Gå til innhold

Gammel Nikon blits til nytt kamera?


Anbefalte innlegg

Jeg befinner meg normalt i Canon-leiren og har (kanskje dessverre) litt for lite greie på Nikon sine ulike systemer.

 

Men jeg har et par halvgamle Nikon blitser som jeg av og til bruker i ymse slave-oppsett. Det er en SB-26 og en SB-28.

 

Spørsmålet mitt er: Fungerer disse på nyere (digitale) Nikon kameraer som f.eks. D50/70/80/200? Og hvis de gjør det, hva mister jeg i forhold til å bruke Nikons nyere blitser som SB-600 og SB-800?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en SB-26 som jeg bruker til mitt D50.

 

Blitsen fungerer helt fint, men du får desverre ingen hjelp av automatikken. Med de nye blitssystemene har Nikon bestemt seg for å gi opp all kompatibilitet med de gamle blitsene.

 

I praksis vil dette bety at du må stille inn "lysstyrke" og zoom manuelt, så den er så og si ubrukelig til øyeblikksbilder.

Lenke til kommentar

Så du mister alt som måtte ligne på TTL f.eks.? Var redd for det..

 

Da kan den altså ikke brukes som en vanlig "allround" blits på Nikons nye kameraer. Ok, det var det svaret jeg var ute etter. En venn av meg (som har en D50) som ville låne den, men jeg var litt usikker på hvor godt det ville virke. Tror nok jeg anbefaler han å finne en nyere blits.

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...