Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor en ikke skal satse på billigforsterkere


Jalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nja....en 12tommer tenkte jeg på. noen anbefalinger til dette oppsettet da?

Det er så mange subber jeg kunne tenkt meg, kassen skal være lukket.

Jeg har sett på denne Kicker 2x2ohm

7021309[/snapback]

 

Du må bare passe på at forsterkeren ikke "får mindre last"(ohm) enn den kan, hvis du skal koble på den kicker'n f eks.

 

Ellers er ikke ampen din en skikkelig versting, så du bør holde deg til lettdrevne subber som ikke krever så mye effekt. Den kicker'n du foreslår ville jeg ikke koblet til den f eks.

Lenke til kommentar
Nja....en 12tommer tenkte jeg på. noen anbefalinger til dette oppsettet da?

Det er så mange subber jeg kunne tenkt meg, kassen skal være lukket.

Jeg har sett på denne Kicker 2x2ohm

7021309[/snapback]

 

Du må bare passe på at forsterkeren ikke "får mindre last"(ohm) enn den kan, hvis du skal koble på den kicker'n f eks.

 

Ellers er ikke ampen din en skikkelig versting, så du bør holde deg til lettdrevne subber som ikke krever så mye effekt. Den kicker'n du foreslår ville jeg ikke koblet til den f eks.

7022829[/snapback]

 

Hvis jeg hadde kjøpt det kicker-elementet ville jeg seriekobblet det til 4ohm å brokobblet det på forsterkeren. Da ville det kjørt på 2ohm, sant?

 

Så vilken subber vil du da anbefale meg å bruke på dene da?

 

På forhånd takk :thumbup:

Endret av Nils`n
Lenke til kommentar
Hvis subben er på 2x2ohm så vil den tegningen der gi 1 ohm. Noe jeg tviler på forsterkeren liker brokoplet. :p

 

Edit: Men er det et 2x4ohm så stemmer tegningen.

7029679[/snapback]

 

Altså når man brokobler forsterkeren til et 4ohm(enkelspole) sub-element vil den kjøre på 2ohm? :w00t:

Lenke til kommentar
Jepp, stemmer det sedsberg. Gikk litt for fort i svingene der.

 

8ohm_brokoblet_dvc.jpg

 

Sånn, det gir 4ohms last om du kobler kicker'n slik.

7029766[/snapback]

 

Hvis den hadde vært på 4x2ohm ja(?), men den er på 2x2ohm :hmm:

7030159[/snapback]

Du ser jo at spolene er koplet i serie! 2 ohm + 2 ohm = 4 ohm. :nei:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Jepp, stemmer det sedsberg. Gikk litt for fort i svingene der.

 

8ohm_brokoblet_dvc.jpg

 

Sånn, det gir 4ohms last om du kobler kicker'n slik.

7029766[/snapback]

 

Hvis den hadde vært på 4x2ohm ja(?), men den er på 2x2ohm :hmm:

7030159[/snapback]

Du ser jo at spolene er koplet i serie! 2 ohm + 2 ohm = 4 ohm. :nei:

7030267[/snapback]

 

Ja det er sant. Bare at tallene på tegningen er feil.

 

Men her er litt av tankegangen min.

Hvis man kobler et helt vanlig 4ohms element til en 2kanals forsterker, å brokobler forsterkeren, da ser forsterkeren 2ohm :thumbup:

Altså hvis man seriekobbler et 2x2ohms element vil dette kjøre i 2ohm på en brokoblet forsterker :thumbup:

Hvis det hadde vært en monoblokk hadde det kjørt på 4ohm, men det har ikke jeg.

 

Og jeg spurte jo etter en sub som passet til min forsterker :)

Endret av Nils`n
Lenke til kommentar

Fin tråd!

 

Trenger tips på en forsterker til rundt 2000 som skal brukes til å drive en sub. Vet jeg ikke får noe som er helt vanvittig men trenger dog tips på hva som er kurrant i denne prisklassen.

 

På qxl er det jo bare drit. Det har jo blitt reine søplemarkedet. Har en Boss 500000000 Watt forsterker jeg kjøpte der for 700 spenn med sub for et års tid siden :blush: Det låter ganske dvaskt og tamt for å si det sånn.

 

Min erfaring fra hjemmeanlegg er at forsterkere har alt å si for å få bra lyd. Selv et par dårlige høytalere vil lyde kurrant med en kraftig og "rask" forsterker. Ideen var derfor å først bytte til en kurrant forsterker og deretter til en litt bedre element når jeg får penger til det. Har i dag en "Mega!" 10" element i sjokkrød metallic farge :blush: . Ikke noe å være stolt av, dnne skal byttes ut etterhvert. Til opplysning så har jeg en Pioneer 7600 spiller med 3 linjeutganger og bra kontroll for styring av sub.

