Gå til innhold

Reknskapsprogram for enkeltmannsføretak


Anbefalte innlegg

Eg har no leita og søkt rundt på forumet, og eg har ikkje funne nokon tråd som omhandlar dette - i alle fall ikkje av nyare dato. Viss det finst noko slikt, så har eg i alle fall oversett det.

 

Problemet mitt er enkelt og greitt: Eg vurderer å starte eit enkeltmannsforetak som skal drive med konsulenttenester. I den samanheng driv eg og ser etter eit enkelt og greitt (og billeg! :p) reknskapsprogram til å hjelpe meg med å halde styr på inntekter og utgifter.

 

Eg har sett på litt forskjellige versjonar av Mamut/Datax, utan heilt å vite kva for ein versjon som vil passe best for meg. Er det nokon her som kan helpe meg inn på rett kurs? Eller kanskje det er nokon som har heilt andre program å anbefale? Eg vil helst ikkje bevege meg over tusenlappen viss eg kan unngå det, men eg er ute etter eit program som er både bra og brukarvenleg, så viss det kostar litt meir enn dei aller simplaste versjonane, så får det heller vere.

 

På førehand takk for alle innspel! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har drevet mitt enkeltmannsforetak siden våren 2003.

 

Jeg fører alt mitt regnskap i Excel.

 

Avhengig av hvor involvert du skal være og at jeg anbefaler deg å få en regnskapsfører til å gjøre årsoppgaven din så kan du sette opp dette:

 

Inntekter, utgifter og beregne moms og skatt fra inntektene dine slik at du vet at du setter av nok. Jeg gjør det med dette regnestykket på ALLE fakturaer jeg får inn:

(xxx/125)*25 = Moms

Da har du trukket fra momsen. Beløpet du har igjen skal du trekke skatt på.

yyy*0,35 = Skatt

 

Legg de to tallene sammen og det er det du skylder staten.

 

MEN

 

Du investerer i utstyr, software, kontor..osv. Det er beløp du kan trekke av på moms og skatten din.

 

Alle utgifter så regner du ut momsen. Det tallet trekker du FRA din moms. Summen igjen fra utgiften trekker du fra skatten din.

 

På den måten belønner staten din i å investere i egen bedrift.

 

Jeg har satt opp ett litt komplekst excel ark som regner ut alt det over for meg. På den måten ser jeg alltid hva jeg til enehver tid skyller i skatt og moms.

 

Jeg anbefaler også rutinen jeg beskrev over med å trekke skatt og moms fra HVER ENESTE faktura du får inn. Disse pengene setter du på en egen konto og glemmer til du skal betale skatt og moms. Det er VELDIG lett når man starter opp å få baksmell på skatten for man glemmer dette og ser bare at man plutselig har mye mer penger enn man skulle tro. Bare husk at staten skal ha sitt!!

 

www.bedin.no er en bra resurs å titte på.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips! :)

 

Eg reknar med (i alle fall dei fyrste par åra) å halde meg under kr. 50.000,- i omsetning (dette kjem til å vere noko eg gjer på sida av anna arbeid), så då kjem eg vel ikkje til å kome borti dette med moms? Men elles vert vel reknestykket det same?

 

(xxx/125)*25 = Moms

6786688[/snapback]

Skal ikkje det vere (xxx/100)*25? Eller er det eg som har blingsa litt?

Lenke til kommentar

Du slipper moms inntil du har tjent 50 000. Det er ikke 50 000 hver år. Tjener du 45 000 i år...og 45 000 neste år...så skal du fra første krone som går over 50 000 betale moms. Så da hadde du måtte betalt moms på 40 000 kr på andre året ditt.

 

Jeg blingsa også slik med regnestykket første året og holdt på å trekke feil moms. Det du må huske er at Moms blir alltid lagt på til slutt på beløp. Så 100% er summen eks mva. Med mva er det 125%.

 

Kjøper du noe til 100 kr så er momsen der 20 kr. 80 kr er eks mva.

Men hadde du regnet som du så ville momsen vært 25 kr og du hadde betalt for mye til staten.

 

NB: I min første post satte jeg skatte prosenten til 35. Det er ikke sagt at det er din, så det tallet endrer du etter behov.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Jeg har drevet mitt enkeltmannsforetak siden våren 2003.

Jeg fører alt mitt regnskap i Excel.

6786688[/snapback]

 

Men streng tatt så tilfredstiller ikke Excel kravene som stilles til ett regnskapsprogram av myndighetene.

Har ingen lenker men har biltt informert av flere regnskapsførere at så ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar

Eg har sett på litt forskjellige versjonar av Mamut/Datax, utan heilt å vite kva for ein versjon som vil passe best for meg. Er det nokon her som kan helpe meg inn på rett kurs? Eller kanskje det er nokon som har heilt andre program å anbefale? Eg vil helst ikkje bevege meg over tusenlappen viss eg kan unngå det, men eg er ute etter eit program som er både bra og brukarvenleg, så viss det kostar litt meir enn dei aller simplaste versjonane, så får det heller vere.

 

På førehand takk for alle innspel! :)

6785580[/snapback]

 

http://www.mamut.com/no/dataxbusiness/det.asp?id=803

 

Men skal du ha regnskapsfører?

Hvis ja så kan det hende det holder med bare ett fakturaprogram, og føre selv kan fort bli dyrt hvis man ikke kjenner til den jungelen av regler og muligheter.

Lenke til kommentar
Eg hadde i grunnen ikkje tenkt det, men meiner du/de at det er å anbefale? Er det nokon som har eit overslag på kva det kan koste?

6790978[/snapback]

 

Det er alltid en fordel og ha folk som kan gi deg råd og som kan reglene, man kan _aldri_ holde seg oppdatert med mindre man jobber med regnskap på daglig basis.

Det er mange som har tapt mye på og ikke ha kvalifisert hjelp med dette, prisene regnes enten pr time eller pr bilag. prisene varierer endel,billigere på bygda enn i byen for og si det enkelt.

Lenke til kommentar
Du slipper moms inntil du har tjent 50 000. Det er ikke 50 000 hver år. Tjener du 45 000 i år...og 45 000 neste år...så skal du fra første krone som går over 50 000 betale moms. Så da hadde du måtte betalt moms på 40 000 kr på andre året ditt.

6788198[/snapback]

Hmm... Seier du det? Eg trudde det var for kvart år, eg. Denne setninga, som eg fann på Brønnøysundregisteret sine nettsider, tykkjest stadfeste det:

 

"En næringsdrivende blir avgiftspliktig når omsetningen av avgiftspliktige varer og tjenester har oversteget 50 000 kroner i en 12 måneders periode."

 

...eller er det eg som ikkje er heilt med på notene her? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...