Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bruker du vinterdekk om sommeren?


paalerud

Anbefalte innlegg

Noen veldig få vinterdekk er faktisk brukbare som sommerdekk også, men det er ikke mange. Et tegn kan være at de er T-merket (190 km/h max) i stedet for de vanlige Q (160). Generelt har disse dekkene dårligere vinteregenskaper enn de rene vinterdekkene, men de fungerer OK som "helårsdekk". De slites imidlertid raskere, og gir dårligere feste på våt asfalt enn sommerdekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS. Det er lov å nappe ut piggene i piggdekk å bruke de om sommeren men kravet til mønsterdybde forblir på vinterkravene. Å bruke piggdekk på sommeren har utrolig lite å si på norske fartsgrenser, bare så det er sagt.

6962414[/snapback]

 

Hadde egentlig droppet denne diskusjonen men får bare nevne en ting som jeg tror dere har misforstått og det er kommentaren over fra mitt første innlegg.

 

Vet jo piggdekk (uten) pigger er dårligere på tørr asfalt enn sommerdekk men sier bare at kjører man fornuftig, holder fartsgrensene, avstand fra bilen foran osv. Skal det utrolig mye til for at forskjellene utgjør noe. Sier dermed ikke at slike dekk er like bra på sommerføre som rene sommerdekk.

 

For å kommentere testen som du refererer til så tror jeg de har testet "internasjonale" dekk som selges over hele verden. Tester man piggdekk spesielt tilpasset skandinaviske forhold vil jeg tro at en slik test ville fått ett annet resultat. Piggdekk tilpasset "norske" forhold har også "gode" asfaltegenskaper, husk at også om vinteren er det vanligste føre ren/våt asfalt her i Norge.

 

Edit: Har hatt førerkort i over 8 år og har aldri i fart over 20 km/t vært tvungen til å ta en skikkelig nødbrems.

 

Men det kommer jo så klart helt an på kjørestilen.

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Vet jo piggdekk (uten) pigger er dårligere på tørr asfalt enn sommerdekk men sier bare at kjører man fornuftig, holder fartsgrensene, avstand fra bilen foran osv. Skal det utrolig mye til for at forskjellene utgjør noe.

Edit: Har hatt førerkort i over 8 år og har aldri i fart over 20 km/t vært tvungen til å ta en skikkelig nødbrems.

 

 

 

Da er det vel også like greit å droppe bilbelte siden du aldri har opplevd å kollidere, hvis du ikke har droppet det allerede.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Vet jo piggdekk (uten) pigger er dårligere på tørr asfalt enn sommerdekk men sier bare at kjører man fornuftig, holder fartsgrensene, avstand fra bilen foran osv. Skal det utrolig mye til for at forskjellene utgjør noe.

Edit: Har hatt førerkort i over 8 år og har aldri i fart over 20 km/t vært tvungen til å ta en skikkelig nødbrems.

 

 

 

Da er det vel også like greit å droppe bilbelte siden du aldri har opplevd å kollidere, hvis du ikke har droppet det allerede.

6987959[/snapback]

 

Hadde det vært slik har vel ALLE kjørt samme (verdens sikreste) bil, med samme dekk, ESP, antispinn, ABS, 8 kollisjonsputer, ryggekamera/alarm, etc.... verden er likevel ikke ideell som du tror.

 

Slik er desverre ikke virkeligheten, når jeg har 4 piggdekk der nesten alle piggene er borte er det faktisk mer forsvarlig å ta ut piggene å bruke de på sommeren enn å forsette med samme dekke på snø og is som mange andre gjør.

 

Det er faktisk ikke alle som har råd til 4 nye dekk når man har noen som er brukbare fra før.

 

PS. Jeg bruker bilbelte HELE tiden noe som er påbudt, det er lov å nappe ut piggene å bruke dekkene på sommeren.

 

Uansett hvilken bil du kjører eller hvilket utstyr det er på den er finnes det alltids noe som er bedre og sikrere men desverre er det slik at ikke alle har råd til det.

 

Edit: Fra nå av slutter jeg å sitere barnslige og useriøse kommentarer.... har nok annet å bruke tiden på :innocent::)

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Hadde det vært slik har vel ALLE kjørt samme (verdens sikreste) bil, med samme dekk, ESP, antispinn, ABS, 8 kollisjonsputer, ryggekamera/alarm, etc.... verden er likevel ikke ideell som du tror.

