Gå til innhold

hvordan lage trance?


Admiral1

Anbefalte innlegg

vil bare si at dunk dunk ikke er trance. da har du misforstått hva trance er. Lol ass

6738370[/snapback]

 

Øyh, hva sa jeg om fjortisspråk? :-)

Jeg vet godt hva trace er, men personlig hører jeg aldri frivillig på det. Dunk-dunk er en fin betegnelse på trance, men er selvfølgelig også beskrivende for en rekke andre sjangere som jeg også klarer meg godt uten.

6738435[/snapback]

 

hold deg til tema. hvis du mener dunk dunk er trance da er du faen meg uviten om hva trance er.

6741100[/snapback]

 

Hehe... jeg klarer visst å irritere folk med dette dunk dunk-pratet. Sorry, jeg lærte ikke så mye om trance på konservatoriet :) OK, nok off topic for i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Så en dokumentar om trance på tv en gang, og der sa proffe trance-fyren at dunk dunk er det grunnleggende elementet i trance-musikk.

 

Dunk dunk-en bør helst fortsette frem til "breiket" der den slutter en liten stund, for så å komme tilbake sterkt etter "breiket" og fortsette hele låten.

 

Dette for å skape en trancelignende sinnstilstand hos de dopede "trancefest" - deltakerne, derav navnet "trance"

Lenke til kommentar
Så en dokumentar om trance på tv en gang, og der sa proffe trance-fyren at dunk dunk er det grunnleggende elementet i trance-musikk.

 

Dunk dunk-en bør helst fortsette frem til "breiket" der den slutter en liten stund, for så å komme tilbake sterkt etter "breiket" og fortsette hele låten.

 

Dette for å skape en trancelignende sinnstilstand hos de dopede "trancefest" - deltakerne, derav navnet "trance"

6806159[/snapback]

Husker du navnet på "han proffe trance-fyren"?

 

Det dere kaller "dunk-dunk'en" fungerer på samme måte som bass-tromma i en metallåt. Den går så og si konstant gjennom sangen og konstruerer grunn-rytmen. Og det er vel strengt tatt ikke kick-en som sender deg i transe. Det er vel melodiene som gjør det.

 

:)

Lenke til kommentar

Husker du navnet på "han proffe trance-fyren"?

 

Nei, men han var arrangøren til en eller annen svær trancefestival i nederland eller no.. Verdenskjent.

 

 

 

Det dere kaller "dunk-dunk'en" fungerer på samme måte som bass-tromma i en metallåt. Den går så og si konstant gjennom sangen og konstruerer grunn-rytmen.

 

Du kan ikke sammenligne basstrommen i en trancelåt og basstrommen i en metall-låt. beaten i en typisk trancelåt er konstant og lite variert (ikke noe negativt her), mens basstrommen i en metall-låt er spilt av en trommis som varierer den naturlig da han faktisk spiller på alle de andre trommene samtidig.

 

 

Og det er vel strengt tatt ikke kick-en som sender deg i transe. Det er vel melodiene som gjør det.

 

Nei, men den stødige, repeterende basstrommen er med på å skape effekten.

Lenke til kommentar
hvorfor?,,, bare spør jeg, må få litt pros and conns

6738401[/snapback]

Heisann!

Hvis du vil starte å lage "trance" så må du ha litt forkunnskaper først. Å hoppe rett på Cubase SX3 vil IKKE under noen omstendigheter funke. Det er rett og slett for komplisert.

 

Du kan f.eks begynne i eJay som er den desiderst simpleste sequenceren der ute, og fin å begynne med om du aldri har satt beina dine i en VSTi! Folk skriker "wææææ føsh eJay" til deg etter du har laget noe, siden du rett og slett pusler sammen ferdige segmenter som andre har laget før deg. Så det blir mer et puslespill enn noe annet. Men kanskje du lærer noe der, å det går opp et lys for deg hvodan sanger bygges opp.

 

En standard trance-låt er bygget opp av kick, bass, percussion, synth og pads (mye annet også seff, men akkurat de nevnte er i ALLE trance-låter). Når du har lært deg å sette opp ei låt med alle de elementene, så er det bare fantasien din som bremser deg.

 

Når du føler deg klar for å pusle med noe mer seriøst, så vil jeg nok anbefale ImageLine's FLStudio6. Det er veldig nybegynnervenlig GUI og ser ikke så avskrekkende ut som Cubase uten tvil gjør. Her kan du begynne å fikle med samplene og synthene som er integrert til du skjønner step-sequencing og effekter. Så leser du deg senere til hva VSTi er og kjøper noen råe noen på nett (f.eks av Native Instruments) eller laster ned noen gratis noen hos f.eks Tweakbench ...

 

Så er du igang.

Jeg begynte selv i FastTracker faktisk ... ting tok tid.

Lenke til kommentar
vil bare si at dunk dunk ikke er trance. da har du misforstått hva trance er. Lol ass

6738370[/snapback]

 

Øyh, hva sa jeg om fjortisspråk? :-)

Jeg vet godt hva trace er, men personlig hører jeg aldri frivillig på det. Dunk-dunk er en fin betegnelse på trance, men er selvfølgelig også beskrivende for en rekke andre sjangere som jeg også klarer meg godt uten.

6738435[/snapback]

 

hold deg til tema. hvis du mener dunk dunk er trance da er du faen meg uviten om hva trance er.

6741100[/snapback]

Roe ned da gutt! Er jo akkurat det samme som at folk kaller metal for satanmusikk. Er bare sånn det er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...