Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Struper Canal Digital for p2p/bittorrent bruk?


Anbefalte innlegg

Bare mitt syn på det.. Nå er ikke jeg akkurat verdens største fildeler heller når det er sagt, så jeg skjønner jo i og for seg de som benytter dette 24 timer i døgnet og på denne måten vil få et dårligere produkt enn det man i utgangspunktet hadde. Såvidt jeg vet så garanterer ikke CD at man til enhver tid har optimal hastighet, og det vet jeg ikke om så mange andre ISP-er gjør heller. Ergo blir det teoretisk sett feil å hevde at man ikke får det produktet man betaler for. Er man misfornøyd med dette bør man heller lese avtalevilkår om det står noe om dette før man tegner avtalen. Men for all del så skjønner jeg jo frustrasjonen rundt dette som sagt for de som sprer warez 24 timer i døgnet, men det blir for dumt når man lager _så_ mye oppstyr rundt dette for noe som vil ramme et fåtall av kundene til CD. Men det er min mening og de som er berørt av problemet har forståelig nok et annet syn på dette, som jeg selvfølgelig respekterer. Å lage kalkulatorer og sende ferdiglagde useriøse henvendelser generert fra en nettside o.l. blir for dumt synes jeg. Går an å holde seg på et saklig nivå for voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare mitt syn på det.. Nå er ikke jeg akkurat verdens største fildeler heller når det er sagt, så jeg skjønner jo i og for seg de som benytter dette 24 timer i døgnet og på denne måten vil få et dårligere produkt enn det man i utgangspunktet hadde. Såvidt jeg vet så garanterer ikke CD at man til enhver tid har optimal hastighet, og det vet jeg ikke om så mange andre ISP-er gjør heller. Ergo blir det teoretisk sett feil å hevde at man ikke får det produktet man betaler for. Er man misfornøyd med dette bør man heller lese avtalevilkår om det står noe om dette før man tegner avtalen. Men for all del så skjønner jeg jo frustrasjonen rundt dette som sagt for de som sprer warez 24 timer i døgnet, men det blir for dumt når man lager _så_ mye oppstyr rundt dette for noe som vil ramme et fåtall av kundene til CD. Men det er min mening og de som er berørt av problemet har forståelig nok et annet syn på dette, som jeg selvfølgelig respekterer. Å lage kalkulatorer og sende ferdiglagde useriøse henvendelser generert fra en nettside o.l. blir for dumt synes jeg. Går an å holde seg på et saklig nivå for voksne mennesker.

6957248[/snapback]

 

Det er forskjell på å ikke ha garantert hastighet, og at man får mye lavere hastighet fordi ISPen med viten og vilje begrenser hastigheten din, da får man mindre enn man betaler for. Om CD plutselig låser alle med 5/2 line til 1/1 (som et eksempel), så kan de ikke bare bortforklare det med "vi granterer ikke full hastighet".

 

Er det bare et fåtall som rammes så for CD enten oppgadere kapasiteten sin, eller selge færre abonnement.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare mitt syn på det.. Nå er ikke jeg akkurat verdens største fildeler heller når det er sagt, så jeg skjønner jo i og for seg de som benytter dette 24 timer i døgnet og på denne måten vil få et dårligere produkt enn det man i utgangspunktet hadde. Såvidt jeg vet så garanterer ikke CD at man til enhver tid har optimal hastighet, og det vet jeg ikke om så mange andre ISP-er gjør heller. Ergo blir det teoretisk sett feil å hevde at man ikke får det produktet man betaler for. Er man misfornøyd med dette bør man heller lese avtalevilkår om det står noe om dette før man tegner avtalen. Men for all del så skjønner jeg jo frustrasjonen rundt dette som sagt for de som sprer warez 24 timer i døgnet, men det blir for dumt når man lager _så_ mye oppstyr rundt dette for noe som vil ramme et fåtall av kundene til CD. Men det er min mening og de som er berørt av problemet har forståelig nok et annet syn på dette, som jeg selvfølgelig respekterer. Å lage kalkulatorer og sende ferdiglagde useriøse henvendelser generert fra en nettside o.l. blir for dumt synes jeg. Går an å holde seg på et saklig nivå for voksne mennesker.

