Gå til innhold

Oppgradere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-Gå for Athlon XP eller Pentium 4 i stedet for Celeron.

-DDR SDRAM i stedet SDRAM (må ha DDR på hovedkortene jeg satt opp).

-Du må ha et nytt hovedkort.

-Du burde kjøpe en ny strømforsyning eller kabinett med strømforsyning, fordi mange eldre maskiner har for svake.

-Kanskje et billigere lydkort hvis du ikke er ekstremt kresen, mange nye hovedkort har innebygd lyd av god kvalitet.

Ellers ser det bra ut.

 

Forslag til hovedkort og CPU:

CPU: AMD Athlon XP1700+

Hovedkort: Asus A7V333

Kjøleribbe: En som passer for ditt og prosessorens behov :smile:

eller

CPU: Intel Pentium 4 1,8GHz, Boxed

Hovedkort: Abit BE7

 

_________________

Mine maskiner.

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-10-24 19:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 19:30, skrev It's me:

Kjøp for all del et nytt hovedkort, og ddr-ram.


Hvorfor så dyrt lydkort? Krever du mye av lyden?

For 1000-1500 får du et bra hovedkort med relativt god lyd, firewire, usb 2.0 og alt det andre du trenger.


Jepp faktisk, trenger veldig bra lyd.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 19:34, skrev Kamerat:

-Gå for Athlon XP eller Pentium 4 i stedet for Celeron.

-DDR SDRAM i stedet SDRAM.

-Du må ha et nytt hovedkort.

-Du burde kjøpe en ny strømforsyning eller kabinett med strømforsyning, fordi mange eldre maskiner har for svake.

-Kanskje et billigere lydkort hvis du ikke er ekstremt kresen, mange nye hovedkort har innebygd lyd av god kvalitet.

Ellers ser det bra ut.


Ok, takk for tips. Har du forslag til akkurat hva jeg skal kjøpe?

Lenke til kommentar

Bare til orientering: Denne Celeronen var det noen finner som klokket til 3 ghz (er ikke sikker på hvor rask den var i utgangspunktet).

 

Ved 3000 mhz gikk den BARE SÅ VIDT forbi P4 1.6 ghz NW.

 

Hvis du absolutt skal ha et hovedkort som støtter SD-ram ville jeg ha gått for Celeron av Tualatin-typen, f.eks en 1200 mhz. Mat den med 133 mhz fsb, så har du en liten killer på nesten 1600 mhz. Eneste forskjellen på Celeron og P3 av denne generasjonen er nemlig at Celly har 100 mhz og P3 133 mhz fsb. Ellers er de like. Altså får du ytelsesmessig en P3 av nyeste type. Legger til at til og med Celeron av denne generasjonen slår gamle P3 av Coppermine type.

 

Synes vel det er litt lite fremtidsrettet å satse på et oppsett med sd-ram og Celeron, men det vil nok utgjøre god "value".

 

Hvis jeg skulle skiftet hovedkort, ville jeg gått for XP/ddr eller P4/ddr. Minst PC333 på P4, og ikke raskere enn PC266 på de rimelige XP-prosessorene. Det siste pga at disse har 266 mhz fsb og da vil dette utgjøre en flaskehals hvis du kjører 333mhz minne. Hvis du overklokker mye via fsb vil bildet bli annerledes.

 

Hvis det ikke blir for dyrt og du velger bort Celly/sdram til fordel for XP/P4, skal du gå for XP hvis du ikke har tenkt å overklokke, og billigst mulig P4 hvis du har tenkt å gjøre nettopp det.

 

Må legge til at det er veldig gunstig prismessig sett å kjøpe SD-ram akkurat nå, sjekket nettopp på Komplett og fant ut at 512 mb PC133 kostet litt over 400 spenn.

 

Edit: Etter å ha tatt en titt til på lista di, ser jeg at du har tenkt å kjøpe 128 mb skjermkort. GÅ FOR 64 MB! Ingen spill i dag bruker over 64 mb. Når Doom 3 kommer (som vil bruke teksturer på 80 mb) er sikkert resten av skjermkortet for svakt selv om du har nok minne! Noen produsenter leverer også 128 mb kortene sine med dårligere spesifisert ram enn 64 mb utgavene, og det betyr mindre overklokkingspotenisale. Det du sparer på å skjermkortet, bruker du på mer "vanlig" ram. 256 mb er litt i minste laget (spesielt hvis du kjører XP) , og mer enn 512 er for mye for de fleste.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-10-25 08:34 ]

Lenke til kommentar

Takk for tips igjen :smile:

 

Vet dere om ett billigere lydkort som har:

 

*Støtte for EAX

*Støtte for A3D

*Krystallklar lyd

*God surround

 

Skal kjøpe ett annet kort hvis dere vet om noen gode og billige.

 

---

 

Grunnen til at jeg satt opp SD-Ram og Intel var pga. hovedkortet mitt.

 

---

 

Har satt opp en liste, men uten lydkort.. Bra liste?

http://home.no.net/psnet/liste.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: kire på 2002-10-25 14:38 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...