Gå til innhold

E6300 eller E6600


Anti LFC

Anbefalte innlegg

For å si det sånn da, hvis du tar utgangspunkt i at du når 400FSB på begge to, så har du 400x7 på E6300 og 400x9 på E6600. Jeg kan ikke love deg at det vil fungere uansett, men det er vanlig at de iallefall gjør såpass på luftkjøling. Mine er også luftkjølte.

 

Så 2.8GHz og 3.6GHz isåfall da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de aller fleste som kjører spill med høy oppløsning, med f.eks et 7900 GT har vell egentlig ikke bruk for noe mer enn E6300, den yter jo tross alt mye bedre enn 3800 X2 som mange bruker. vill ikke skjermkortet blir en flaskehals før prossesoren når du kjører spill i høye oppløsninger og AA aktivert?

 

EDIT: Eller er jeg helt på jorde?

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar
Hverken angrerett eller garanti er gyldig om det har vært overklokking på gang..

 

Har du lyst til å henvise meg til hvor i forbrukerloven dette står?

6776302[/snapback]

I forbrukerkjøpsloven står det INGENTING om angrerett.

 

Når det gjelder dette med overklokking så må selger kunne bevise eller sannsynliggjøre at det er du og din overklokking som har skadet prosessor for at man skal kunne avvise reklamasjon.

 

Garantien ryker selvfølgelig, men det har jo ikke noe å si da man fremdeles har forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett.

 

Angrerettloven sier at "varen skal leveres tilbake i samme stand og mengde som da den ble kjøp". En montert CPU med kjølepasta på og hele pakka samt testet klokking på vil jeg IKKE si er dette - problemet er for den butikken du skal returnere til å bevise det - men forbered deg på avslag.

 

Forøvrig synes jeg det er elendig gjort av deg å sende en CPU tilbake fordi den ikke klokker godt nok - det er IKKE det angreretten er utformet for.

Lenke til kommentar
For å si det sånn da, hvis du tar utgangspunkt i at du når 400FSB på begge to, så har du 400x7 på E6300 og 400x9 på E6600. Jeg kan ikke love deg at det vil fungere uansett, men det er vanlig at de iallefall gjør såpass på luftkjøling. Mine er også luftkjølte.

 

Så 2.8GHz og 3.6GHz isåfall da.

6776265[/snapback]

Ok, da høres det egentlig ut som om at e6600 er det bedre valget så lenge du har cashen.

Lenke til kommentar
Ja, har du cashen får du cachen ;)

6776450[/snapback]

Haha :laugh:

 

Edit: noe spesiell hk og ram som anbefales med den? Lest en del om p5b men er litt usikker gitt når det blir e6600.. Rammen må vel være litt badass for å fikse overklokkinga.

 

Sigh, ting var lettere for 10 år siden når man enten hadde edo ram eller ikke og enten bra hk eller ikke. hehe

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar

Jeg sender den ikke tilbake fordi den ikke klokker godt nok, men fordi etter det jeg har lest på bla. xtremesystems forumet klokker en E6300 ganske lett opp til E6600 hastighet, og jeg kan dermed bruke de pengene jeg sparer på dette på noe annet i systemet mitt. Jeg var ikke klar over dette faktumet når jeg først kjøpte prosessoren.

Lenke til kommentar
Jeg sender den ikke tilbake fordi den ikke klokker godt nok, men fordi etter det jeg har lest på bla. xtremesystems forumet klokker en E6300 ganske lett opp til E6600 hastighet, og jeg kan dermed bruke de pengene jeg sparer på dette på noe annet i systemet mitt. Jeg var ikke klar over dette faktumet når jeg først kjøpte prosessoren.

 

Men du har jo 4mb cache på E6600`n så den blir en smule bedre en E6400`n uansett... Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt E6600!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@reite:

Min lille kommentar/mening om saken er at du heller bør selge din E6600 her på bruktmarkedet isf. å benytte "angreretten".

Det burde være en enkel sak å få solgt den... :)

Lenke til kommentar
@reite:

Min lille kommentar/mening om saken er at du heller bør selge din E6600 her på bruktmarkedet isf. å benytte "angreretten".

Det burde være en enkel sak å få solgt den... :)

6776539[/snapback]

[off-topic]

Å kjøpe flere prosessorer for å se hvilken som klokker høyest, og levere tilbake de dårligste er rimelig usmud gjort, spør du meg.

 

Loven er der for å beskytte forbrukeren fra å gjøre dårlige kjøp over nettet ol. Et godt eksempel er kjøp av skjermer, som er lett å teste i butikk uten at den på noen måte blir "brukt". Si meg hvilken butikk du får ta ut prosessoren, smelle på pasta og tyne den før du tar den med hjem? :)

 

Jeg hadde i hvert fall blitt pissed om jeg fant hvite rester på CPU'en min som jeg fikk. Vil ikke ha noe skjenda varer :p

[/off-topic]

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar

Blander meg litt innher jeg:

 

Om 2-3 uker har jeg 16500,- å prute med så penger har jeg nok av ...