 

Er denne kurrant?

Rockford fosgate

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1647

 

Evt hva med dynabel BF1702 på denne siden?

http://www.mamut.com/dynabel/subdet294.htm

"Må" man ha kondensator foran slike forsterkere, eller kan jeg godt kjøre med en av disse forsterkerne og heller kjøpe kondensator når jeg kjøper meg en skikkelig sub?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Disse to du nevner er ikke det værste du kan skaffe deg som første forsterker. Du har rett, uten en bra spiller og forsterker kan ikke høytalerene gjøre det de skal.

 

Kondensator trenger du ikke. I de fleste tilfellene holder det bare å bytte ut batteri, og det skulle holde i massevis. Sats på et tørr/gel batteri, til 1100-1500kr i stede for kondensator. Har drevet mye rart med bare tørr batteriet mitt, og ikke kondensator.

 

Det en kondensator gjør, er å gi litt "ekstra" kraft når batteriet ikke er mann til oppgaven, men uten ett godt batteri er som regel kondensatoren bortkastet også.

Lenke til kommentar
Disse to du nevner er ikke det værste du kan skaffe deg som første forsterker. Du har rett, uten en bra spiller og forsterker kan ikke høytalerene gjøre det de skal.

 

Kondensator trenger du ikke. I de fleste tilfellene holder det bare å bytte ut batteri, og det skulle holde i massevis. Sats på et tørr/gel batteri, til 1100-1500kr i stede for kondensator. Har drevet mye rart med bare tørr batteriet mitt, og ikke kondensator.

 

Det en kondensator gjør, er å gi litt "ekstra" kraft når batteriet ikke er mann til oppgaven, men uten ett godt batteri er som regel kondensatoren bortkastet også.

7047958[/snapback]

 

Hvordan vil du vurdere dynabelen og rockford fosgaten opp mot hverandre? Er den ene "bedre" enn den andre? Skal dempingsfaktoren være så høy eller så lav som mulig på en forsterker? Hva er en bra dempingsfaktor? Ser at dynabel BF1702 har en dempinsfaktor på rockford fosgate finner jeg ingenting om dette selv på hjemmesiden deres. http://www.rockfordfosgate.com/products/pr...75&locale=en_US

Lenke til kommentar

Dempnings faktoren skal være så høy som mulig. Mener og huske at jo høyere denne er, jo bedre kan forsterkeren kontrolere subben. Min rockford fra 2003 har 200 i dempningsgrad og det er akseptabelt. Fant heller ikke dempningsgrad på den rockford forsterkeren du linker til i manualen dens. Så kanskje den fra dynabel er bedre enn rockforden.

Lenke til kommentar
Dempnings faktoren skal være så høy som mulig. Mener og huske at jo høyere denne er, jo bedre kan forsterkeren kontrolere subben. Min rockford fra 2003 har 200 i dempningsgrad og det er akseptabelt. Fant heller ikke dempningsgrad på den rockford forsterkeren du linker til i manualen dens. Så kanskje den fra dynabel er bedre enn rockforden.

7054195[/snapback]

 

Heisann! Viker som du har litt peiling på dette. Hvis jeg skal tenke litt langsiktig. Skal jeg da kjøpe en sub med enkel eller dobblel spole? Vil det si at hvis jeg går for en sub med dobbel spole må jeg ha en stereoforsterker for å drive denne mens en enkelt spolet sub drives med en monoblokk?

 

Datt ut noe av teksten i posten min over. Dynabelen BF1702 har en dempingsfaktor på over 500. Det må jo være rimelig bra?

http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm

 

Hvis jeg kun skal ha et element. Bør jeg da ha en 10" eller 12"?

Lenke til kommentar

Sedsberg har rett. Du trenger ikke stereo forsterker til dobbelt spolet sub.

 

En dobbelt spolet sub kan kobles til forsterkeren på to forskjellige måter, og disse måtene vil gi deg forskjellig last. En sub med 4ohm+4ohm spole, vil kunne kobles i 2 ohm, og 8 ohm. Siden rockford forsterkeren tåler 2 ohms last, og gir mest effekt der. Vil det være fordelaktig og kjøpe seg en dobbelt spolet sub med 4 ohms spoler.

 

En gang i tiden hadde jeg to mtx 15 tommere som jeg koblet slik at total last på forsterkeren ble 4 ohm.

 

Selv ville jeg kanskje satset på en tolv tommer, eller helst to ti tommere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...