Gå til innhold

Har en floppydisk noen hensikt?


Anbefalte innlegg

Som nevnt før , det meste kan man gjøre med cd / usb stick osv.

Godt at det er en her som ser verdien av spart tid og sparte penger.

 

Floppy er billig , sikkert ,tidbesparende og praktisk i maaaaange sammenhenger .

 

Og de som tror floppyer ikke er sikre -

Har ca. 25.stk 10 år gamle 1.44 floppyer jeg her tatt vare på og ingen har bad sectors.

Problem med lese/skrive problemer er oftest lesehode kalibrering i drive , ikke mediefeil .

 

De som ikke vet/har prøvd vet ikke hva de har gitt slipp på .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener nå at floppy har veldig liten nytte nå til dags, for de fleste, hvertfall for meg. Jeg har ikke brukt floppy siden Windows 98/ME dagene da man brukte DOS og måtte boote opp fra disketter. Da man måtte flashe BIOSen fra DOS på disketter og før man hadde USB-kontakter foran på PCen som man enkelt kunne stappe inn MP3-spillere og minnepenner.

 

Jeg mener det motsatte av syar2003. Jeg hvertfall, har hatt masse problemer med floppy gjennom åra. Enten har jeg hatt bad sectors på diskettene, filer har gått tapt fordi disketten ikke kan leses eller må formateres på nytt, ellers har jeg hatt en del problemer med at den har satt seg fast i diskettstasjonen. Dessuten bråker den noe sinnsykt!

 

I dag har vi f.eks minnepenner som kan lagre mye større ting. Der kan du få plass til litt mer enn et par .jpg bilder i høy oppløsning. På de fleste nyere hovedkortene kan BIOSen flashes rett fra Windows istedet.

 

Kan heller ikke si at floppy er noe særlig billig, det koster jo fremdeles 40kr for 10 disketter, eller 5kr pr. diskett. Det er jo ca like mye som en CD plate koster - som har 700 ganger så mer plass.

 

Så for meg er den død og begravet, men jeg har en liggende til overs hvis det skulle trenges, til f.eks eldre PCer jeg kanskje skulle fikse på.

Lenke til kommentar

Floppy brukes så vidt fortsatt, men det er bare ved spesielle anledninger (bootfloppyer med drivere etc). Personlig synes jeg ikke at det er nødvendig med floppystasjon på nye PCer, det er jo bare å ta en fra en gammal maskin eller snappe opp en på dynga hvis behovet skulle melde seg.

Men fra et nostalgisk synspunkt var jo floppyene koselige, jeg har faktisk en hengende i glass og ramme på veggen her, jeg.

Lenke til kommentar
Rigtig gættet - jeg ble født i midten av forrige århundred!  :blush:

6751181[/snapback]

Hah! Eldre enn meg, til og med! :!:

 

Så gammel at han (hun? næh..) husker da en floppy virkelig var floppy, og det uansett ikke var aktuelt å putte dem i skjortelommen. Hvis du ikke hadde lommer med 8" åpning, da.

6775874[/snapback]

hehe, mimre, jeg husker det godt første pcen min hadde det, og brukte det på skolen, der skulle jeg sette inn en floppete floppy i maskingen og klarte å stikke den i den 1mm sprekken mellom 5 1/4" og 3 1/2" disketstasjon, måtte ta av lokket for å få den ut igjen.

Lenke til kommentar
Jeg mener det motsatte av syar2003. Jeg hvertfall, har hatt masse problemer med floppy gjennom åra. Enten har jeg hatt bad sectors på diskettene, filer har gått tapt fordi disketten ikke kan leses eller må formateres på nytt, ellers har jeg hatt en del problemer med at den har satt seg fast i diskettstasjonen. Dessuten bråker den noe sinnsykt!

6751414[/snapback]

 

Jeg har samme erfaring med floppy-helvete. Gud vet hvor mange ganger jeg ikke fikk levert ting i tide pga en diskett som har fått det for seg å gjøre filer korrupte eller rett og slett sluttet å fungere. Det var jo i og for seg greit å ha en floppy å skylde på de gangene man faktisk ikke hadde gjort det man skulle da . :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...