6957248[/snapback]

 

Jeg godtar at andre har andre synspunkter på saker enn meg. Men å lage en kalkulator for hvor mye faktisk koster er et bra hjelpemiddel, ikke noe annet enn det. Om brukerne velger å sende inn en klage på saken, så er det faktisk fordi de ønsker å klage.

 

Når det gjelder avtalevilkårene så har faktisk Canal Digital ikke opplyst om dette, og heller ikke sendt ut en endring av vilkårene 2 uker i forveien som de er forpliktet til å gjøre. De som har bindingstid har faktisk mulighet til å avslutte avtalen hvis firmaet velger å forandre vilkårene.

 

Som det er nevnt tidligere brukes ikke Bittorrent og andre P2P bare til warez, men til distribusjon av f.eks linux-kompilasjoner. Det er derfor en viktig tjeneste å opprettholde.

 

Jeg hadde helt klart godtatt en redusert hastighet for en tjeneste hvis jeg hadde fått en kompensasjon for det. Ifølge mine utregninger er det snakk om mellom reelt 300 til 600 kr pr år som følge av en reduksjon i en tjeneste. Det ville derfor være naturlig at Canal Digital hadde gitt sine abbonenter f.eks 1 gratis månedsavgift som kompensasjon.

 

Å velge og kalle kalkulatoren usakelig gjenspeiler bare din uvitenhet om hva man skal godta. Når først en barriere er satt opp her, hva er neste?

Lenke til kommentar

Jeg ser tankegangen deres, for all del.

 

Men å lage en "fasit" av en kalkulator og beregne nøyaktig tilgjengelig båndbredde i p2p-program er umulig, da det er faktorer som spiller inn på både nedlasting og opplasting i disse programmene. Ligger både på logisk nivå i programmet og variabler på host, selv om man har en dedikert server. Kalkulatoren kan fremstå som en pekepinn (og den er bra laget, all kred for det), men ingen fasit som resulterer i at man automatisk kan sende en mail og kreve penger tilbake på "øre-nivå" i mine øyne.

 

Å gjemme seg bak Linux-distribusjoner i argumentasjonen bli også uansett feil da man kan laste ned dette fra ftp-servere med optimal hastighet.

Lenke til kommentar
Jeg ser tankegangen deres, for all del.

 

Men å lage en "fasit" av en kalkulator og beregne nøyaktig tilgjengelig båndbredde i p2p-program er umulig, da det er faktorer som spiller inn på både nedlasting og opplasting i disse programmene. Ligger både på logisk nivå i programmet og variabler på host, selv om man har en dedikert server. Kalkulatoren kan fremstå som en pekepinn (og den er bra laget, all kred for det), men ingen fasit som resulterer i at man automatisk kan sende en mail og kreve penger tilbake på "øre-nivå" i mine øyne.

 

Å gjemme seg bak Linux-distribusjoner i argumentasjonen bli også uansett feil da man kan laste ned dette fra ftp-servere med optimal hastighet.

6957558[/snapback]

 

Gjemme seg bak? BT og andre p2p-protokoller kan brukes til mye lovlig, man betaler for båndbredden, da kan man vel bruke båndbredden til den type programmer man vil? (det burde være slik ihvertfall).

 

AtW

Lenke til kommentar
Men å lage en "fasit" av en kalkulator og beregne nøyaktig tilgjengelig båndbredde i p2p-program er umulig, da det er faktorer som spiller inn på både nedlasting og opplasting i disse programmene. Ligger både på logisk nivå i programmet og variabler på host, selv om man har en dedikert server. Kalkulatoren kan fremstå som en pekepinn (og den er bra laget, all kred for det), men ingen fasit som resulterer i at man automatisk kan sende en mail og kreve penger tilbake på "øre-nivå" i mine øyne.