 

Men jeg vil jo selvfølgelig kjøpe så økonimisk som mulig da jeg også sparer til bil og lappen ...

 

Frister veldig med E6300 isteden for E6600, Skulle gjerne ha kjøpt E6350 om det fantes altså E6300 med 4mb cache ....

 

For det meste kommer jeg til å spille og komer ikke til å bruke pc'n til å pakke .rar filer eller andre programmer som krever mye cache utenom spilling da som jeg tror yter en del godt av den ekstra L2 cachen spesielt da Oblivion ...

Er det verdt det ?

 

Velger jeg E6300 og Dominator 8500c5 eller 8888c4 eller velger jeg E6600 og XMS6400c4 ?

Snakk om Corsair minne her ...

Lenke til kommentar

Nope du kan ha 667Mhz minne men jeg anbefaler minimum 800Mhz for da kan du kjøre FSB på 400 med minne på 1:1

 

Skal du ha høyere må du enten klokke minne eller ikke kjøre 1:1 det beste er å kjøre 1:1

 

Corsair pc6400c4 klokker til over 1000Mhz på c4 så om jeg kjøper E6600 skal jeg klokke, men E6300 og E6600 topper på ca. det samme hvis hovedkortet klarer og følge etter. Tror jeg ihvertfall da ...

Hadde det vært noen lavere modeller med 4mb L2 cache hadde jeg gått for det men det kommer ikke før 4 kvartal tror jeg ...

Da kommer også E6500 som er 2.4Ghz men med 2mb L2 cache

Lenke til kommentar

Bare jeg som er ekstremt forvirra over alt styret med ram til Conroe plattformen? :S Bestillte Asus P5W DH Deluxe i dag, samt en E6600 på Netshop. Når jeg får den vet jeg ikke, men nok om det.

 

Ram har jeg fremdeles ikke ordna. Jeg ANER ikke hva som passer best. PÅ AMD plattformen var det ganske enkelt. 2 stk bra PC3200 og klokk som f***. Har aldri hatt Intel eller DDR2 ram før så veit ikke helt hva jeg skal fokusere på. De brikkene jeg har sett meg ut er:

 

Corsair TWIN2X-6400 2 GB 2 x 1 GB) CL5

https://prisguiden.no/product.php?productId=47988

 

Tenkte jo å klokke så virker som den RAM'en er safe for det i hvert fall. Men har lest at f.eks 5400 RAM yter like godt? Men da er det vel med klokkinga? Hadde følgende vært et like godt valg?

 

Corsair Twin2X2048-5400C4

https://prisguiden.no/product.php?productId=47049

 

Hadde vært knakende flott med et enkelt og greit svar så jeg får ro i sjela....

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Merkelig slik "angst" noen har for Intel.

Det er *minst* like enkelt med RAM for Intel-system.. trolig har det tradsisjonelt vært enklere enn for AMD-systemer(chipset/hk).

At noen får det til å høres så vanskelig ut med RAM til Conroe er nok fordi "minstekravet" til overklokk (fra *266*) for de som vurderer en Conroe ser ut til å være 400++ for FSB (litt "sykt" egentlig.. Nå virker det som om man *må* klokke en Conroe-rigg mest mulig for å kunne ha glede av/bruke den.. *Sykt* gjentar jeg) :)

Det holder fint med DDRII533 (266x2) for en Conroe-rigg.. dersom du skal *bruke* systemet..og ikke sitte å "tukle" med Bios, Ram-brikker og skrive "noob-innlegg" i diverse fora om hvor vanskelig det er å klokke...eller hvor dårlige diverse hk er. (Ja.. det er *så* elendig at man ikke kan klokke ett hk 100% over specs..) :roll:

Men.. må du klokke mest mulig.. så bør man ha minimum (dyrt) DDRII800 minne, ihvertfall for hk med 965-chipset..foreløpig. Har man ett hk med 975x-chipset kan man klokke minne lavere enn CPU (FSB).. slik at man (noe) lettere kan finne max FSB/klokk for sin nyinnkjøpte Conroe/Allendale. (975x-hk har flere dividere.. og kan bruke annet enn 1:1 som laveste divider).

Personlig synes jeg det er like lett/vanskelig å klokke uansett CPU. Det som skiller er Bios-versjoner/chipset.. og prøver/klokker man mye forskjellig blir det bare snakk om vane/erfaring.. :)

 

PS.

"Problemet" med Conroe/Allendale er kanskje at de klokker usannsynlig bra (stort sett) noe som stiller høye krav til både hk og Ram.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...