Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bruker du vinterdekk om sommeren?


paalerud

Anbefalte innlegg

ikke bruk vinterdekk på sommeren.

hvis du kjører med vinterdekk om sommeren bør du ta en titt på dette :yes:

 

Fristes du av å kjøre med piggfrie vinterdekk også om sommeren? Forlenge vinteren med å slite videre på vinterdekkene? Ikke gjør det.

 

 

Vinterdekk og sommerføre kan være en meget farlig kombinasjon. Det gjelder særlig når det er vann på veibanen. Vinterdekkene har ikke de rette egenskaper til drenering – det vil si å fjerne dekkhinnen som lett kan legge seg mellom veien og dekket. Det betyr lettere vannplaning.

 

• Kjøre ikke med vinterdekk om sommeren

 

• Bremselengden kan på vår vei øke med 50 prosent

 

• Det kan være forskjellen mellom liv og død

 

har du ikke skjønt det ennå kan du parkere bilen i garasjen for alltid

:lol::lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie piggdekk da (nappe ut piggene)...

 

Er gummiblandinga som bestemmer hvor gode ehenskaper ett dekk har på forskjellige fører... Og piggfrie vinterdekk har egenskaper som kun egner seg på forholdsvis bare veier om vinter'n. Piggdekk er ennå best på veier med snø/is og sommerdekk taler nok for seg selv...

Lenke til kommentar
Er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie piggdekk da (nappe ut piggene)...

 

Er gummiblandinga som bestemmer hvor gode ehenskaper ett dekk har på forskjellige fører... Og piggfrie vinterdekk har egenskaper som kun egner seg på forholdsvis bare veier om vinter'n. Piggdekk er ennå best på veier med snø/is og sommerdekk taler nok for seg selv...

6927063[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig, på blank-isen så er det ingen tvil om at piggdekk er best, men på snøføre er det minimalt, og kanskje ingen forskjeller hvis du har et bra piggfritt dekk. Når du kjøper piggfritt så er det et stort sprik mellom hva som er bra og hva som ikke er bra, så det lønner seg å lese/undersøke litt og skaffe seg informasjon fra diverse dekk-tester hvis du vil ha best mulig grep uten pigg.

Selgere forteller ofte det du vil høre, men blader som "MOTOR" o.l. forteller det som er sant!

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar
Er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie piggdekk da (nappe ut piggene)...

 

Er gummiblandinga som bestemmer hvor gode ehenskaper ett dekk har på forskjellige fører... Og piggfrie vinterdekk har egenskaper som kun egner seg på forholdsvis bare veier om vinter'n. Piggdekk er ennå best på veier med snø/is og sommerdekk taler nok for seg selv...

6927063[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig, på blank-isen så er det ingen tvil om at piggdekk er best, men på snøføre er det minimalt, og kanskje ingen forskjeller hvis du har et bra piggfritt dekk. Når du kjøper piggfritt så er det et stort sprik mellom hva som er bra og hva som ikke er bra, så det lønner seg å lese/undersøke litt og skaffe seg informasjon fra diverse dekk-tester hvis du vil ha best mulig grep uten pigg.

Selgere forteller ofte det du vil høre, men blader som "MOTOR" o.l. forteller det som er sant!

6962407[/snapback]

 

Piggdekk med ALLE piggene er bedre enn piggfritt på blankis ja men ett brukt piggdekk der mange av piggene er borte er sannsynligvis dårligere enn piggfrie dekk på ALLE fører.

 

Piggdekk er falsk trygghet!!

 

PS. Det er lov å nappe ut piggene i piggdekk å bruke de om sommeren men kravet til mønsterdybde forblir på vinterkravene. Å bruke piggdekk på sommeren har utrolig lite å si på norske fartsgrenser, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie piggdekk da (nappe ut piggene)...

 

Er gummiblandinga som bestemmer hvor gode ehenskaper ett dekk har på forskjellige fører... Og piggfrie vinterdekk har egenskaper som kun egner seg på forholdsvis bare veier om vinter'n. Piggdekk er ennå best på veier med snø/is og sommerdekk taler nok for seg selv...