6957558[/snapback]

 

Den er like "riktig" som den maks-fart tjenesten man betaler for. Når man kjøper en 6000/2000 linje så snakker man om farten man faktisk skal få levert (og man betaler deretter). Hvis farten er lavere enn avtalt så vil man ikke betale fullpris. Akkurat det samme gjelder her:

 

Jeg vil ikke betale fullpris for en barriere firmaet velger å sette opp for meg!

 

Canal Digital har nok hatt flere møter på at temaet: "Vi selger flere internett abonement enn vi har båndbredde, hva gjør vi?"

 

Dette er helt klart Canal Digital sitt problem, og de burde løse det annerledes!

Lenke til kommentar
Jeg ser tankegangen deres, for all del.

 

Men å lage en "fasit" av en kalkulator og beregne nøyaktig tilgjengelig båndbredde i p2p-program er umulig, da det er faktorer som spiller inn på både nedlasting og opplasting i disse programmene. Ligger både på logisk nivå i programmet og variabler på host, selv om man har en dedikert server. Kalkulatoren kan fremstå som en pekepinn (og den er bra laget, all kred for det), men ingen fasit som resulterer i at man automatisk kan sende en mail og kreve penger tilbake på "øre-nivå" i mine øyne.

 

Å gjemme seg bak Linux-distribusjoner i argumentasjonen bli også uansett feil da man kan laste ned dette fra ftp-servere med optimal hastighet.

6957558[/snapback]

Hvis Canal Digital struper linja til så og så mye kan den brukes som en fasit, folk betaler for linjene sine, altså trafikken...

Lenke til kommentar

Problemet er at CD er fornøyd med å selge dyre abb. til små forbrukere.

 

Med slagord som "mer surfing for pengene" "på de råeste produktene dobbles hastigheten"

 

Disse er favorittkundene, som egentlig hadde klart seg med en billigere linje.

 

De sier at 0.2% vil bli berørt, en skulle tro de burde være fornøyd med et så lavt tall med "høy forbrukere".

 

 

CD markedsfører seg med høy hastighet, dobbel nedlasting, og det "råeste" produktet.

 

Men ikke et ord om at de struper en av de beste metodene for å dele filer.

 

Dette når kommersielle krefter begynner å se på teknologien, som warner bros etc

 

I grunn handler dette kun om økt omsetning, reklamere for dobbel hastighet. Få flere kunder, for så sette en sperre slik at ingen kommer i nærheten av hastigheten.

 

 

hva med denne reklamen :

 

Hastighetsendring.jpg

 

i tilfelle de fjerner det..

 

hastighetsendringqo7.jpg

 

selge dyre abb, men strupe den beste fildelingsteknologien. Må være ønskedrømmen til en ISP.

 

 

 

Grunnen til at de tror de kan gjøre dette, er at fildeling har en negativ konnotasjon i samfunnet.

Endret av EG-s
Lenke til kommentar

Et borettslaget i nærheten av hvor jeg bor har akkurat stem nei til Canal Digital sin kabeltv brl-avtale.

 

Hørte med en representant i styret om grunnen:

1. Pris, både på abb for tv og på internett

2. Leveringskontrakten er for defus/uklar, spesielt i internettkontrakten.

 

Det ble heller stemt for en 2 års plan med at beboerne selv skal ha dugnad med å legge opp spredenett fra et rom i kjeller og ut til hver blokk/leilighet. Prisen på en slik løsning var mer gunstig, og laget mulighet for egen intranet løsning med meldinger ut til beboere osv...

 

Her har flere borettslag mye å lære! Håper at mitt styre i mitt borettslag har gj.snitt alder på ca 30-40 år, da kan det virkelig skje noe! :)

 

 

 

 

Forøvrig er det en kjempe fordel å ha klargjort et eget spredenett i et borettslag, da gjør man seg mer attraktiv mhp firma som ønsker å tilby fiber osv. Plutselig en dag har man på plass en totalløsning med tv/internett som koster en brøkdel en det ISP melker av kundene idag!

