Gå til innhold

Nattbilder. Trenger noen tips! (Canon PS S3 IS)


Anbefalte innlegg

Her er jo noen flinke fotofolk på dette forum. Jeg er derimot Helt fersk i gamet. Jeg har tatt et bilde i 640 x 480. ISO80, F2.7 og lukkertid 1 1/3 sek. Kamera: Canon Powershot S3 IS. Kamera var støttet mot autovernet langs veien da jeg tok dette bildet kl 23.20 ca ikveld i Nordvågen. Bildet er kanskje litt undereksponert men likevel litt blurry. Var nok vanskelig å holde kamera totalt stille i 1.3 sekunder men er det noen som har et vennlig lite tips på hvordan man kunne fått bildet "freshere"? Altså, litt klarere farger, og litt mindre blurry, uten bruk av stativ og med SAMME kamera! Er kanskje stativ eneste utvei?

 

Prøvde med kortere lukkertid men da ble det så mørkt at man kun så lysene. Jeg fant at dette var de reelle fargene man faktisk så. Fikk jo med den graderte fargeovergangen på himmelen, samt den fine kontrasten mellom fjellet og himmelen bak. Tok man lengere eller kortere lukkertid ville lysforholdene begynne å avvike! Synes bildet var kurant tatt de vanskelige lysforholdene i betraktning, men øvelse gjør vel mester etter hvert (når man lærer seg bedre med de manuelle innstillingene)

 

Natt_640_x_480.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rene nattbilder er svært vanskelige. Kontrasten er rett og slett for høy, det er jo tross alt nesten ikke noe lys tilstede. Ta deg en tur ut litt tidligere på kvelden i den såkalte blåtimen, det er den siste timen før det blir helt mørkt.

6764677[/snapback]

 

Så bildene var ikke så gale sett ut ifra at det var natt? Prøvde å lene kamera litt mot autovernet som var langs veien. Holdt det dermed litt mer stabilt. Lukkertid på over et sekund måtte likevel til. Det er jo helt uhørt, men bildet ble tatt med ISO80. Man lærer stadig. Skal prøve et nytt et idag, med ISO100, 200 og 400 og se om det blir for kornete.

Lenke til kommentar

Å justere opp ISO til 200 burde være uproblematisk, men på 400 vil nok kornene bli litt for godt synlige. Hvis bildet er hva du så, er det riktig eksponert, men hvis du synes det er undereksponert, kan du prøve å overeksponere litt enten ved å sett hjulet på "M" (og sette blender og lukker manuelt og du vil se over/undereksponeringsverdien i øvre venstre hjørnet på skjermen når utløserknappen trykkes halvt ned) eller justere til ønsket verdi på eksponeringskompensasjonen (FUNC -> og velge med fireveisknappen). Forøvrig var bildet som forventet ved så lang lukkertid og man naturligvis vil få urolige reflekser i vannet og urolig luft vil gjøre lyskildene uklare. Et annet tips er å plassere kamera på en ertepose e.l. og bruke selvutløser, f.eks 10sek slik at det står stødig når bildet blir tatt. IS funksjonen er god, men klarer ikke så lange lukkertider som dette håndholdt. Stativ er som nevnt en fin oppfinnelse ved nattfotografering og f.eks Velbon har noen som ikke er så dyre (men heller ikke så stabile og jeg vil anbefale at man vuderer å bruke selvutløser også med dem).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...