6927063[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig, på blank-isen så er det ingen tvil om at piggdekk er best, men på snøføre er det minimalt, og kanskje ingen forskjeller hvis du har et bra piggfritt dekk. Når du kjøper piggfritt så er det et stort sprik mellom hva som er bra og hva som ikke er bra, så det lønner seg å lese/undersøke litt og skaffe seg informasjon fra diverse dekk-tester hvis du vil ha best mulig grep uten pigg.

Selgere forteller ofte det du vil høre, men blader som "MOTOR" o.l. forteller det som er sant!

6962407[/snapback]

 

Piggdekk med ALLE piggene er bedre enn piggfritt på blankis ja men ett brukt piggdekk der mange av piggene er borte er sannsynligvis dårligere enn piggfrie dekk på ALLE fører.

 

Piggdekk er falsk trygghet!!

 

PS. Det er lov å nappe ut piggene i piggdekk å bruke de om sommeren men kravet til mønsterdybde forblir på vinterkravene. Å bruke piggdekk på sommeren har utrolig lite å si på norske fartsgrenser, bare så det er sagt.

6962414[/snapback]

 

Bruk av piggdekk på sommeren eller ikke har jævlig mye å si skal jeg fortelle deg. Sier seg selv at kontaktflaten med selve gummien blir mindre pga piggene som stikker ut av dekket + at piggene hjelper til så hjulet "sklir" bortover asfalten. Det er også helt feil gummiblanding i vinterdekk som gjør at du får en mye lenger stoppstrekke enn hvis du skulle kjørt på sommerdekk.

 

Hadde du latt to biler, én med vinterdekk og én med sommerdekk, kjøre i 100 km/t for så å bråbremse så skal jeg love deg at forskjellen blir mange meter fra bilen med sommerdekk til bilen med vinterdekk.

 

Dette kan da i noen tilfeller bety enten liv eller død.

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar
Er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie piggdekk da (nappe ut piggene)...

 

Er gummiblandinga som bestemmer hvor gode ehenskaper ett dekk har på forskjellige fører... Og piggfrie vinterdekk har egenskaper som kun egner seg på forholdsvis bare veier om vinter'n. Piggdekk er ennå best på veier med snø/is og sommerdekk taler nok for seg selv...

6927063[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig, på blank-isen så er det ingen tvil om at piggdekk er best, men på snøføre er det minimalt, og kanskje ingen forskjeller hvis du har et bra piggfritt dekk. Når du kjøper piggfritt så er det et stort sprik mellom hva som er bra og hva som ikke er bra, så det lønner seg å lese/undersøke litt og skaffe seg informasjon fra diverse dekk-tester hvis du vil ha best mulig grep uten pigg.

Selgere forteller ofte det du vil høre, men blader som "MOTOR" o.l. forteller det som er sant!

6962407[/snapback]

 

Piggdekk med ALLE piggene er bedre enn piggfritt på blankis ja men ett brukt piggdekk der mange av piggene er borte er sannsynligvis dårligere enn piggfrie dekk på ALLE fører.

 

Piggdekk er falsk trygghet!!

 

PS. Det er lov å nappe ut piggene i piggdekk å bruke de om sommeren men kravet til mønsterdybde forblir på vinterkravene. Å bruke piggdekk på sommeren har utrolig lite å si på norske fartsgrenser, bare så det er sagt.

6962414[/snapback]

 

Bruk av piggdekk på sommeren eller ikke har jævlig mye å si skal jeg fortelle deg. Sier seg selv at kontaktflaten med selve gummien blir mindre pga piggene som stikker ut av dekket + at piggene hjelper til så hjulet "sklir" bortover asfalten. Det er også helt feil gummiblanding i vinterdekk som gjør at du får en mye lenger stoppstrekke enn hvis du skulle kjørt på sommerdekk.

 

Hadde du latt to biler, én med vinterdekk og én med sommerdekk, kjøre i 100 km/t for så å bråbremse så skal jeg love deg at forskjellen blir mange meter fra bilen med sommerdekk til bilen med vinterdekk.

 

Dette kan da i noen tilfeller bety enten liv eller død.