Lenke til kommentar
Et borettslaget i nærheten av hvor jeg bor har akkurat stem nei til Canal Digital sin kabeltv brl-avtale.

 

Hørte med en representant i styret om grunnen:

1. Pris, både på abb for tv og på internett

2. Leveringskontrakten er for defus/uklar, spesielt i internettkontrakten.

 

Det ble heller stemt for en 2 års plan med at beboerne selv skal ha dugnad med å legge opp spredenett fra et rom i kjeller og ut til hver blokk/leilighet. Prisen på en slik løsning var mer gunstig, og laget mulighet for egen intranet løsning med meldinger ut til beboere osv...

 

Her har flere borettslag mye å lære! Håper at mitt styre i mitt borettslag har gj.snitt alder på ca 30-40 år, da kan det virkelig skje noe! :)

 

 

 

 

Forøvrig er det en kjempe fordel å ha klargjort et eget spredenett i et borettslag, da gjør man seg mer attraktiv mhp firma som ønsker å tilby fiber osv. Plutselig en dag har man på plass en totalløsning med tv/internett som koster en brøkdel en det ISP melker av kundene idag!

6963790[/snapback]

 

Mye fordeler der, men da har leverandøren ikke noe ansvar på det interne spredenettet, og dersverre er det ikke alle som forstår slikt.

Lenke til kommentar
Mye fordeler der, men da har leverandøren ikke noe ansvar på det interne spredenettet, og dersverre er det ikke alle som forstår slikt.

6966130[/snapback]

 

Det er helt riktig, men i dette borettslaget så driver vaktmester et lite datafirma vedsiden av :) Men det er helt klart en utfordring, men tror folk får litt mer "eierskap" til noe slik hvis de er med på å legge det opp.

Lenke til kommentar

Har Utvidet grunnpakke 5000/2000. har rundt 90KB/s ned og 40KB/s opp store deler av døgnet.

Hadde det kl 3 i dag, når jeg sjekket etter jobb.

Det var før jeg ringte og fikk bekreftet at det bare skulle forekomme mellom 17-23.

Det er baret tidlig på dagen og kansje om natten jeg får bra hastighet, som skal ligge på rundt 600KB/s ned og 190 KB/s opp normalt sett.

Kundeservice sa at jeg ikke var berørt av dettet i mitt område. jeg sa at jeg var berørt. men det kunne ikke stemme, i følge dem.

Det var bare ikke mulig, fordi hun hadde mottat et skriv i dag om at det bare gjalt de stedene hun hadde på skrivet.

 

Hvorfor måtte jeg bruke så mye energi på å få vite at jeg ikke har det jeg har blitt tilbutt og betaler for. jeg måtte lese det i avisa :hmm:

Lenke til kommentar
Hvorfor måtte jeg bruke så mye energi på å få vite at jeg ikke har det jeg har blitt tilbutt og betaler for. jeg måtte lese det i avisa :hmm:

6966454[/snapback]

 

Ja ikke sant. Tenk om man kunne fakturere sin "waste of time" mot slikt.

 

Sjekk dette:

Du betaler 347,00 kr i måneden, det tilsvarer 4 164,00 kr i året

Farten du betaler for er 6000/2000 kb/s

Hvis P2P trafikken din tilsvarer 70% og du får kun 2 304/824 kb/s i hastighet mellom kl 17-23

Da skulle du ha betalt 294,17 kr pr mnd for abbonementet ditt, som tilsvarer 3 530,03 kr pr år!

Canal Digital tar 633,97 kr fra deg for en tjeneste du ikke får i året!

 

(Kalkulasjonen legger til den resterende prosentsatsen til maks utnyttelse på andre protokoller og regner med 6 timers redusert tid basert på 30,416 dager i en mnd!)

 

Kan bli penger av slikt, hvis man skulle kjørt hardt mot hardt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...