Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skoleskrivning - Forhold mellom foreldre og barn


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Skal ha 2t med skoleskrivning i morra, og vi har fått utlevert noen temaer der jeg har valgt å skrive om forhold mellom foreldre og barn i dag..

Så tenkte jeg at jeg skulle spørre her om det er noen som veit om et eller to punkt jeg kan ta med?

Finner ikke helt ut av hva jeg skal ta opp :hmm:

 

Takknemlig for svar da jeg skal ha det til i morgen :p

 

Mvh

EvenruD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo nevne at familien går mot en oppløsning.

 

I bondesamfunnet var familien mye mer knyttet. Familien var en produksjonsmaskin og jobbet sammen for å holde seg i live. Barn fikk her kontakt med familien på en spesiell måte, såvel som dyr og natur.

 

Idag bruker foreldrene mye tid ute av huset - på jobb - og oppdragelse av barna har blitt statens oppgave. Foreldre har ikke lenger tid til barna. Noe som gir utslag i oppførselen. Det er i sine første leveår at barn, gjennom familien, skal lære normer og verdier. Det dannes da også holdninger og forventninger til samfunnet.

Barna tyr nå til aktiviteter utenfor familien for å få utfoldet seg og få sosial kontakt.

Man kan jo spørre seg om dette, på et visst plan, kan være en fordel. Da får samfunnet oppdratt barna kan det bli et mer nyttig samfunnsmedlem. Uten et syn på verden forkludret av kortsynte og fordomsfulle foreldre. Men det kan vel her trekkes paraleller til Hitlerjugenden?

 

Lovgivning kan spiller inn en rolle på hvordan familien utvikler seg.

Lovgivning er et resultet av politikken, derfor er det litt ironisk at partier som hevder at familiepolitikk er viktig gjennom lover opphever mye av tilknytningen.

F.eks er det ikke lenger krav til at familien skal være tilknyttet hverandre etter at barna har fylt 18 år. Før var barna pliktige til å forsørge og ta seg av foreldrene, dette er nå avløst med pensjon og andre statlige ordninger.

 

Det var det jeg kunne ta sånn rett fra hodet. Håper det gir deg noe å tenke på og skrive om. :)

 

- Plomma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...