Aldri sagt eller trodd at verden er ideel, men det er forskjell på å barbe seg og kappe av hodet. Gode dekk koster en brøkdel av hva en ny bil koster.

Slik er desverre ikke virkeligheten, når jeg har 4 piggdekk der nesten alle piggene er borte er det faktisk mer forsvarlig å ta ut piggene å bruke de på sommeren enn å forsette med samme dekke på snø og is som mange andre gjør.

Så hvilke dekk skal du bruke til vinteren da? Du gir klart uttrykk for at du ikke har råd til dekk.

Det er faktisk ikke alle som har råd til 4 nye dekk når man har noen som er brukbare fra før.

Har du ikke råd til nye får du alltids taki bedre brukte eller du kan kjøpe når dekkforhandlerene tømmer lagrene.

PS. Jeg bruker bilbelte HELE tiden noe som er påbudt, det er lov å nappe ut piggene å bruke dekkene på sommeren.

Så hvis det ikke hadde vært påbudt med bilbelta hadde du kjørt uten?

Uansett hvilken bil du kjører eller hvilket utstyr det er på den er finnes det alltids noe som er bedre og sikrere men desverre er det slik at ikke alle har råd til det.

De som ikke har råd til nye dekk hvert 3-4.år har skyld i det selv, kanskje på tide å få seg jobb?

har nok annet å bruke tiden på  :innocent::)

6988085[/snapback]

Det har vi alle

Endret av trra
Lenke til kommentar
Slik er desverre ikke virkeligheten, når jeg har 4 piggdekk der nesten alle piggene er borte er det faktisk mer forsvarlig å ta ut piggene å bruke de på sommeren enn å forsette med samme dekke på snø og is som mange andre gjør.

Så hvilke dekk skal du bruke til vinteren da? Du gir klart uttrykk for at du ikke har råd til dekk.

6988880[/snapback]

 

Har jeg klart uttrykk for det.... nei finner ikke noe jeg, sier at jeg ikke har råd til 4 nye dekk når jeg har 4 nesten nye dekk fra før. Når man har piggdekk som er brukt en sesong der mye av piggene er borte velger jeg å dra ut piggene å bruke de til sommerdekk ja.

 

PS. Det er ikke jeg som har slitt piggene vekk...

 

De fleste gidder ikke engang å sjekke piggene sine å fortsetter å bruke de på vinteren noe som er MYE farligere, men det ser det ut som du synes er greit. Gjelder kanskje over 50% av de som bruker piggdekk.

 

 

PS. Jeg bruker bilbelte HELE tiden noe som er påbudt, det er lov å nappe ut piggene å bruke dekkene på sommeren.

Så hvis det ikke hadde vært påbudt med bilbelta hadde du kjørt uten?

6988880[/snapback]

 

Det vet jeg ikke, ærlig talt så tror jeg ingen gjør det, ihvertfall hvis det hadde vært lov fra jeg tok sertifikat.

 

Hadde det plutselig blitt lovlig å kjøre uten belte i dag hadde jeg nok fortsatt å bruke det.

 

Forskjellen på å ha på bilbelte å ikke ha det på er STORE og det tar kun noen sekunder å ha det på.

 

Forskjellen på vinterdekk på sommeren og sommerdekk er små men koster likevel 3-4 tusen kroner.

 

 

Uansett hvilken bil du kjører eller hvilket utstyr det er på den er finnes det alltids noe som er bedre og sikrere men desverre er det slik at ikke alle har råd til det.

De som ikke har råd til nye dekk hvert 3-4.år har skyld i det selv, kanskje på tide å få seg jobb?

6988880[/snapback]

 

Her er vi vel inne på ett annet tema som jeg ikke en gang vil kommentere, nemlig personlig økonomi. Vet om folk som lever helt på grensen uten at de har skyld i det selv der til og med noe ekstra på lørdagene blir en stor økonomisk utgift. At du ikke vil skjønne det i din perfekte verden er vel greit, tyder bar på uvitenhet noe du selv ikke har skyld i.

 

Kommentaren du har der tyder på at du vet lite.... veeeeeldig lite desverre :innocent:

 

Edit: Å det var det siste fra meg i denne tråden så du får nok det siste ordet her....

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Har jeg klart uttrykk for det.... nei finner ikke noe jeg, sier at jeg ikke har råd til 4 nye dekk når jeg har 4 nesten nye dekk fra før. Når man har piggdekk som er brukt en sesong der mye av piggene er borte velger jeg å dra ut piggene å bruke de til sommerdekk ja.