6962435[/snapback]

 

1. Snakker om piggdekk som man har dratt ut piggene på

 

2. I en normal vinter i Oslo kjører man uansett like mye på asfalt som på snø

 

3. Gummiblandingen på vinterdekk blir ganske myke i sommertemperaturer, de blir fort slitt men gir meget godt feste likevel. Det skal jeg love deg...

 

4. Det er lov å dra ut piggene på ett vinterdekk og bruke det om sommeren, hadde vært ulovlig hvis forskjellene hadde vært stor

 

Edit: Ikke at det har noe å si for saken. Vil bare fortelle at jo større kontaktflate du har jo dårligere grep får du, så jeg tror du har misforstått den delen der.

 

God natt.... :)

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie piggdekk da (nappe ut piggene)...

 

Er gummiblandinga som bestemmer hvor gode ehenskaper ett dekk har på forskjellige fører... Og piggfrie vinterdekk har egenskaper som kun egner seg på forholdsvis bare veier om vinter'n. Piggdekk er ennå best på veier med snø/is og sommerdekk taler nok for seg selv...

6927063[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig, på blank-isen så er det ingen tvil om at piggdekk er best, men på snøføre er det minimalt, og kanskje ingen forskjeller hvis du har et bra piggfritt dekk. Når du kjøper piggfritt så er det et stort sprik mellom hva som er bra og hva som ikke er bra, så det lønner seg å lese/undersøke litt og skaffe seg informasjon fra diverse dekk-tester hvis du vil ha best mulig grep uten pigg.

Selgere forteller ofte det du vil høre, men blader som "MOTOR" o.l. forteller det som er sant!

6962407[/snapback]

 

Piggdekk med ALLE piggene er bedre enn piggfritt på blankis ja men ett brukt piggdekk der mange av piggene er borte er sannsynligvis dårligere enn piggfrie dekk på ALLE fører.

 

Piggdekk er falsk trygghet!!

 

PS. Det er lov å nappe ut piggene i piggdekk å bruke de om sommeren men kravet til mønsterdybde forblir på vinterkravene. Å bruke piggdekk på sommeren har utrolig lite å si på norske fartsgrenser, bare så det er sagt.

6962414[/snapback]

 

Bruk av piggdekk på sommeren eller ikke har jævlig mye å si skal jeg fortelle deg. Sier seg selv at kontaktflaten med selve gummien blir mindre pga piggene som stikker ut av dekket + at piggene hjelper til så hjulet "sklir" bortover asfalten. Det er også helt feil gummiblanding i vinterdekk som gjør at du får en mye lenger stoppstrekke enn hvis du skulle kjørt på sommerdekk.

 

Hadde du latt to biler, én med vinterdekk og én med sommerdekk, kjøre i 100 km/t for så å bråbremse så skal jeg love deg at forskjellen blir mange meter fra bilen med sommerdekk til bilen med vinterdekk.

 

Dette kan da i noen tilfeller bety enten liv eller død.

6962435[/snapback]

 

1. Snakker om piggdekk som man har dratt ut piggene på

 

2. I en normal vinter i Oslo kjører man uansett like mye på asfalt som på snø

 

3. Gummiblandingen på vinterdekk blir ganske myke i sommertemperaturer, de blir fort slitt men gir meget godt feste likevel. Det skal jeg love deg...

 

4. Det er lov å dra ut piggene på ett vinterdekk og bruke det om sommeren, hadde vært ulovlig hvis forskjellene hadde vært stor

 

Edit: Ikke at det har noe å si for saken. Vil bare fortelle at jo større kontaktflate du har jo dårligere grep får du, så jeg tror du har misforstått den delen der.

 

God natt.... :)

6962456[/snapback]

 

Når du kjører med et vinterdekk på sommeren så kjører du med et dekk som er beregna for minusgrader. Gummien blir veldig myk(som du sier), og de sitter mye dårligere enn dårlige sommerdekk. Bilbladet "MOTOR" hadde en test som viste at selv de dårligste sommerdekkene var bedre enn vinterdekk på sommeren. Hvis det er sånn som du skal ha det til, at det er likegyldig om du kjører på sommerdekk eller vinterdekk når det er sommer, hvorfor finnes det da sommerdekk og vinterdekk? Kunne jo hatt noe som fungerer optimalt på både sommer og vinter, men finnes ikke(har jo helårsdekk, men det er jo like bra som en bøtte med møkk).

