Gå til innhold

E6300 eller E6600


Anti LFC

Anbefalte innlegg

Hjelper dårlig å ta å føle på en CPU. Når man har angrefrist i 14dager så er det for å teste produktet å se om det svarer til forventningene. Det å overklokke en prosessor er noe HELT annet enn å ødelegge en vare. Produsenten overklokker alle prosessorene de lager så egentlig selger de ødelagte prosessorer, uten garanti? Som nevnt over så kommer alle prosessor modellene fra samme wafer og eneste måten å skille de på er å teste hvilken frekvens de takler stabilt.

 

At det er kjølepasta på den når butikken får den i retur er synd for butikken men sånn er det nå takket være kjøpsloven. De slenger bare den prosessoren inn i en ferdig bygd maskin istedet så tapet er vel ikke akkurat digert.

 

Jeg har aldri returnert noe på angrefrist selv men ville da ihvertfall gjort ren prosessoren før jeg sendte den avgårde. Men tror nok jeg hadde sendt f.eks en E6300 som jeg har planer om å kjøpe tilbake om den ikke klarte 2Ghz engang.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jaja, dere kan «stå på krava» så mye dere vil. Klart at angrefristen ikke nekter dere å sende tilbake CPU eller annet hardware innen 14 dager, uansett hva dere «angrer» på.

 

Men ikke kom senere å klag på at nettbutikker i Norge er dyre, for det er dere SVÆRT delaktige i ved å levere inn varer som egentlig er helt i orden, men kanskje ikke yter mere enn det produsenten lover.

Endret av vembi
Lenke til kommentar

Jepp, og drøssevis av tester som sammenligner hele Core 2 Duo-familien.. Sitter fortsatt og leser på forumer og hw-sider fra hele verden, men har ennå ikke funnet en test der de kjører nøyaktig samme oppsett på 6300 og 6600 mot hverandre.

 

Er det så vanskelig å anbefale en artikkel dersom dere allerede vet om en?

 

EDIT: Og ja, jeg har lest denne (som forøvrig The Ghost, fikk som svar på et spm tidligere i tråden): http://www.behardware.com/articles/623-10/...2-duo-test.html

 

Synes denne var noe kort. Den sier lite om hvordan effekten av den ekstra L2-cachen skalerer ved forskjellige frekvenser, og jeg skulle gjerne ha sett flere applikasjoner.

 

Uansett, hva er egentlig problemet deres (The Ghost og oysaferg)?. Ser at du er moderator oysaferg, men du trenger vel ikke være med på slik spamming av tråden likevel. Jeg stilte et saklig spørsmål som jeg mener er relevant for tråden. Mine skills i googling mener jeg hører hjemme et annet sted, og å fortelle meg at det er mulig å finne artikler om temaet, uten å tipse om en eneste en, mener jeg er en bortkasta post.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Takker for lenker Jpw!

 

Den første gjør ingen direkte sammenligning, men det gjorde Anandtech sin (som er så lenge siden jeg leste, at jeg hadde glemt det... - bildet til The Ghost kommer fra denne.)

 

De konkluderer med en gjennomsnittlig økning på 3,5% i ytelse ved stock e6300 settings, og at effekten høyst sannsynlig vil øke med mer krevende software. For meg som oppgraderer maskin hvert 4. år, kan det da være at ~1000 spenn ekstra for e6600 kan være verdt pengene for min del. Spesielt når den også lar seg klokke litt høyere og kan bruke billigere ram enn e6300.

 

Forøvrig savner jeg litt testing av real-life multitasking, selv om dette kan være vanskelig å måle.

Lenke til kommentar

fudun: Jeg er på ingen måte kranglete eller nonchalant, du som har vært medlem på dette forumet i snart 6 år burde vite at søkefunksjonen faktisk HAR noe for seg og at det snart svømmer over av C2D-tråder på dette forumet, hvor faktisk brorparten inneholder "Hva skal jeg kjøpe?" "Hvor mye ekstra ytelse får jeg hvis jeg velger xxx vs xxx" o.l.

 

Let, og du skal finne, som det så fint heter...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Støtter "oysfaerg" her..

Både hw.no(diskusjon.no) samt xs.org/forum blir nå oversvømmet av en mengde tråder/poster om det samme/de samme spørsmålene.

Jeg synes også det må være mulig "å lurke" og klare å bestemme sjøl uten å be andre om å ta en avgjørelse.. f.eks. om man skal kjøpe en E6300 eller en E6600.

Eller? :)

Lenke til kommentar
Støtter "oysfaerg" her..

Både hw.no(diskusjon.no) samt xs.org/forum blir nå oversvømmet av en mengde tråder/poster om det samme/de samme spørsmålene.

Jeg synes også det må være mulig "å lurke" og klare å bestemme sjøl uten å be andre om å ta en avgjørelse.. f.eks. om man skal kjøpe en E6300 eller en E6600.

Eller? :)

6936579[/snapback]

 

Vel, ettersom denne tråden heter "E6300 eller E6600", vil jeg anta at den faktisk er ment for å hjelpe de som lurer på akkurat dette, ikke med å få et fasitsvar, men å finne nok informasjon til å gjøre opp sin egen konklusjon. Dersom man ikke ønsker slike tråder i forumet, kan de jo selvfølgelig stenges, istedetfor å oversvømme forumet med poster om at "dette kan du google og lese deg blå av hvis du vil". Faktum ER at det er mye stoff å lese om dette, og slikt tar faktisk tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Faktum ER at det er mye stoff å lese om dette, og slikt tar faktisk tid.

6936747[/snapback]

 

Det har du helt rett i...

Jeg vurderte dette(topic) i ett par-tre måneder, og endte opp med en E6300 og en E6400. :)

Og jeg blir vel ikke helt overrasket over meg selv om de blir komplettert med en E6600 om en stund.

Og ja..

Det ble en del "googling".. og "lurking" på dette og andre forum..

 

PS og edit:

 

@fudun:

Vårt lokale orakel aka Simen1 har svaret du leter etter.

Han postet dette for en god stund siden i den store samletråden for Conroe

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man kommer til noe godt svar på hva som er best av E6300 eller E6400. Det koker vel ned til pris, og hva man synes man trenger, og derav personlige preferanser. Begge er solide produkter.

 

nå blir det mye OT her, men men.

 

Det skulle vært en "hestkukbutikk" , eller rettere sagt en hestkuknettbutikk som nektet å ta noe tilbake med mindre det var ødelagt eller skadet ved ankomst DOA.

Hvis de i tillegg kjørte litt strickte policier, og ikke drev med reklame og sånt fjas, så kanskje prisene kunne vært lave. Så kunne alle dere andre levert tilbake fullt brukbare produkter andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...