilrate.

 

Billig strømforsyning

 

Strømforsyningen er forsterkerens dyreste del, her er det mye å spare inn rent økonomisk. Desverre så er også strømforsyningen kanskje forsterkerens viktigste del. Sparer man inn for mye her, får man en forsterker med lite Headroom, og dermed dårlig dynamikk og transient gjengivelse. Da hjelper det lite at man klarer å tyne 1000 watt ut av forsterkeren.

 

Dårlig kvalitetskontroll

 

For å selge noe så billig som mulig må man kutte kostnader. Siden kvalitetskontroll faktisk er en kostbar affære, er dette et punkt man ofte kutter ned på. Dette medfører en større fare for kunden at man får et produkt med feil.

 

Kort utviklingstid

 

Selve produktutviklingen kan bli meget kostbar. Kvalitetsorienterte produsenter som Elettromedia (Hertz, Audison, Connection, AZ audiocomp), Zapco, Autotec Fisher (Helix, Brax) m.f bruker svært lang tid på utviklingen av sine produkter. Noen ganger flere år. Dette gjør i mange tilfeller at produktene blir kostbare. Først blir produktene designet og simulert ved hjelp av computer, så bygges flere prototyper som lyttetestes, gjerne flere ulike utgaver. Dette er meget tidkrevende, men sikrer at sluttbruker får et gjennomtenkt og innovativt produkt. Dette er ikke gjort på billigprodukter. Ofte snakker vi kun om en rask datasimulering og en prototype for rask funksjonstest. Deretter blir det masseproduksjon. Her er det også viktig å påpeke at selv kjente merker har produkter med en slik designprosess, så dette er ikke noe som kun kjennetegner f.eks SoundMagus.

 

For å ta et eksempel som synliggjør dette jeg her har skrevet:

 

Zapco har en forsterker som heter C2K 9.0XD Dette er en 2 kanals kl. D forsterker som er bygget slik kl D skal bygges. Den er kostbar så med en veiledende pris på 22890,- faller den langt bak mange av markedets 1500-2000 wattere til 5000kr eller mindre når det kommer til Watt pr krone. Særlig med tanke på at vi snakker om en 2x400Watter. Det er dog en grunn til den høye prisen: Dyre selekterte komponenter, kostbar og stor strømforsyning, høy kvalitetskontroll og lang utviklingstid. Når man samtidig vet at forsterkere i korte dynamisk øyeblikk har evnen til å levere fra seg godt over 2000 dynamiske watt pr kanal, er det ikke vanskelig å forstå at det blir kostbart. Høy effekt med høy kvalitet koster enormt mye penger, det er det ikke til å komme utenom.

 

Står men derfor forran et valg mellom en skikkelig designet 500 watter og en tilsvarende priset 2000 watter, ville jeg aldri vært i tvil om hva jeg skulle velge om høyest mulig musikalsk ytelse er målet. Snakker man kun dunk dunk, og høyest mulig lydtrykk, kan saken bli en annen.

 

Det mange glemmer er at musikk er dynamikk, for å gjengi dynamikk trengs strømreserver i strømforsyningen. Mange hevder at det har man jo rent teoretisk med de billige 2000 watterne også om man kun benytter 500W. Det kan virke slik, men det blir en feil fremstilling. Strømforsyningens evne til å behandle tilført strøm, samt lagre og kunne levere dynamisk effekt er det viktige. Her svikter de billige forsterkerne stort.

 

Hårføneren min leverer glatt 2000 watt, men jeg ville aldri koblet en høyttaler til den. :thumbdown::tease:

 

Det er viktig å ha i tankene at på svært mange av markedets billigprodukter, er det brukt mer tid og penger på det rent visuelle, enn det funksjonelle ved produktet. Dette gjelder selvsagt alle typer produkter, ikke bare forsterkere. Det slurves ekstremt mye på høyttalersiden også. Når man da tar i betraktining at høyttaleren er den komponent som har mest betydning for det endelige lydmessige resultat, skjønner man at det er dumt å spare inn for mye her. Det betyr ikke at det er likegyldig hvilken forsterker man benytter. Jo bedre høyttalere man benytter, desto lettere er det å avsløre en dårlig forsterker, eller signalkilde for den saks skyld.

 

mvh

 

Glenn

Lenke til kommentar
På noen dyre merkeforsterkere kan man risikere å få mer effekt enn oppgitt. :p Min er testa til nesten 500W mer enn oppgitt.

6902440[/snapback]

har ikke så mye kunnskap på dette feltet, men vet at det er forskjellige "patenter"/måter/standarder på å måle effekt.

6903635[/snapback]

En av de "strengeste" måtene å måle effekt på er å måle kontinuerlig med alle kanaler i drift samtidig og gjennom hele frekvensområdet til forsterkeren. Ved en slik måling er min testet til nesten 1500W. Den mer vanlige er å måle én kanal av gangen og kun på en bestemt frekvens (typisk 1kHz). Pga. dette kan man ofte finne forsterkere på 2x40W RMS som spiller fletta av forsterkere oppgitt til 2x100W RMS. :p

 

Edit: Et annet triks er å måle makseffekten ved høyere THD enn normalt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en 2-kanals groundzero gzhr2250x på 500/600wrms-bridged @ 2/4ohm(det står litt forsjellig på nettet iforhold til det i boka som følger med) Er denne noe særli å drive en høvelig søbb med?, jeg har en 1-farads mds kondensator og mds kabelkitt på 33mmQ

Endret av Nils`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...