 

Størst mulig kontaktflate på sommeren gir selvfølgelig best feste(sett bort i fra økt fare for vannplaning). Det sier seg selv og er ingen vits å diskutere en gang.

 

Sov godt :D

 

Edit: Skriveleif

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar
Størst mulig kontaktflate på sommeren gir selvfølgelig best feste(sett bort i fra økt fare for vannplaning). Det sier seg selv og er ingen vits å diskutere en gang.

 

Sov godt :D

 

Edit: Skriveleif

6962482[/snapback]

 

 

Størt mulig kontaktflate = dårligere trykk (kg per flateenhet)

 

Huska at vekta på bilen blir ikke større fordi du får mer kontaktflate.

 

Det vil si dårligere grep.

 

Altså vil samme bil med brede dekk (ellers samme type) ha lengere bremse lengde.

 

Kjøreegenskapene blir likevel bedre med brede dekk, bremselengden blir forlenget.

 

PS. Alt kan diskuteres, til og med sannheter i din lille verden

Lenke til kommentar
Størt mulig kontaktflate = dårligere trykk (kg per flateenhet)

Det vil si dårligere grep.

Altså vil samme bil med brede dekk (ellers samme type) ha lengere bremse lengde.

Kjøreegenskapene blir likevel bedre med brede dekk, bremselengden blir forlenget.

Hvordan kan kjøreegenskapene bli forbedret hvis du mener et bredt dekk har dårligere grep enn et smalt dekk?

Lenke til kommentar
Størt mulig kontaktflate = dårligere trykk (kg per flateenhet)

Det vil si dårligere grep.

Altså vil samme bil med brede dekk (ellers samme type) ha lengere bremse lengde.

Kjøreegenskapene blir likevel bedre med brede dekk, bremselengden blir forlenget.

Hvordan kan kjøreegenskapene bli forbedret hvis du mener et bredt dekk har dårligere grep enn et smalt dekk?

6963371[/snapback]

 

Kjøreegenskapene til en bil avhenger av stabiliteten til dekkene, ikke veigrepet. Husk når vi snakker veigrep er det den maksimale friksjonen vi snakker om og den blir på sommerføre nesten kun utnyttet under bremsing.

 

Mønstrene som blir laget i dekkene er produsentenes jakt på godt veigrep og de prøver da å oppnå maaaaaange veeeeldig små punkter på dekket med lite flate og høyt trykk under bremsing og akselasjon. Når man kjører vanlig vil mesteparten av dekket ligge mot asfalten med noenlunde jevnt trykk.

 

Hadde det vært slik at høy flate ga best veigrep hadde alle dekkene vært heeeelt flate under men slik er det da ikke.

Lenke til kommentar
Størt mulig kontaktflate = dårligere trykk (kg per flateenhet)

Det vil si dårligere grep.

Altså vil samme bil med brede dekk (ellers samme type) ha lengere bremse lengde.

Kjøreegenskapene blir likevel bedre med brede dekk, bremselengden blir forlenget.

Hvordan kan kjøreegenskapene bli forbedret hvis du mener et bredt dekk har dårligere grep enn et smalt dekk?

6963371[/snapback]

 

Kjøreegenskapene til en bil avhenger av stabiliteten til dekkene, ikke veigrepet. Husk når vi snakker veigrep er det den maksimale friksjonen vi snakker om og den blir på sommerføre nesten kun utnyttet under bremsing.

 

Mønstrene som blir laget i dekkene er produsentenes jakt på godt veigrep og de prøver da å oppnå maaaaaange veeeeldig små punkter på dekket med lite flate og høyt trykk under bremsing og akselasjon. Når man kjører vanlig vil mesteparten av dekket ligge mot asfalten med noenlunde jevnt trykk.