 

PS. Det er ikke jeg som har slitt piggene vekk..

Klart og klart, jeg får hvertfall inntrykk av at du ikke vil bruke penger på dekk, men man tolker jo ting forskjellige.

 

At det ikke er du som har slitt piggene gjør vel ikke saken bedre.

De fleste gidder ikke engang å sjekke piggene sine å fortsetter å bruke de på vinteren noe som er MYE farligere, men det ser det ut som du synes er greit. Gjelder kanskje over 50% av de som bruker piggdekk.

Syns ikke det er greit, men det er vel eller ikke det vi snakker om.

Det vet jeg ikke, ærlig talt så tror jeg ingen gjør det, ihvertfall hvis det hadde vært lov fra jeg tok sertifikat.

 

Hadde det plutselig blitt lovlig å kjøre uten belte i dag hadde jeg nok fortsatt å bruke det.

 

Forskjellen på å ha på bilbelte å ikke ha det på er STORE og det tar kun noen sekunder å ha det på.

 

Forskjellen på vinterdekk på sommeren og sommerdekk er små men koster likevel 3-4 tusen kroner.

Så det er da greit hvis man ikke klarer å stoppe bilen tidsnok ved nødbrems pga dekka, f.eks når et barn løper ut i veien, f.eks 50-sone, noe som ikke er sjeldent at barn gjør?

Her er vi vel inne på ett annet tema som jeg ikke en gang vil kommentere, nemlig personlig økonomi. Vet om folk som lever helt på grensen uten at de har skyld i det selv der til og med noe ekstra på lørdagene blir en stor økonomisk utgift. At du ikke vil skjønne det i din perfekte verden er vel greit, tyder bar på uvitenhet noe du selv ikke har skyld i.

 

Kommentaren du har der tyder på at du vet lite.... veeeeeldig lite desverre :innocent:

Det var satt på spissen det jeg sa, men de fleste har bare seg selv å takke for den økonomiske sitasjonen de er i, men det finnes selvsagt de som ikke kan noe for det. Og jeg lever absolutt ikke noe perfekt verden verken økonomisk eller på noen annen måte, men som du sier selv, det er en helt annen diskusjon, så vi avslutter det her.

Edit: Å det var det siste fra meg i denne tråden så du får nok det siste ordet her....

6994273[/snapback]

Håper da ikke det.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke vet hva andre driver med, f.eks ikke overholder vikeplikt, folk som hiver seg over fotgjengerfelt uten å se seg for osv, dyr som løper ut i veien. Da er det greit å ha redskap som gjør at du stopper fortest mulig.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Har man lyst på billige dekk, kan man stikke innom det lokale bilopphoggeriet. Her (Lier) kan man kjøpe dekk ferdig omlagt for fra 200,- pr stk og oppover, kommer helt ann på hva slags dekk det er, hvor slitt de er osv. De selger kun gode dekk, dvs ikke dekk som er mye slitt, dekk som mangler pigger osv. Selv kjøpte jeg 225/55R15 for 300 pr stk, noe som er skambillig. Var så vidt brukt. Selv kjører jeg rundt med 185/70R13 nå og gidder ikke å kjøpe nye dekk i år pga pengemangel. Disse dekkene er kun kjørt få km på, men de er gamle, sikkert 10 år gamle. Er bare å holde god avstand og ikke kjøre så alt for fort når det er glatt (vått). Hadde en stundt disse dekkene bak og 225 dekkene forran, noe som bare var farlig pga en falsk løgn over hvor bra grep bilen hadde. Baken glapp i alle svinger om man ikke var oppmerksom. Ikke alle som har råd til gode dekk selv om man har råd til bil. Selv kjøpte jeg bil for 7000, og gode dekk og felger (så og si umulig å få tak i felger til 13") koster noen lapper.

 

Kjenner en som har piggdekk bak hvor piggene er dratt ut av. Disse har bedre grep enn sommerdekkene han har forran. Men dette har vel noe med hvor gamle dekkene er o.l., ikke med hvor brede de er og hvilket mønster de har.

 

Faren min kjørte en stund med de piggfrie vinterdekkene om sommeren fordi de ikke ville holde en vinter til, så han kjørte de et par måneder på sommer-føre. Dette var to måneder med elendige kjøreegenskaper på vått føre! Da spant han i alle retninger (quattro) på vått føre og fikk vannplaning av små vanndammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...