Gå til innhold

64-bits CPU m/ Win2k Pro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Den cpuen vil kunne kjøre 64bits, 32bits og 16bits operativsystem.

 

Om du kjører 32bits operativsystem, så jobber cpuen på 32bit og det blir ingen ytelsefordel.

 

Kjører du Windows XP 64bit edition eller Linux som støtter 64bit så får du merkbart bedre ytelse. "Vanlig" Windows XP er 32bit.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

'Merkbar' bedre ytelse blir det vel bare hvis man sammenligner en 64-bits versjon av et program med en 32-bits versjon? Kjører man 32-bits programmer i XP x64 så får man jo ikke noe bedre ytelse. Ei heller om programmene går 'fort nok' fra før. Har selv testa XP x64 og i vanlig bruk vil jeg si at jeg merker så og si ingen forskjell. Har dog labert med ekte 64-bits programmer å teste med.

Lenke til kommentar
'Merkbar' bedre ytelse blir det vel bare hvis man sammenligner en 64-bits versjon av et program med en 32-bits versjon? Kjører man 32-bits programmer i XP x64 så får man jo ikke noe bedre ytelse. Ei heller om programmene går 'fort nok' fra før. Har selv testa XP x64 og i vanlig bruk vil jeg si at jeg merker så og si ingen forskjell. Har dog labert med ekte 64-bits programmer å teste med.

6804075[/snapback]

Nei det er feil. 32bits programvare i 64bits operativsystem blir raskere, fordi DLL-filene, kjernen osv. er optimalisért. Jeg var selv overrasket da jeg oppdaget dette. Der det var mest tydelig var i Utforskeren ved filbehandling. Responstiden var mindre. Det hadde jeg ikke forventet.
Lenke til kommentar
Men da kjører man 64-bits programvare! Jeg snakker om 32-bits programmer.

Det eneste jeg merka var litt raskere oppstart, og litt bedre respons ved oppstart av programmer som bl.a. explorer. Ikke så mye at jeg tenkte "wow" vel og merke.

 

F.eks. ikke regn med dobbel score i 3Dmark og 200fps i Oblivion. :p

6804693[/snapback]

 

 

Men hva med et spill som f.eks. WoW? Kjører det 64? Eller er det 32 på standard? Vil jeg da merke en ytelsesforandring om jeg installerer xp 64 ?

Lenke til kommentar
Men da kjører man 64-bits programvare! Jeg snakker om 32-bits programmer.

Det eneste jeg merka var litt raskere oppstart, og litt bedre respons ved oppstart av programmer som bl.a. explorer. Ikke så mye at jeg tenkte "wow" vel og merke.

 

F.eks. ikke regn med dobbel score i 3Dmark og 200fps i Oblivion. :p

6804693[/snapback]

 

 

Men hva med et spill som f.eks. WoW? Kjører det 64? Eller er det 32 på standard? Vil jeg da merke en ytelsesforandring om jeg installerer xp 64 ?

6805007[/snapback]

Du vil nok merke liten forskjell om du i det hele tatt merker noe der. Muligens raskere oppstart, men ikke noe merkbart under spilling.
Lenke til kommentar
Du får ikke noe særlig merkbar ytelsesforskjell i winxp64 uten å ha over 4 gig minne..

6805087[/snapback]

Hvor har du det fra? Windowx XP 64bit gir merbar ytelseforskjell med 1GB minne også. Selvsagt er det ikke stor forskjell, men det er veldig praktisk at ventingen på reaksjon fra systemet og program er en del kortere. For meg som bruker pc mye til programvareutvikling betyr det langt mindre irritasjon, men for en som spiller hele dagene så er det nok ikke så mye forskjell.
Lenke til kommentar
Merk deg også at XP x64 trenger egne 64-bits drivere til all hardware. Det er fremdeles mange produsenter som ikke har fått laget slike drivere. Bare i mitt tilfelle får jeg ikke brukt det trådløse nettverkskortet, video-inn-kortet og video-inn-funksjonen på skjermkortet pga. dette.

6807929[/snapback]

For et år siden var dette et enormt problem. Men nå har de fleste produsentene laget drivere. Unntaket er vel HP, som bare har beta-drivere til en del modeller.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...