 

Hadde det vært slik at høy flate ga best veigrep hadde alle dekkene vært heeeelt flate under men slik er det da ikke.

6963731[/snapback]

 

Så hvorfor ble det da i Formel 1 sporten forbudt med "slicks"(dekk uten mønster i det hele tatt)? Jo, fordi de ville senke hastigheten på bilene rundt banen. Mønster i dekka(altså mindre kontaktflate) førte da til at de ikke kunne ta svinger like fort som de hadde gjort når de hadde NULL mønster(større kontaktflate).

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar
Størt mulig kontaktflate = dårligere trykk (kg per flateenhet)

Det vil si dårligere grep.

Altså vil samme bil med brede dekk (ellers samme type) ha lengere bremse lengde.

Kjøreegenskapene blir likevel bedre med brede dekk, bremselengden blir forlenget.

Hvordan kan kjøreegenskapene bli forbedret hvis du mener et bredt dekk har dårligere grep enn et smalt dekk?

6963371[/snapback]

 

Kjøreegenskapene til en bil avhenger av stabiliteten til dekkene, ikke veigrepet. Husk når vi snakker veigrep er det den maksimale friksjonen vi snakker om og den blir på sommerføre nesten kun utnyttet under bremsing.

 

Mønstrene som blir laget i dekkene er produsentenes jakt på godt veigrep og de prøver da å oppnå maaaaaange veeeeldig små punkter på dekket med lite flate og høyt trykk under bremsing og akselasjon. Når man kjører vanlig vil mesteparten av dekket ligge mot asfalten med noenlunde jevnt trykk.

 

Hadde det vært slik at høy flate ga best veigrep hadde alle dekkene vært heeeelt flate under men slik er det da ikke.

6963731[/snapback]

 

Så hvorfor ble det da i Formel 1 sporten forbudt med "slicks"(dekk uten mønster i det hele tatt)? Jo, fordi de ville senke hastigheten på bilene rundt banen. Mønster i dekka(altså mindre kontaktflate) førte da til at de ikke kunne ta svinger like fort som de hadde gjort når de hadde NULL mønster(større kontaktflate).

6968535[/snapback]

 

Føler at jeg diskuterer med småunger der det beste argumentet deres er ett spørsmål som de selv ikke vet forklaringen på.... altså en problemstilling som de selv danner seg en sannhet ut ifra fordi at de ikke vet bedre.

 

Skal prøve å forklare, blir litt vanskelig å forstå men prøv å heng med da :thumbup:

 

Gummitypen til Formel 1 dekkene er så myke at de vil (delvis) former seg rundt underlaget, som for eksempel når du går uten sko og tråkker på en liten stein. Da vil foten legge seg rundt steinen, ikke sant?

 

Slike egenskaper gir enormt veigrep men så må disse løperne også bytte dekk opp til flere ganger på ett løp. Neppe aktuelt for oss...

 

Omtrent samme prinsipp bruker slicks-dekkene til formel 1 løperne men en slik egenskap har ikke gummien i vanlige dekk, desverre.

 

På vanlig asfalt vil man ikke merke stor forskjell på ett dekk med slitt mønster og dekk med bra mønster men på nylagt asfalt ville nok dekket med mønster vært overlegent.

 

Slicks-dekk med vanlig gummi (eller nedslitte dekk som det også kalles) er avhengig ujevnheter i underlaget for å få godt grep. På våte veier er det rett og slett livsfarlig....

Lenke til kommentar
Størt mulig kontaktflate = dårligere trykk (kg per flateenhet)

Det vil si dårligere grep.

Altså vil samme bil med brede dekk (ellers samme type) ha lengere bremse lengde.

Kjøreegenskapene blir likevel bedre med brede dekk, bremselengden blir forlenget.

Hvordan kan kjøreegenskapene bli forbedret hvis du mener et bredt dekk har dårligere grep enn et smalt dekk?

6963371[/snapback]

 

Kjøreegenskapene til en bil avhenger av stabiliteten til dekkene, ikke veigrepet. Husk når vi snakker veigrep er det den maksimale friksjonen vi snakker om og den blir på sommerføre nesten kun utnyttet under bremsing.

