Gå til innhold

1024x 768, funker det?


noringen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også litt skeptisk til 5 timer på den HP'en.

Celeron M er enkelt sagt en Pentium M uten Speedstep (automatisk redusering av prosessor hastighet v/behov = lenger batterikapasitet) og ca 20-30% lavere ytelse.

 

For 6000 ville jeg ikke kjøpt en Celeron maskin uten at det var mye bedre spec på resten av maskinen.

 

Du får Pentium M maskin for 6000, feks denne:

http://www.siba.no/index.aspx?identifier=NO25359&SiteId=no

 

For 7000 får du en Core Duo maskin, feks Dell Inspiron 6400

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

(De to andre maskinene på denne siden er også interessant, men litt dyrere alternativer)

 

(Edit: lagt til link til test)

Inspiron 6400 testet avDiniSide (6,5 time batterilevetid m/største batteri)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=299866

Endret av magnum65
Lenke til kommentar
det sto opptil 5 timer på batteriet, så klart hvis du bruker cpu-en mye blir det sikkert bare en 3 timer

6785745[/snapback]

 

Som skrevet over - en celeron M går på full ytelse hele tiden. Den klokker seg ikke ned som en Pentium M. (Er det en 1,8 ghz, vil den gå på 1,8 ghz enten du har bruk for det eller ei)

 

Så om du har full ytelse hele tiden vil nok batteriet på en PM og en CM vare like lenge, men ved normal bruk vil PMen stort sett gå på laveste hastighet og bruke mindre strøm.

Lenke til kommentar

Har samme maskin, men med core solo T1300 (kjøpte maskinen for 5499,- :mrgreen: ). Skjermoppløsningen er helt fin, spesielt hvis du leser og skriver mye på pcen. Dessverre er skjermen ikke så veldig lyssterk. Men jeg er fornøyd med maskinen min så langt. (kontor, video i ny og ne, musikkavspilling & redigering, litt bilderedigering). Batteriet har jeg ikke testet ordenlig ennå, dvs. jeg har ikke vært under 30% mens jeg har jobbet uten ekstern strømkilde.

 

sjekk ene erfaringen her (ikke min):

https://prisguiden.no/product.php?productId=42445

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Speedstep reduserer ikkje straumforbruket så utroleg mykje som folk skal ha det til, Celeron bruker allereie ganske lite straum. Speedstep gir normalt 5-10% betre batterilevetid. Skjermen er den som sluker mest straum så kanskje skjermen på den bærbare er veldig lyssvak?

 

Sjekk Intel sine sider for kor mykje straum den bruker.

Lenke til kommentar
Speedstep reduserer ikkje straumforbruket så utroleg mykje som folk skal ha det til, Celeron bruker allereie ganske lite straum. Speedstep gir normalt 5-10% betre batterilevetid. Skjermen er den som sluker mest straum så kanskje skjermen på den bærbare er veldig lyssvak?

 

Sjekk Intel sine sider for kor mykje straum den bruker.

6807339[/snapback]

 

 

Speedstep bedrer batteritiden med inntil 50% på min bærbare. Dette finner jeg ut ved å måle batteritiden med og uten speedstep aktivert (max battery kontra maximum performance). Hvor får du tallet 5-10 prosent fra?

 

(tjener dessuten en time ekstra på å bruke den nye super-nedklokkings-funksjonen i NHC og undervolting av prosessoren).

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Speedstep reduserer ikkje straumforbruket så utroleg mykje som folk skal ha det til, Celeron bruker allereie ganske lite straum. Speedstep gir normalt 5-10% betre batterilevetid. Skjermen er den som sluker mest straum så kanskje skjermen på den bærbare er veldig lyssvak?

 

Sjekk Intel sine sider for kor mykje straum den bruker.

6807339[/snapback]

 

 

Speedstep bedrer batteritiden med inntil 50% på min bærbare. Dette finner jeg ut ved å måle batteritiden med og uten speedstep aktivert (max battery kontra maximum performance). Hvor får du tallet 5-10 prosent fra?

 

(tjener dessuten en time ekstra på å bruke den nye super-nedklokkings-funksjonen i NHC og undervolting av prosessoren).

6807402[/snapback]

 

Det er stor forskjell på Max battery og Max performance. Er ikkje sikker på korleis ein skrur av SpeedStep på Wintendo men det er ikkje eit problem i Linux. Det er ikkje heller verre enn å sitja å rekne på kor mykje straum din laptop bruker. CPUer som idler drar LITE straum samanlikna med resten.

Lenke til kommentar

deaktivere speedstep: Gå inn på speedstep, sett innstilling til max performance. Dette påvirker kun prosessoren, ettersom speedstep ikke har noe med noe annem maskinvare (jeg bruker Intel Speedstep Applets, ikke de jalla-strømstyringsgreiene som er innebygd i "wintendo").

 

Med Speedstep (prosessoren på 600 mhz hele tiden): 4 t 12 min batteri

Uten Speedstep (prosessoren på 1700 mhz hele tiden): 2 t 54 min batteri

(...og med clock modulation aktivert, prosessoren på 75 mhz: 4 t 50 min batteri)

da er ingen andre strømsparingsfunksjoner tatt i bruk.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
jeg bruker Intel Speedstep Applets, ikke de jalla-strømstyringsgreiene som er innebygd i "wintendo".

 

bruker du win2000?

 

During the development of Windows XP, Microsoft decided to integrate dynamic frequency switching into the operating system itself. On a default Windows XP installation, the power schemes in the power settings of the system panel control the frequencies of the processor. On Windows 2000 and previous operating systems, it was possible to manually control the CPU frequencies with a SpeedStep applet provided by Intel, but this is not possible anymore under Windows XP. It is not very good documented what the different Windows XP power schemes do and it is impossible to fully adjust the schemes as the important settings are not accessible through the control panel.
http://www.diefer.de/speedswitchxp/
Lenke til kommentar
deaktivere speedstep: Gå inn på speedstep, sett innstilling til max performance. Dette påvirker kun prosessoren, ettersom speedstep ikke har noe med noe annem maskinvare (jeg bruker Intel Speedstep Applets, ikke de jalla-strømstyringsgreiene som er innebygd i "wintendo").

 

Med Speedstep (prosessoren på 600 mhz hele tiden): 4 t 12 min batteri

Uten Speedstep (prosessoren på 1700 mhz hele tiden): 2 t 54 min batteri

(...og med clock modulation aktivert, prosessoren på 75 mhz: 4 t 50 min batteri)

da er ingen andre strømsparingsfunksjoner tatt i bruk.

6814956[/snapback]

 

Har ingen spesifikke speedstep innstillinger i WinXP. Men i Linux så har eg snitt 6 timers levetid. Med speedstep så får eg ca 30 min meir. Er nok fleire som kan vise til akkurat det same.

 

Eg seier ikkje Speedstep er ubrukeleg, allt som kan være med å forlenge batterilevetida er bra. Men ein CPU utan speedstep vil ikkje sluke fleire timer av batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...