 

Mønstrene som blir laget i dekkene er produsentenes jakt på godt veigrep og de prøver da å oppnå maaaaaange veeeeldig små punkter på dekket med lite flate og høyt trykk under bremsing og akselasjon. Når man kjører vanlig vil mesteparten av dekket ligge mot asfalten med noenlunde jevnt trykk.

 

Hadde det vært slik at høy flate ga best veigrep hadde alle dekkene vært heeeelt flate under men slik er det da ikke.

6963731[/snapback]

 

Så hvorfor ble det da i Formel 1 sporten forbudt med "slicks"(dekk uten mønster i det hele tatt)? Jo, fordi de ville senke hastigheten på bilene rundt banen. Mønster i dekka(altså mindre kontaktflate) førte da til at de ikke kunne ta svinger like fort som de hadde gjort når de hadde NULL mønster(større kontaktflate).

6968535[/snapback]

 

Føler at jeg diskuterer med småunger der det beste argumentet deres er ett spørsmål som de selv ikke vet forklaringen på.... altså en problemstilling som de selv danner seg en sannhet ut ifra fordi at de ikke vet bedre.

 

Skal prøve å forklare, blir litt vanskelig å forstå men prøv å heng med da :thumbup:

 

Gummitypen til Formel 1 dekkene er så myke at de vil (delvis) former seg rundt underlaget, som for eksempel når du går uten sko og tråkker på en liten stein. Da vil foten legge seg rundt steinen, ikke sant?

 

Slike egenskaper gir enormt veigrep men så må disse løperne også bytte dekk opp til flere ganger på ett løp. Neppe aktuelt for oss...

 

Omtrent samme prinsipp bruker slicks-dekkene til formel 1 løperne men en slik egenskap har ikke gummien i vanlige dekk, desverre.

 

På vanlig asfalt vil man ikke merke stor forskjell på ett dekk med slitt mønster og dekk med bra mønster men på nylagt asfalt ville nok dekket med mønster vært overlegent.

 

Slicks-dekk med vanlig gummi (eller nedslitte dekk som det også kalles) er avhengig ujevnheter i underlaget for å få godt grep. På våte veier er det rett og slett livsfarlig....

6968801[/snapback]

 

Du er en frekk faen, men greit.

 

Uansett, biler med drøyt 200 hk, de slipper på asfalt hvis du klemmer høyrefoten i bunn når du kjører på 185 dekk. Skifter du da til f.eks 225 så slipper det ikke.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Altså vil samme bil med brede dekk (ellers samme type) ha lengere bremse lengde.

Har du link til tester som bekrefter dette på tørr asfalt?

Uansett, biler med drøyt 200 hk, de slipper på asfalt hvis du klemmer høyrefoten i bunn når du kjører på 185 dekk. Skifter du da til f.eks 225 så slipper det ikke.

Hvorfor ikke?

Grunnen er at dekket som er i 185 dim(f.eks continental ecocontact)som oftest er et billigere dekk beregnet på den vanlig bilisten\bilen med 90hk, mens dekket på 225(f.eks continental sportcontact) er ofte et "sportsdekk". Husk, kameragutt sier at dekk av samme type.

 

Når du kjører med et vinterdekk på sommeren så kjører du med et dekk som er beregna for minusgrader. Gummien blir veldig myk(som du sier), og de sitter mye dårligere enn dårlige sommerdekk. Bilbladet "MOTOR" hadde en test som viste at selv de dårligste sommerdekkene var bedre enn vinterdekk på sommeren. Hvis det er sånn som du skal ha det til, at det er likegyldig om du kjører på sommerdekk eller vinterdekk når det er sommer, hvorfor finnes det da sommerdekk og vinterdekk? Kunne jo hatt noe som fungerer optimalt på både sommer og vinter, men finnes ikke(har jo helårsdekk, men det er jo like bra som en bøtte med møkk).

 

Venter fremdeles på at kameragutt skal svare på dette....Mye av det du kaster opp om vinterdekk her blir motsagt i denne testen, og de fleste her inne hører eller på en test av et stort blad en det en ukjent forumbruker kommer opp med.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...